رئیس بنیاد نخبگان استان سیستان و بلوچستان خبر داد:

ایجاد منطقه ویژه انرژی‌های تجدید پذیر در سیستان

پنجره ایرانیان: رئیس بنیاد نخبگان سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه طرح ایجاد منطقه ویژه انرژی‌های نو در استان با پیگیری بنیاد نخبگان استان و حمایت ستاد فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری سیستان و بلوچستان در حال پیگیری است که در صورت تحقق استان به قطب تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل خواهد شد.
  • سه شنبه 11 آبان 1395 ساعت 14:20

به گزارش ایسنا، مصیب پهلوانی اظهار کرد: توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در استان سیستان و بلوچستان، ضمن امکان بهره‌برداری از مزیت‌های موجود و تقویت زیرساخت‌های فناورانه استان، در راستای رفع چالش‌های اجتماعی و امنیتی منطقه و اشتغال‌زایی نیز می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. با تاسیس منطقه ویژه انرژی‌های نو در استان در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان پیشران اقتصاد مقاومتی در استان گام‌های جدی برداشته خواهد شد.

پهلوانی در ادامه اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان از ظرفیت بالقوه باارزشی در انرژی‌های خورشیدی و باد برخوردار است.

رئیس بنیاد نخبگان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: قرار گرفتن در مسیر بادهای شدید سیستان و انرژی تابشی خورشید با بیش از 6 کیلووات ساعت بر مترمربع در روز و همچنین پتانسیل انرژی گرمایی زمین آتش‌فشان نیمه خاموش تفتان و بزمان، انرژی امواج اقیانوسی دریای بزرگ چابهار با ارتفاع بیش از 12 متر در فصل مونسون و انرژی بیومس منطقه کشاورزی و گاوداری‌های زابل، بمپور و باهوکلات ظرفیت و توانمندی مناسبی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به آفتاب بسیار مطلوب استان و بادهای موسمی 120 روزه در سیستان (با حداکثر سرعت 108 کیلومتر در ساعت)، این استان ظرفیت‌های خوبی برای تبدیل‌شدن به قطب انرژی خورشیدی و  بادی را داراست.

پهلوانی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در استان سیستان و بلوچستان از یک‌سو با توجه به نیاز داخل و از سوی دیگر با توجه به نیاز شدید کشورهای افغانستان و پاکستان و امکان صادرات به این کشورها صرفه اقتصادی بسیار مطلوبی را دارد.

رئیس بنیاد نخبگان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون از این استان 65 تا 70 مگاوات برق به کشور پاکستان و 20 تا 25 مگاوات به افغانستان صادر می‌شود که با توجه به نیاز شدید این کشورها زمینه برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در این استان فراهم است و با ایجاد منطقه ویژه انرژی‌های نو  در استان و مزرعه توربین‌های بادی در سیستان امکان صادرات برق تا 1000 مگاوات به کشورهای همسایه فراهم می‌شود.

 

 


ثبت نظر

ارسال