درخواست تولیدکنندگان انرژی‌ تجدیدپذیر از دستگاه‌های دولتی

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به راه‌اندازی نیروگاه برق خورشیدی در 3 استان کشور، گفت: از دستگاه‌های دولتی درخواست داریم اجازه دهند اعتبارات مربوط به این بخش تزریق شود.
  • دوشنبه 8 آبان 1396 ساعت 11:49

به گزارش ایسنا محمد صادق‌زاده در نشست خبری امروز با انتقاد به بی‌توجهی به انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، افزود: نفت و گاز یک کالای باارزش با 2500 کاربرد است؛ ولی در ایران به دلیل لجاجت‌هایی که وجود دارد، کالایی که برای 2500 کاربرد دیگر قابل استفاده است، تنها برای سوزاندن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه آیندگان ما را نمی‌بخشند، همان‌طور که ما اتفاقاتی که در دوره قاجاریه رخ داد نبخشیدیم، ادامه داد: در دو سال اخیر علی‌رغم کاستی‌هایی که در این زمینه داشتیم، نرخ افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر 7 برابر سال 94 بوده است و این عدد نشان می‌دهد اگر مردم وارد فعالیتی شوند، گام‌های موثری برداشته خواهد شد.

صادق‌زاده توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشور را منوط به توسعه و اصلاح اقتصاد این حوزه دانست و یادآور شد: 100 مگاوات نیروگاه خورشیدی با اعتبارات مردمی و بدون حضور سرمایه‌گذاری‌ نهادهای خارجی راه‌اندازی شده است که از آن جمله می‌توان به نیروگاه‌های خورشیدی استان‌های همدان، کرمان و اصفهان اشاره کرد.

به گفته وی، راه‌اندازی این نیروگاه‌ها با مشارکت سرمایه‌گذاری افراد خارجی بود نه سازمان‌ها و بانک‌های جهانی.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به توانمندی‌های ایجادشده درزمینه فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار کرد: در حال حاضر مبلغ 50 ریال بابت عوارض انرژی‌های تجدیدپذیر و برق روستایی اخذ می‌شود و بر اساس نص صریح قانون باید 100 درصد مبالغ واریزشده صرف تولید برق تجدیدپذیر شود که این امر محقق نشد.

وی دراین‌باره توضیح داد: از مبلغ 1100 میلیارد تومانی که بابت عوارض پرداخت شده است، تنها 500 میلیارد تومان آن وصول شد که از این میزان تنها 34 میلیارد تومان به بخش انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص یافت و مابقی آن در حساب خزانه بلوکه شده است.

صادق‌زاده اضافه کرد: ما از دستگاه‌های دولتی خواهش داریم که در حوزه تجدیدپذیرها اقدامی نکنند و اجازه دهند اعتبارات مربوط به این بخش تزریق شود.


ثبت نظر

ارسال