امضا قرارداد ساخت هزار مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر در ایران

پنجره ایرانیان: مدیرعامل سازمان انرژی‏‌های نو از امضای قرارداد ساخت ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر در کشور خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری ۱۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به بهره‌برداری می‌رسد.
  • دوشنبه 19 مهر 1395 ساعت 14:43

به‌گزارش ایسنا، سیدمحمد صادق‌زاده در یک نشست خبری با بیان اینکه وزارت نیرو مصمم است تا از این پس توجه بیشتری به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور داشته باشد، اظهار کرد: در چند سال آینده ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به ۱۰۰۰ مگاوات خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیری که در سال جاری به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید شامل نیروگاه‌های بادی، خورشیدی، آبی کوچک، زیست توده و زمین گرمایی خواهد بود اظهار داشت: هم اینک بیش از ۱۴ نیروگاه تجدید پذیر در رنج‌های تولیدی متنوع در کشور به تولید برق مشغول هستند.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از ۲۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر کنونی متعلق به بخش خصوصی است، یادآور شد: ۳۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر که در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد، کاملا خصوصی است.

وی علت عقب افتادگی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را پرداخت یارانه‌های سنگین به بخش فرآورده‌های نفتی از جمله نفت و گاز برای استفاده در نیروگاه‌ها به منظور تولید برق دانست و افزود: حرکت به سمت تجدیدپذیرها در جهان شدت گرفته و ما نیز بایستی یارانه‌ها را از نفت و گاز برداریم و سیاست‌های خود را به سمت انرژی‌های تجدید پذیر که هم دوست دار طبیعت است و هم رایگان در اختیار ماست، سوق دهیم.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران با اشاره به اینکه تجدید پذیرها اثرات زیست محیطی ناشی از سوخت فسیلی را ندارند و ارزان‌تر از انرژی فسیلی هستند، افزود: هر کیلووات برق تولیدی توسط انرژی‌های فسیلی، ۱.۵ تا ۲ برابر برق تولیدی از انرژی‌های تجدید پذیر است.

صادق‏زاده با اشاره به اینکه برخی از کشورها با هدف گذاری تا سال ۲۰۳۰ میلادی بنا دارند ۲۰ تا ۳۰ درصد برق مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تولید می‌کنند، گفت: بعضی از کشورها نیز مصمم هستند تا سال ۲۰۵۰میلادی ۱۰۰ درصد برق مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تولید کنند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون قراردادی به منظور ساخت یک هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با ۵۰ شرکت بخش خصوصی و با مشارکت خارجی امضا شده است، اظهار داشت: احداث نیروگاه‌های کوچک تجدیدپذیر در قالب نیروگاه‌های پراکنده و مقیاس کوچک، علاوه بر اینکه هزینه‌های سرمایه‌گذاری ساخت خطوط انتقال و توزیع را به حداقل کاهش می‌دهد، تلفات انرژی در شبکه برق کشور را به صفر نزدیک می‌کند.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران با تاکید بر اینکه با وجود عدم رفع محدودیت‌ها و تحریم‌های بانکی، اما سرمایه‌گذاران خارجی در ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران، مشارکت قابل قبولی داشته‌اند، تاکید کرد: با توجه به اینکه هزینه ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک تجدیدپذیر در مقایسه با نیروگاه‌های بزرگ برق بسیار کمتر بوده، هزینه‌های سرمایه‌گذاری ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شرایط فعلی بانکی ایران با کشورهای مختلف تأمین شده است.

صادق‏زاده با بیان اینکه اینکه سرمایه‌گذاران خارجی در دو قالب می‌توانند به منظور احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران اقدام کنند، افزود: بر این اساس شرکت‌های خارجی یا باید با شرکت‌های ایرانی شریک شوند و یا اینکه یک شرکت ایرانی را در داخل کشور به ثبت برسانند.

وی همچنین با اشاره به استقبال ایرانی‌های خارج از کشور به منظور سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در داخل ایران، تأکید کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، حدود ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ایران احداث خواهد شد.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران با اشاره به نیروگاه های خورشیدی خانگی گفت: یارانه ای که قبلا قراربود برای ایجاد پنل های خورشیدی داده شود با توجه به اینکه در مسیر مشکلات قرار گرفت قطع شد اما همچنان خرید برق به صورت کاملا جذاب صورت می گیرد و مشترکان خانگی نیاز به اخذ هیچگونه مجوز بهداشت و زیست محیطی ندارند و می تواند به طور مستقیم با شرکت های توزیع قرارداد ببندند.

صادق زاده با بیان اینکه در ایران برق به صورت یارانه ای عرضه می شود گفت کل برق تولیدی خانوارها را به صورت تضمینی از آنها خریداری می کنیم و مشترکان می توانند برق مورد نیاز مصرف خود را به صورت یارانه‌ای از دولت دریافت کنند که این مسئله کاملا به نفع مشترکان است.

به گفته وی هر مشترک ایرانی می تواند ۵ کیلووات ساعت و هر مشترک غیرخانگی تا سقف ۱۰۰ کیلووات ساعت با توجه به ظرفیت انشعاب، پنل خورشیدی نصب کند که با توجه به برآوردهای صورت گرفته برای نصب هر ۵ کیلووات ساعت ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان سرمایه لازم است.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران با بیان اینکه تا کنون با ۳۹ شرکت توزیع توافقات نهایی برای دادن مجوز نصب پنل های خورشیدی صورت گرفته است، طی یک ماهه اخیر توسط شرکت های توزیع مشهد، اصفهان و شمال کرمان ۱۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی به بهره برداری رسید.

 

 

 

 


ثبت نظر

ارسال