مقابله با بحران کم آبی و خشکسالی با کمک انرژی زمین گرمایی

پنجره ایرانیان: استان اصفهان با داشتن ۶ چشمه آب گرم و چهار منطقه زمین گرمایی زمینه مساعد برای احداث نیروگاه‌های زمین گرمایی، کاهش مصرف سوخت و مقابله با کم آبی را دارد.
  • چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت 12:0

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بحران کم آبی یکی از مشکلات عظیم جهانی محسوب می‌شود به نحوی که جنگ آینده را جنگ آب نامیده‌اند. اما برای مقابله و حل این مشکلی راهکاری‌هایی اندیشیده شده است که با توجه به ویژگی‌های آب و هوایی و پتانسیل‌های جغرافیایی که کشورمان دارد می‌توان به خوبی از آن استفاده نمود. یکی از این روش‌ها استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر است.

طبق تحقیقات صورت گرفته کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی نه تنها بر تغییرات آب و هوایی مؤثر است بلکه می‌تواند از بروز خشکسالی‌های آینده جلوگیری کند و در مصرف آب نیز صرفه جویی شود. به دلیل کاهش ذخایر آبی کشور، ایران در آستانه بحران آب به سر می‌برد و در سال‌های آینده تأمین آب به یکی از بزرگترین چالش‌های کشور تبدیل می‌شود. در این بین استان اصفهان در شرایط جغرافیایی قرار دارد که بارندگی کم به دلیل نشست دائمی هوا در بیش از نیمی از سال و توزیع نامنظم بارش و تغییرپذیری بالای آن از سالی به سال دیگر، خشکسالی‌های پی درپی را تجربه می‌کند همچنین تضعیف تضاد حرارتی و کاهش رطوبتی که رشته کوه‌های زاگرس در غرب استان به وجود می‌آورند باعث شده دوره‌های گرم و طولانی گرما، تسلط خشکی شدید فیزیکی، درجه حرارت بالا با آسمان بدون ابر را در استان شاهد باشیم. با توجه به خشک و کویری بودن بخش وسیعی از استان می‌توانیم از انرژی‌های تجدید پذیری مانند انرژی زمین گرمایی بهره برداری کنیم.

 انرژی زمین گرمایی دارای منابع مختلفی است از جمله (منابع آب داغ، منابع بخار خشک، منابع تحت فشار زمین، تخته سنگ‌های خشکِ داغ، منابع ماگمایی) که بنابه مناطق مختلف کاربرد دارد. براساس طبقه بندی‌های صورت گرفته جهانی، ایران در گروه کشورهایی قرار دارد که دارای ذخایر احتمالی برای تولید برق از انرژی زمین گرمایی با استفاده از سیکل‌های تبخیر لحظه‌ای و برای دوره ۳۰ ساله قرار گرفته و قابلیت تولید برق زمین گرمایی با ظرفیت بیش از ۲۰۰ مگاوات برای آن پیش بینی شده است. یکی از نمونه‌های موفق نیروگاه‌های زمین گرمایی کشور در مشکین شهر است. استان اصفهان به طور تقریبی دارای ۶ چشمه آب گرم و چهار منطقه زمین گرمایی است که به خوبی می‌توان از این ظرفیت‌ها در جهت احداث نیروگاه‌های زمین گرمایی بهره جست و در نتیجه در مصرف سوخت وهمچنین مقابله با کم آبی راهکارهایی اندیشید. براساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت ۱۸ منطقه که دارای پتانسیل استفاده از انرژی زمین گرمایی است مشخص شد و خوشبختانه اصفهان در بین ۱۸ منطقه جای دارد.

 استفاده از نیروگاه‌های زمین گرمایی دارای مزایا و معایبی نیز هست، انرژی زمین گرمایی از بسیاری جهات بهتر از منابع سوخت‌های فسیلی است ولی مزیت اصلی آن عدم وجود هزینه‌های مربوط به تأمین سوخت است. همچنین از نقطه نظر اثرات طبیعی میزان گازهای نامطلوب تولید شده در این نیروگاه‌ها اندک است. از معایب این نیروگاه‌ها باید به کاهش پایداری زمین در مناطق اطراف محل ساخت نیروگاه اشاره کرد که در زمینه می‌توان از فناوری و تجربه کشورهای که دراین گام پیش قدم بودند استفاده کرد.

کشور ایتالیا از پیشگامان استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و سوخت‌های پاک در جهان است در آسیا نیز کشور فیلیپین توانسته خود را به صدر جدول کشورهای استفاده کننده از انرژی‌های تجدید پذیر برساند.


ثبت نظر

ارسال