رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

ایران بدترین الگوی مصرف انرژی را دارد

پنجره ایرانیان: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ایران باوجود برخورداری از جایگاه بسیار خوب تولید و صادرات نفت و گاز در جهان به دلیل برخورداری از یارانه و قیمت پایین انرژی، بدترین الگوی مصرف را دارد به‏‌گونه‌ای که میزان مصرف انرژی در ایران، ٥ برابر اروپاست.
  • چهارشنبه 24 شهریور 1395 ساعت 3:4

به گزارش خبرنگار شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی که به میزبانی سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، با اشاره به مسئولیت دشوار روابط عمومی‏‌ها در دولت یازدهم، گفت: با توجه به رویکرد و تاکید دولت و رئیس‌جمهوری بر جریان آزاد اطلاعات و تبیین خط‌مشی پاسخگویی، راست‌گویی و ارتباط صحیح با مردم و با توجه به آسیب‌های وارده به اعتماد مردم در دوره‌ای، بازسازی اعتماد مردم، اصلاح رابطه دولت و مردم و اطلاع‌رسانی شفاف و سیال ازجمله وظایف خطیر و سنگین روابط عمومی‌ها در این دولت است.

وی با تبیین خط‌مشی دولت یازدهم مبنی بر مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی، اعتمادسازی و ایجاد رابطه سازنده با مردم و رسانه‌ها، افزود: برای دستیابی به این اهداف باید از تمام سازوکارهای علمی و توانمندی‌‏ها و ظرفیت‌‏های موجود بهره گرفت.

ابتکار ضمن اشاره به هجمه‌ها، تخریب‌ها و جنگ‌های روانی ایجادشده علیه دولت در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: این اقدام‌های غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی، تلاش دولت برای اطلاع‌رسانی صحیح و حفظ اصول اخلاقی و حرفه‌ای را با چالش مواجه می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن یادآوری عهد خود با رسانه‌ها مبنی بر عدم برخورد با جریان آزاد اطلاعات، خبرنگاران و رسانه‌ها، عنوان کرد: برای حفظ این تعهد، در ابتدای ورود شکایت سازمان حفاظت محیط‌زیست از چند رسانه و خبرنگار پس گرفته شد و در تمام این مدت نیز باوجود برخی فعالیت‌های خلاف قانون و عدم رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی برخی رسانه‌ها، هرگز از هیچ رسانه یا خبرنگاری شکایت نکردیم.

 

وی ادامه داد: البته برای شفاف‌سازی فضای فکری جامعه، در مقابل انتشار اخبار کذب، جوابیه منتشر کردیم و اطلاعات کامل و درست را در اختیار مخاطبان قراردادیم.

ابتکار به کمپین‌هایی همچون چالش ١٨ درجه (دمای زمستان)، سه‌شنبه‌های بدون خودرو و غیره اشاره کرد و گفت: کمپین سازی ازجمله روش‌های موفق برای جریان سازی موثر اجتماعی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از روش‌های تشویقی به‌عنوان یکی دیگر از ابزارهای اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباط سازنده نام برد و افزود: نمونه‌هایی همچون انتخاب صنعت سبز، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست تهران، جایزه ملی محیط‌زیست، جشنواره بین‌المللی فیلم سبز اقدام‌هایی در همین جهت است که در آینده نیز با برگزاری نخستین جشنواره ملی موسیقی سبز که سال آینده به میزبانی اصفهان، جشنواره مشارکت مردمی در حوزه محیط‌زیست و جشنواره شهرداران سبز ادامه پیدا خواهد کرد.

وی اشاره‌ای هم به انتشار کارنامه ٢ سالانه بخش‌های مختلف دولت در حوزه محیط‌زیست (کارنامه سبز) و بررسی عملکرد آن‌ها در حوزه مدیریت سبز و حفظ محیط‌زیست داشت و تصریح کرد: به‌زودی کارنامه مدیریت سبز تمامی دستگاه‌های دولتی با ارائه رتبه و نمره آن‌ها، منتشر خواهد شد.

ابتکار ادامه داد: ایران باوجود برخورداری از جایگاه بسیار خوب تولید و صادرات نفت و گاز در جهان به دلیل برخورداری از یارانه و قیمت پایین انرژی، بدترین الگوی مصرف انرژی را دارد به‌گونه‌ای که میزان مصرف انرژی در ایران، ٥ برابر اروپاست.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن تاکید بر این‌که با ادامه روند غلط مصرف منابع مهم و حیاتی همچون آب و انرژی، شاهد نابودی و از بین رفتن بخش بیشتری از ثروت و سرمایه ملی خواهیم بود، تصریح کرد: نباید فراموش کرد که ایران دارای رتبه تک‌رقمی در تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان است که تاثیری مخرب بر موضوع گرم شدن زمین دارد.

وی عنوان کرد: هدف از دعوت عمومی برای پیوستن به چالش ١٨ درجه در زمستان پارسال، انتقال آگاهی به عموم جامعه برای بحران پیش‌رو و نقش آن‌ها در حفظ محیط‌زیست بود.

ابتکار با تاکید بر این‌که کارنامه دولت یازدهم در حوزه محیط‌زیست، کارنامه قابل‌قبول و قابل‌توجهی است، تصریح کرد: به‌‏زودی کارنامه ٤ سال فعالیت دولت در حوزه محیط‌زیست استخراج و منتشر خواهد شد و ضروری است تا روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی به‌صورت هماهنگ، این موضوع را اطلاع‌رسانی و پوشش دهند.


ثبت نظر

ارسال