چالش‌های بخش خصوصی در تولید و فروش انرژی خورشیدی

پنجره‌ایرانیان؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشترین مزیت کشور در حوزه انواع انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، مربوط به انرژی خورشیدی است، درباره مانع عمده توسعه صنعت انرژی خورشیدی در کشور گفت: در حال حاضر چالش عمده درزمینه به‌کارگیری از انرژی خورشیدی این است که قیمت تمام‌شده این نوع انرژی گران است.
  • سه شنبه 28 شهریور 1396 ساعت 10:45

جلال میرزایی در گفت‌وگو با صما در پاسخ به اینکه آیا مجلس برنامه خاصی در این زمینه دارد عنوان کرد: در وضعیت فعلی هر کیلووات برق به مبلغ 200 تومان تولید می‌شود، درحالی‌که قیمت تمام‌شده انرژی‌ای که از طریق انرژی خورشیدی به دست می‌آید، به ازای هر کیلووات 300 تومان برآورد می‌شود که خرید آن برای دولت توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه در این میان دولت باید سوبسیدی را برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در نظر بگیرد، تصریح کرد: این در حالی است که دولت نیز با توجه به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و منابع مالی محدودی که در اختیار دارد، با مشکلات جدی برای تامین اعتبار در بخش توسعه صنعت انرژی خورشیدی روبه‌روست و خرید برق تضمینی از این محل توسط وزارت نیرو و دولت بسیار دشوار است.

هر هکتار مزرعه خورشیدی برای 50 نفر اشتغال‌ ایجاد می‌کند

میرزایی همچنین تأکید کرد: برخلاف کشورهای دیگر که شرکت‌های متعددی از بدنه بخش خصوصی در این حوزه فعال هستند و با تولید برق و فروش آن به دولت درآمد خوبی کسب می‌کنند، در کشور ما بخش فعال در حوزه انرژی تقریباً دولتی است و بخش خصوصی در ورود به این حوزه و فروش برق تضمینی به دولت با مشکل مواجه‌اند.

این نماینده مجلس درعین‌حال با اشاره به رویکرد کشورهای دیگر درزمینه به‌کارگیری از انرژی خورشیدی اظهار داشت: کشورهای مختلف ازجمله چین و آلمان در این زمینه اقدامات خوبی را شروع و به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده‌اند.

میرزایی با ارائه مثالی تشریح کرد: برای نمونه در کشور آلمان مزارع خورشیدی ایجاد کرده‌اند تا از آب، خورشید و انرژِی زمین به‌طور بهینه استفاده کنند و طی بازدیدهایی که از این مزارع انجام داده‌ایم، مشاهده کرده‌ایم که ایجاد هر هکتار مزرعه خورشیدی برای حدود 50 نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اگر ما هم به این سمت حرکت کنیم، می‌توانیم موفقیت زیادی کسب کنیم، افزود: ما اگر بخواهیم تکنولوژی برتر درزمینه انرژِی‌های نو را در دست خود بگیریم و به‌طور خودکفا روی آن کار کنیم، باید به سمت استفاده از امکاناتی برویم که آلمانی‌ها در اختیار دارند و همکاری با آن‌ها را در این زمینه شروع کنیم تا درنهایت این تعاملات منجر به انتقال تکنولوژی و دانش روز در این بخش شود.

ضرورت انتقال دانش و تکنولوژی در بخش انرژی‌های نو

میرزایی در ادامه با انتقاد از عملکرد ضعیف بخش خصوصی درزمینه ورود به حوزه استفاده از انرژی‌های نو عنوان کرد: همان‌طور که بخش خصوصی کشور ما در سایر حوزه‌های اقتصادی عملکرد ضعیفی دارد، در بخش انرژی هم نتوانسته آن‌چنان قدرتمندانه ورود کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: البته ازلحاظ قانونی تلاش دولت به سمت‌وسوی برقراری یک رویکرد حمایتی از افرادی است که بخواهند در این زمینه اقدام به فعالیت کنند، اما با توجه به مسئله کمبود منابع دولتی، اینکه محدودیت منابع مالی تا چه اندازه دست دولت و وزارت نیرو را در این بخش باز بگذارد، پیش‌بینی آن تا حدی دشوار است.


ثبت نظر

ارسال