بر اساس مدل کسب‌وکار دانش‌بنیان:

موانع بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست رفع می‌‏شوند

پنجره ایرانیان: دبیر ستاد توسعه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از همکاری برای رفع موانع بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در منطقه پارس جنوبی بر اساس مدل کسب‌وکار دانش‌بنیان خبر داد.
  • سه شنبه 16 شهریور 1395 ساعت 6:42

به گزارش ایسنا،‌ یدالله سبوحی در دومین جلسه توسعه و استقرار سیستم یکپارچه مدیریت انرژی و محیط زیست در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، یکی از چالش‌های اساسی در بخش بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست را دسترسی به پایگاه داده‌ها معرفی کرد و گفت: به منظور دستیابی به برنامه‌های دقیق و جامع در منطقه نیازمند اطلاعات نه تنها در بخش منطقه‌ای بلکه در کل کشور هستیم؛ از این رو با برگزاری این جلسات به جمع‌آوری طرح‌ها در حوزه بهینه‌سازی انرژی و زیست محیطی به گونه‌ای می‌پردازیم تا بتوانیم مشکلات و موانع را در منطقه با مبحث تبدیل داده به دانش رفع کنیم.

وی در ادامه افزود: سیستم اینترنت اشیاء (IOT) به منظور اندازه‌گیری اطلاعات محیطی در سیستم مدیریت بهینه‌سازی و امور مدیریتی در منطقه ویژه اقتصادی پارس در حال بررسی‌های لازم است. مدل مفهومی کسب‌وکار دانش‌بنیان به منظور رفع موانع بهینه‌سازی انرژی و محیط‌ زیست در منطقه پارس جنوبی با تشویق و جذب منابع بخش خصوصی در حال بررسی است.

سبوحی در ادامه تصریح کرد: فناوری اطلاعات به عنوان یکی از فناوری‌های نوظهور قرن حاضر توانسته است تغییرات شگرفی را در عرصه‌های مختلف مدیریت داده و اطلاعات بوجود آورد، از جمله موارد عملی آن می‌توان به بکارگیری آن در بخش محیط زیست جهت سازماندهی و دسترسی به انواع داده و اطلاعات به منظور مدیریت بهینه انرژی و محیط زیست اشاره کرد که در این بخش طرح راه‌اندازی سیستم اینترنت اشیاء به منظور بهینه‌سازی مدیریت و مصرف انرژی مشخص و اساسی است.

دبیر ستاد توسعه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی با اشاره به چالش‌های موجود در منطقه ویژه اقتصادی پارس تصریح کرد: جمع‌آوری، انتقال و پایش اطلاعات موجود در منطقه، بررسی وضعیت جریان مواد، انرژی و محیط زیست همچنین ایجاد پایگاه اطلاعات و در نهایت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از جمله چالش‌های موجود در منطقه است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه نیاز به تصمیم‌گیری در سطوح مختلف بنگاه‌های انرژی و منطقه مشاهده می‌شود، تصریح کرد: تصمیم‌گیری در زمینه‌های مختلفی مورد نیاز است و ساماندهی بازار و کنترل هزینه‌های اجتماعی وظیفه اصلی نهادهای حاکمیتی است و نهادهای حاکمیتی نیاز به اطلاعات دقیق و جامع به منظور تدوین و اعمال سیاست‌های مشخص و قابل اجرا برای بهینه‌سازی انرژی و محیط‌ زیست دارند.

سبوحی در ادامه اظهار کرد: خصوصی بودن پتروشیمی دلیلی بر ایجاد مسائل اجتماعی است که نظرات دقیق در سطح کلان، مبادله بازار بهینه سازی و کربن در منطقه را می‌طلبد، بخشی از این مهم توسعه شبکه اطلاعات انرژی است که ستاد بسیار از این مهم حمایت می‌کند.

وی استقرار ریگولاتوری برای اجرای برنامه‌ها را مورد نیاز خواند و گفت: برای اجرایی شدن برنامه نیاز به فعال شدن شرکت‌های خدمات انرژی و دانش‌بنیان وجود دارد و در مجموع برای اجرایی‌شدن این فعالیت‌ها ابزار نظام‌مندی وجود ندارد.

 

 


ثبت نظر

ارسال