ایرادهای کلان آیین‌نامه کنترل ساختمان رفع شد

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با نظرخواهی‌های صورت گرفته ایرادات کلان آیین‌نامه کنترل ساختمان مرتفع و بر قوانین جاری کشور تطبیق داده شده است، دلایل مخالفت برخی از بدنه جامعه مهندسی را نیز تشریح کرد.
  • سه شنبه 28 شهریور 1396 ساعت 10:11

به گزارش صما، حامد مانی‌فر ضمن بیان مطلب فوق برخی از مخالفت‌ها ناشی از دلسوزی و نیز در برخی از موارد ناشی از انگیزه‌های منفعت‌طلبانه است، اما به‌طور کل با توجه به اینکه برخی از مسئولیت‌ها از رهگذر آیین‌نامه کنترل ساختمان شفاف می‌شود، بنابراین طبیعی است که برخی بخواهند با این آیین‌نامه مخالفت کنند.

مانی‌فر در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا روند تدوین آیین‌نامه کنترل ساختمان حدود سه سال زمان‌بر شده است و دلیل وجود دست‌اندازهای مختلف برای تصویب آن چیست گفت: دکتر شیبانی به‌عنوان مدیر تشکل‌های حرفه‌ای مسئولیت مستقیم تهیه این آیین‌نامه را عهده‌دار هستند و در حال انجام پیگیری‌های لازم هستند، ضمن اینکه من درگذشته در فرآیند تهیه این آیین‌نامه حضور نداشته‌ام و دلیل طولانی شدن آن را نمی‌دانم.

وی درباره دلیل مخالفت‌های برخی از بدنه جامعه مهندسی با این آیین‌نامه نیز گفت: اصولاً هر فرآیندی که در بردارنده تحول باشد با یکسری مقاومت‌ها روبه‌رو خواهد بود و این امر کاملاً طبیعی است.

مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی هدف آیین‌نامه کنترل ساختمان را ایجاد تحول در صنعت ساختمان قلمداد کرد و گفت: با توجه به اینکه از رهگذر این آیین‌نامه برخی از مسئولیت‌ها شفاف می‌شوند بنابراین در اثر این شفاف‌سازی ممکن است برخی از مسئولیت‌ها بیشتر نمایان شود و درنتیجه طبیعی است که برخی بخواهند با این آیین‌نامه مخالفت کنند.

مانی فر درعین‌حال با بیان اینکه دغدغه‌مندی و نگرانی‌های ناشی از وضعیت اشتغال ممکن است سبب شود برخی در برابر این آیین‌نامه مخالفت کنند همچنین بعضی از مخالفت‌ها را ناشی از دلسوزی و برخی را نیز ناشی از انگیزه‌های منفعت طلبانه ارزیابی کرد و گفت: اما با همه این مخالفت‌ها بنده بر این باورم که اساسا باید این مسیر طی شود و در حال حاضر این آیین‌نامه در دستور کار دولت قرار دارد و هر موقع تصمیم بگیرد آن را بررسی می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا اساسا بر این باورید که این آیین‌نامه فاقد هرگونه اشکال کلان است نیز تاکید کرد: مسئله اصلی این است که بتوانیم ایرادها را به دودسته کلان و جزئی طبقه‌بندی کنیم و خوشبختانه با تلاش‌هایی که صورت گرفت ایرادهای کلان آیین‌نامه برطرف و بر قوانین جاری کشور منطبق شد و ایرادهای جزئی نیز در فرآیند کار اصلاح خواهد شد.


ثبت نظر

ارسال