اقتصادی‌ترین نوع انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران کدام است؟

پنجره ایرانیان: مدیرعامل شرکت انرژی‌‌های تجدیدپذیر مپنا با اشاره به پتانسیل بالای کشور برای تولید برق از انرژی‌های خورشیدی و بادی، اظهار کرد: تولید هرکیلووات برق از انرژی باد از دیگر انواع انرژی‌های تجدیدپذیر، ارزان‌تر است.
  • سه شنبه 21 اردیبهشت 1395 ساعت 8:16

به گزارش سیناپرس، اکبر ادیب‏فر با بیان اینکه ایران پتانسیل بسیار بالایی برای انرژی ‌های تجدیدپذیر ۷گانه دارد، گفت: خوشبختانه زمینه استفاده از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر در داخل کشور فراهم است اما نیاز به مدیریت و بهره‌ برداری مناسب داریم. اهمیت انرژی‌‌های تجدیدپذیر از آنجاست که کاملا به مباحث توسعه پایدار و محیط زیست ارتباط مستقیم دارد. این انرژی ‌ها نه تنها آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌‌کند بلکه از مصرف دیگر حامل‌های انرژی هم جلوگیری می‌‏کند.

مدیرعامل شرکت انرژی‌‌های تجدیدپذیر مپنا افزود: اگر ما بتوانیم به نحو مقتضی مجموعه ‌های انرژی که در ایران وجود دارد را مدیریت کنیم، قطعا امکان دستیابی به توسعه پایدار را خواهیم یافت. تا به امروز تنها بحث‌‌های اقتصادی در این زمینه مطرح شده است و در حال حاضر هزینه سوخت را برای نیروگاه ‌های حرارتی خودمان صفر در نظر می‌گیریم، لذا تولید برق در نیروگاه‌‌های حرارتی ارزان ‌تر، سریع ‌تر و راحت ‌تر بوده است که این موضوع به مانع بزرگی برای توسعه انرژی‌‌های تجدیدپذیر تبدیل شده است. البته رویکرد دولت در دو سال اخیر اصلاح این روند بوده است به نحوی که قیمت تمام‌ شده را با توجه به هزینه سوخت صادراتی در نظر گرفته‌‌اند که باعث منطقی شدن قیمت انرژی ‌های تجدیدپذیر برای سرمایه‌ گذاران شده است.

وی تصریح کرد: به یقین نیروگاه‌‌های تجدیدپذیر جایگزین صددرصد نیروگاه‌های فسیلی نخواهند بود اما با برنامه‌‌ای که توانیر دارد می‌ توانند جایگزین نیروگاه‌‌های فرسوده حرارتی باشند. معمولا طول عمر نیروگاه‌‌های حرارتی ۲۰ سال است که اغلب بیش از این مدت بهره ‌برداری می‌کنیم. با این حساب سالانه چند درصد از نیروگاه‌‌های حرارتی از شبکه خارج می‌ شوند و توانیر می‌ خواهد آن‌ها را با نیروگاه‌‌های تجدیدپذیر جایگزین کند.

ادیب‏فر در پاسخ به این پرسش که کدام یک از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر برای ما مزیت بیشتری دارند؟ اظهار کرد: ما باید پتانسیل انرژی‌های ۷گانه را بسنجیم و ببینیم کدام یک را بیشتر داریم. طبق برآورد اولیه سازمان انرژی ‌های نو، حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از انرژی بادی وجود دارد. در زمینه انرژی خورشیدی ظرفیتمان خیلی بالا‌تر از این عدد است. به این دلیل که از انرژی باد تنها در مناطقی می‌‌توان استفاده کرد که تونل باد است و بر اساس شناسایی اولیه حدود ۴۵ تونل باد در داخل ایران داریم و البته با تکمیل مطالعات این عدد افزایش خواهد یافت. اما در زمینه انرژی خورشیدی از بالا‌ترین نقاط ایران در شمال غرب کشور تا جزایر جنوبی خلیج فارس، نیروگاه‌‌های خورشیدی قابل بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت انرژی‌‌های تجدیدپذیر مپنا ادامه داد: مورد دیگری که در تصمیم‌ گیری موثر است، مباحث قیمتی است. قیمت‌‌ها به قیمت تولید برق در هر کیلووات بستگی دارد. هرکدام که ارزان ‌تر تولید شود از دیدگاه دولت در اولویت بالاتری قرار می‌‌گیرد. قیمت هرکیلووات تولید برق از انرژی باد از دیگر انواع انرژی ارزان‌تر است و در مرحله بعد، انرژی خورشیدی قرار دارد. لذا این دو انرژی می‌‌توانند در اولویت قرار بگیرند. بایومس هم که در اثر سوزاندن ضایعات طبیعی حاصل می‌ شود می‌‌تواند در اولویت سوم جای بگیرد. پتانسیل ژئوترمال هم در کشور وجود دارد اما یک مقدار محدود است و هزینه تمام شده آن، قدری بالاست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اولویت دیگری هم که می‌‌بایست به آن اشاره کنم بحث تامین آب است. نیروگاه‌‌ها به ازای هر کیلووات ساعت برقی که تولید می‌ کنند باید مقداری آب مصرف نمایند. در نیروگاه‌‌های حرارتی بیشترین مصرف ‌کننده آب، سیستم ‌های خنک کننده هستند. تنها نیروگاهی که در مجموعه نیروگاه‌‌های تجدیدپذیر و حرارتی، هیچ آبی مصرف نمی‌‌کند، نیروگاه‌های بادی است. بنابراین نیروگاه‌‌های بادی در اولویت اول هستند.


ثبت نظر

ارسال