با امضای تفاهم‌نامه‌ای صورت می‌گیرد؛

توسعه و بهینه‌سازی اکوپارک‌ها در دانشگاه‌های کشور

پنجره‌ایرانیان: وزارت علوم و وزارت نیرو به‌منظور توسعه، بهره‌برداری و بهینه‌سازی اکوپارک‌ها در دانشگاه‌ها و در راستای توسعه فرهنگ استفاده از انرژی‌های پاک و توسعه پایدار در کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
  • شنبه 4 دی 1395 ساعت 11:19

به گزارش ایسنا، این تفاهم‌نامه در راستای اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه علمی کشور و توجه به لزوم بهره‌برداری همه‌جانبه از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در توسعه صنعت کشور و باهدف توسعه همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری مبتنی بر ترویج و توسعه فرهنگ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی به امضای مهندس علی‌اکبر مهاجری، معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی و دکتر محمدحسین امید، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور اداری، مالی و مدیریت منابع رسیده است.

بر اساس این گزارش، امروزه بحران‌های سیاسی، اقتصادی و مسائلی نظیر محدودیت دوام ذخایر فسیلی، نگرانی‌های زیست‌محیطی، ازدحام جمعیت، رشد اقتصادی و ضریب مصرف، همگی مباحث جهان‌شمولی هستند که با گستردگی تمام، فکر اندیشمندان را در یافتن راه‌کارهای مناسب در حل مناسب معضلات انرژی در جهان بخصوص بحران‌های زیست‌محیطی به خود مشغول کرده است. یک جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی منابع تجدیدپذیر است. توسعه و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر باعث کمک به تحقق اهداف توسعه‏ اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی کشور می‌شود که از عوامل اساسی در رسیدن به توسعه پایدار در هر کشوری هستند.

همچنین ابلاغ سیاست‏های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، فرصت ارزشمندی را برای توانمندسازی و خود‏اتکایی کشور و به‌ویژه بومی‌‏سازی در امور مهم راهبردی و توسعه پایدار پدید آورده است. از طرفی شرایط خاص اقلیمی کشور و ضرورت استفاده بهینه از منابع حیاتی آب و انرژی، توجه به خوداتکایی و تعمیق بنیان‌های علمی و فنی صنایع آب و برق را دوچندان کرده است.

ایجاد اکوپارک‌ها در محل دانشگاه‌های کشور که رسالت مهمی در تربیت انسان‌های متعهد، خلاق، متخصص، پژوهشگر و کارآفرین داشته و از این رهگذر پاسخ‌گوی نیازهای جامعه بوده و در راستای اعتلای فرهنگی آن اهتمام می‌ورزد، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه فرهنگ استفاده از انرژی‌های پاک و توسعه پایدار در کشور شود و از این طریق در تحقق ماموریت دانشگاه‌ها کمک شایانی کند.

لذا گسترش تعاملات، همکاری‌ها و ایجاد هم‌افزایی در بهره‌برداری از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین توسعه تحقیقات هدفمند، منسجم و کاربردی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و بهره ‏گیری از نتایج تحقیقات در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت و هدایت ظرفیت‌های موجود در مراکز پژوهشی کشور در راستای توسعه محصولات و فناوری‌های پیشرفته و قابل‌عرضه در بازارهای جهانی، تسهیل و توسعه همکاری‌های مشترک بین واحدهای صنعتی و مراکز پژوهشی برای ارتقاء و رقابتی کردن محصولات مرتبط با این صنعت برگرفته از نوآوری‌های داخلی و فناوری‌های بومی با بهره‌گیری از تجارب جهانی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

طراحی، نصب و راه‌‏اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دانشگاه‌‏ها، ایجاد بستر مناسب جهت آزمون ایده‏‌های نو و انجام پروژه‌های مرتبط با پایان‌نامه‎های کارشناسی ارشد و دکترا، ایجاد زیرساخت‏‌های لازم جهت توسعه فرهنگ استفاده از انرژی‌های پاک، ایجاد زمینه‌‏های مناسب همکاری صنعت و دانشگاه باهدف بومی‏ سازی فناوری‌‏های مرتبط با تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، طراحی و ایجاد بانک اطلاعاتی مرتبط با فناوری‌های بکارگرفته در تمام مراحل طراحی، نصب، راه‌اندازی، بهره‌برداری و بهینه‌سازی اکوپارک‌ها، ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت اجرای دوره‌های کارآموزی و کارورزی دانشجویان ازجمله محورهای اساسی این تفاهم‌نامه است.

طبق این تفاهم‌نامه طرفین متعهد می‌شوند که تسهیلات لازم برای تسریع عملیات اجرایی یا صدور مجوزهای موردنیاز را در موارد لازم به عمل‌آورند. همچنین تامین فضای موردنیاز مطابق با مشخصات اعلامی از سوی وزارت نیرو جهت ایجاد اکوپارک‌ها بر عهده دانشگاه‌های ذی‏ربط است.

براساس این تفاهم‌نامه، تامین منابع مالی مترتب بر تمام مراحل احداث اکوپارک‌ها مشترکا بر عهده پژوهشگاه نیرو و دانشگاه مربوطه بوده و منافع اقتصادی حاصل از آن متناسب با تامین مالی مربوطه به طرفین تعلق خواهد گرفت.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه نیرو، مدت این تفاهم‌نامه از زمان امضاء و مبادله، پنج سال تعیین شده و در صورت توافق طرفین، تفاهم‌‏نامه قابل تمدید خواهد بود. هریک از طرفین قبل از انقضای مدت تفاهم‌‏نامه و با اطلاع قبلی و کتبی از سه ماه قبل می‌تواند به تفاهم‏‌نامه خاتمه دهد و طرفین مکلف هستند تا پایان تمامی قراردادهای منعقدشده بر اساس این تفاهم­‌نامه، وظایف خود را به اتمام برسانند.

 بر اساس این گزارش، اکوپارک محیطی است که در آن فعالیت‌های تفریحی، همگام با شناسایی و چگونگی برخورد با مسائل زیست‌محیطی از جنبه‌های گوناگون آموزشی همگانی صورت می‌گیرد. اکوپارک‌ها (پارک‌های اکولوژیک) با پشتوانه‌های مناسب آموزش، باعث افزایش آگاهی‌های مردمی نسبت به محیط‌زیست و برقراری ارتباط با طبیعت می‌شوند.

 


ثبت نظر

ارسال