اختصاص هزار میلیارد تومان برای بازآفرینی بافت‌های تاریخی

پنجره ایرانیان: معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت احیا و بهسازی بافت‏‌های تاریخی، گفت: دولت در سال جاری نزدیک به یک هزار میلیارد تومان جهت بازآفرینی بافت‏‌های تاریخی کشور اختصاص داده است.
  • شنبه 6 آذر 1395 ساعت 9:14

به گزارش ایسنا، محمد سعید ایزدی اظهار کرد: صندوق یکم نیز یکی دیگر از منابعی است که برای خرید مسکن در این بافت‌‏ها تشکیل‌شده و تسهیلاتی را با سود تک‌رقمی هشت درصد به متقاضیان پرداخت می‌‏کند.

به گفته وی، این تسهیلات به زوجین ۱۲۰ میلیون تومان و برای شهرهای بزرگ بین ۸۰ میلیون تومان، ۱۲۰ تومان و ۱۶۰ میلیون تومان اختصاص‌یافته که ۸۰ درصد خرید مسکن را پوشش می‏‌دهد.ایزدی پرداخت تسهیلات قرض‌‏الحسنه برای نوسازی، مقاوم‌سازی و ودیعه مسکن را از دیگر اهرم‏‌های تشویقی دولت جهت بازآفرینی و احیای زندگی در بافت‏‌های تاریخی بیان کرد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، اقدام دیگر دولت را جهت ترغیب مردم به مشارکت در بازآفرینی بافت‌‏های تاریخی، راه‌‏اندازی نهاد توسعه‏‌گر بیان کرد و گفت: این نهاد به‌منظور ترغیب بخش خصوصی و پیوند  بین منابع دولتی و بخش خصوصی ایجادشده است.

ایزدی افزود: در حال حاضر شهرهای کشور از مسایل اجتماعی اقتصادی بسیار جدی رنج می‌‏برند که ازجمله آن‌ها فقر شهری، عدم ایمنی واحدهای مسکونی مستقر در آن‌ها، ناکارآمدی نظام حمل‌ونقل و بحران هویت می‏‌باشد.

به گفته وی، بازآفرینی و توجه به بافت‌های تاریخی، ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی از مسایل اولویت‏‌دار و اصلی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرارگرفته است.دکتر ایزدی، تلاش جدی برای کارآمدی طرح‌های توسعه شهرها و هماهنگی فعالیت‏‌های جزیره‏ای دستگاه‌های دخیل و عدم همراهی‏‌ها آن‌ها را از راه‌کارهای احیای زندگی در این مناطق بیان کرد.

 مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اضافه کرد: با تصویب سند بازآفرینی شهری، هم راستا کردن منابع و تلاش برای انجام کارهای وسیع در دستور کار جدی دولت و وزارت راه و شهرسازی قرارگرفته است.

وی، گرگان را از نمونه‏‌های بی‏‌بدیل ایران‌‏شهرهای کشور خواند و ادامه داد: بازخوانی ادبیات گذشته و تطابق آن با شرایط کنونی می‌‏تواند گرگان را پایلوت بازآفرینی شهرهای کشور قرار دهد و آن را به جهانیان معرفی کند.ایزدی با تاکید بر استفاده از توان‌بخش خصوصی و نقش بسیار مهم تشکل‌‏های غیردولتی در بازآفرینی شهرها، افزود: تنها با مشارکت این بخش است که می‏‌توان کارهای بزرگ را در این مناطق انجام داد.


ثبت نظر

ارسال