نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران اعلام کرد:

ممانعت از توسعه بلند‌مرتبه‌سازی

پنجره ایراینان: نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران مجلس با تاکید بر ممانعت از توسعه بلند‌مرتبه‌سازی در پایتخت، گفت: مادامی که اجماع نظر در خصوص تاثیر بلندمرتبه‌سازی‌ها بر آلودگی هوا انجام نگیرد، نباید عامل مورد اختلاف توسعه داده شود.
  • شنبه 30 مرداد 1395 ساعت 13:25

به گزارش خبرگزاری خانه ‌ملت، محمدرضا نجفی در خصوص اما و اگر تاثیر بلند‌مرتبه‌سازی بر افزایش آلودگی هوا، گفت: دستگاه‌های مسئول در حوزه معماری و شهرسازی، مدیریت شهری و هواشناسی در مورد تاثیر بلند‌مرتبه‌سازی بر افزایش آلودگی هوا نظرات متضاد و متفاوتی دارند، در چنین شرایطی قاعده آن است که مدیریت در این زمینه مبتنی بر خرد جمعی باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه تاثیر بلند‌مرتبه‌سازی بر افزایش آلودگی هوا نمی‌توان تک‌روی کرد و باید ملاحظات سازمان‌های مسئول در نظر گرفته شود، تصریح کرد: هنگامی‌ که شورای عالی شهرسازی و معماری و سازمان نظام مهندسی یا حتی بخش‌هایی که مسئولیت پایش آلودگی هوا را بر عهده دارند، معتقد به تاثیر بلندمرتبه سازی بر آلودگی هوا هستند ولو اینکه دستگاه دیگری چون شهرداری مخالف این موضوع است، نباید تک‌روی کرد.

وی افزود: بنابراین تا هنگامی که اجماع قابل دفاع و قابل قبولی در خصوص تاثیر بلندمرتبه‌سازی‌ها بر آلودگی هوا انجام نگیرد، نباید عامل مورد اختلاف توسعه داده شود، از این رو مادامی که جامعیتی در خصوص مکان‌یابی، ضوابط ساخت‌وساز شهری و بلندمرتبه‌ها بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی و شورای عالی معماری و شهرسازی شکل نگرفته نباید اجازه داد بلندمرتبه‌ها در مکان‌هایی که اشکال و ایراد دارد توسعه یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه توسعه بلند مرتبه‌سازی بار جمعیتی ایجاد می‌کند، گفت: بار جمعیتی نیازمند حمل‌ونقل، اشتغال و بسیاری دیگر از شرایط زیستی‌ است که امکان افزایش آلایندگی را به همراه دارد، بنابراین در مرحله نخست قواعد و قوانین موجود را همه دستگاه ها از جمله شهرداری‌ها باید رعایت کنند و از ساخت و ساز و بلندمرتبه سازی بکاهند.

 

وی با یادآوری اینکه بلندمرتبه‌سازی بر افزایش آلودگی هوا تاثیر دارد بر ضرورت روشن شدن ضوابط بلندمرتبه‌سازی تاکید کرد وگفت: شهرداری و سایر مسئولان نباید بلند‌مرتبه‌ها را به ویژه در منطقه 22 توسعه دهند تا جانمایی بلندمرتبه‌ها با اصول علمی و وفاق دستگاه‌های مسئول مشخص و ضوابط ساخت و ساز هم تعیین شود.

نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران مجلس شورای اسلامی با یادآور اینکه توسعه بلند‌مرتبه‌سازی بدون توجه به مسائل مذکور اشتباه است، گفت: بی توجهی به قواعد بلند مرتبه سازی تهران را درگیر گره‌ای ناگشودنی خواهد کرد که سلامت جسم، جان، اقتصاد و امنیت جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نجفی موضوع کلی آلودگی هوای پایتخت را یادآور شد و دقت کافی در تهیه طرح تفصیلی و طرح جامع شهری، نظامات، قواعد و ضوابط ساخت و سازها را بسیار مهم دانست و گفت: توجه به رعایت قواعد ساخت‌و ساز مهم است چراکه ناشی از اسناد بالادستی هستند که برای توسعه شهری در نظر گرفته شده‌اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ساخت‌وساز خلاف این ضوابط نباید صورت گیرد، در این صورت نقض غرض کردیم و به شهروندان آسیب خواهیم رساند.

وی به موضوع حمل‌و نقل به عنوان یکی از مسائل موثر در آلودگی اشاره کرد و گفت: حمل‌و نقل عمومی برای شهر رو به توسعه‌ای چون تهران با جمعیت قابل ملاحظه بسیار مهم است اما متاسفانه در پایتخت کمتر از 30 درصد از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شود، ضمن اینکه توسعه شهرک های اقماری و عدم توسعه حمل‌و نقل عمومی استفاده از خودروهای شخصی یا سواری که آلاینده هم هستند را افزایش داده است.

 این نماینده مردم در مجلس دهم بهترین حوزه حمل‌و‌نقل عموم را حمل‌و‌نقل ریلی دانست و تصریح کرد: حرکت به این سمت نیازمند تعبیه زیرساخت‌ها است، دولت دست کم به دلیل منابع درآمد ناکافی و تعهدات ایجاد شده بسیار از عهده این کار بر نخواهد آمد بنابراین شهرداری بایستی در تخصیص منابع پروژه‌ها اولویت بندی دقیقی داشته باشد.

نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران مجلس شورای اسلامی توسعه و تکمیل پروژه حمل‌و نقل ریلی را اولویت‌دار دانست و گفت: اولویت پروژه ها را باید اثربخشی و کارآمدی در حل معضلات شهری پروژه مشخص ‌کند، در این شرایط دولت و مجلس هم کمک خواهند کرد، البته از رهگذر صندوق توسعه ملی نیز می‌توان کمک‌هایی به شهرداری کرد اما تخصیص منابع بر اساس اولویت‌های اثربخش از جانب شهرداری باید در ابتدا انجام گیرد.

گفتنی است، وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پی اظهارات معاون وزیر راه و مسکن مبنی بر تأثیر منفی بلندمرتبه‌سازی منطقه 22 تهران در آلودگی هوا ضمن غیرعلمی خواندن آن گفته بود: بلندمرتبه‌سازی در آلودگی هوای تهران تاثیری ندارد.

 


ثبت نظر

ارسال