یکی از سه نامزد ایرانی دریافت جایزه معماری بنیاد آقاخان:

پل طبیعت تهران نامزد دریافت یک میلیون دلار

پنجره ایرانیان: پل طبیعت سازه‌ای برای عبور عابران پیاده است که در سال ۱۳۹۳ در تهران افتتاح شد و در سال ۲۰۱۶ به عنوان یکی از سه پروژه ایرانی در میان نامزدهای نهایی جایزه معماری بنیاد آقاخان قرار گرفت.
  • چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 ساعت 9:53

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پل طبیعت، یک پل صرفا پیاده رو در تهران است که بوستان آب و آتش و پارک جنگلی طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند. این پل ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۳ مصادف با عید غدیر خم با حضور شهردار تهران افتتاح شد.

این سازه سه طبقه در اراضی عباس آباد برای عبور پیاده از بالای بزرگراه مدرس ساخته شده است و یکی از بزرگترین پل‌های پیاده در خاورمیانه است که در طراحی سازه آن از جدیدترین تکنولوژی‌های ساخت سازه‌های فلزی استفاده شده است. مساحت پل طبیعت ۷۰۰۰ متر مربع است. در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط‌ زیست و طبیعت است.

پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس مکث و دیدار از مناظر پیش‌ رو است. پل در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین قرار دارد. ۷۲۰ متر آن به فضای سبز و ۴۸۰ متر آن به رستوران‌‌ها، کافی‌شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص دارد.

پل طبیعت سه طبقه دارد، طبقه اول ۱۴۵۰، طبقه دوم ۲۸۷۰ و طبقه سوم ۵۷۱ متر مربع است. پل طبیعت از نظر فیزیکی با اختصاص ۳ سطح عبوری امکان استفاده شهروندان را به‌وجود آورد.

در سطح اول مسیر عبور پیاده، در سطح دوم، مسیر عبور دوچرخه و در سطح سوم نیز برای عبور کالسکه طراحی و ساخته شده است. ترکیب عملکرد فیزیکی و جانمایی، پل طبیعت را به‌عنوان منحصر به فردترین پل نه‌تنها در ایران بلکه در جهان قرار داده است.

پل طبیعت ترکیبی از ۲ حالت متضاد است، یک سازه زمخت فولادی در دل یک سبزینگی آرامش بخش جای گرفته است. این ناهمخوانی تحرک ایجاد می‌کند که پل طبیعت از آن برخوردار است. پلی قوسی با ۳ پایه که براساس شاخ و برگ یک درخت طراحی شده‌است، توانسته آرامش خاصی به این سازه فولادی سخت بدهد و به یک پاتوق گردشگردی طبیعت تبدیل شود.

این پل باعث شناخته شدن معمارش، لیلا عراقیان، در سطح بین‌المللی نیز شد. پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مـسـابـقـه مـعـــمـار شهــری در سال ۲۰۱۵ شد.

گفتنی است، جایزه معماری آقاخان که بزرگ‌ترین جایزه معماری است، به نمونه‌های عالی معماری از نظر طراحی معاصر، مجموعه‌های مسکونی محلی، اقدامات حفاظتی و مرمتی و همچنین احیا و کاربری جدید دادن به بناها و بافت‌های تاریخی و در نظر داشتن مسائل اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و ... در این طرح‌های اجرا شده، از سال 1977 تا به امروز، تعلق می‌گیرد و در سال ۲۰۱۶ سه پروژه ایرانی در میان نامزدهای نهایی جایزه قرار گرفته‌اند.

لازم به ذکر است ۱۹ نامزد نهایی جایزه آقاخان در سال ۲۰۱۶ اعلام شده‌اند که سه پروژه ایرانی شامل خانه منوچهری، پل طبیعت و خانه ۴۰ گره در میان آنها دیده می‌شد. این پروژه‌ها که توسط هیئت داوران مسابقه از میان ۳۴۸ اثر ارسالی انتخاب شده‌اند با هم به رقابت می‌پردازند. ضمن اینکه جایزه امسال آن یک میلیون دلار تعیین شده است.

 


ثبت نظر

ارسال