دوئل شهرداری و نظام مهندسی ادامه دارد

پنجره ایرانیان: کشمکش میان شهرداری و سازمان نظام مهندسی درخصوص لغو یک طرفه ارجاع پرونده‌های ساختمانی در جلسه‌ دوم نیز پایان نیافت و تصمیم‌گیری به نشست سوم موکول شد.
  • دوشنبه 23 فروردین 1395 ساعت 8:3

به گزارش ایسنا، بعد از این‌که شهرداری روز 9 فروردین در سکوت خبری تعطیلات نوروزی، ارجاع پرونده‌های ساختمانی به سازمان نظام مهندسی را لغو کرد، تنش‌هایی بین شهرداری و نظام مهندسی درگرفت. رئیس شورای اسلامی شهر تهران علت اقدام شهرداری را طولانی شدت مدت زمان انتخاب مهندس ناظر عنوان کرد و رئیس سازمان نظام مهندسی که این اقدام را غیرقانونی می‌دانست در دفاع از خود گفت که تنها برای 160 پرونده مهندس ناظر تعیین نشده که آن هم مربوط به نقشه‌های بالای 2 هزار متر مربع بوده است.

در پی این جریان روز سه‌شنبه 17 فروردین مسوولان سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی در یک سوی میز و مدیران شهرداری و شورای شهر در طرف دیگر میز نشستند تا در این خصوص گفت‌وگو کنند که در پایان، تصمیم‌گیری در این مورد به جلسه‌ای دیگر موکول شد. حالا نظام مهندسی که لغو یک طرفه تفاهم‌نامه را غیرقانونی می‌داند منتظر کوتاه آمدن شهرداری است.

چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران که ریاست جلسه‌ روز سه‌شنبه را بر عهده داشت گفت که در این جلسه به نتیجه خاصی نرسیدیم و لذا روز پنج‌شنبه (19 فروردین) در جلسه‌ای دیگر تصمیم‌گیری خواهیم کرد. البته روز پنج‌شنبه جلسه برگزار شد اما نتیجه‌ی خاصی در بر نداشت.

صابر پیربرناش مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی در این‌باره گفت: نشست روز پنج‌شنبه در حالی برگزار شد که همه حاضران از جمله مسوولان شورای شهر و مسوولان وزارت راه و شهرسازی مخالف اقدام اخیر شهرداری بودند. جلسه سه ساعت به طول انجامید اما نتیجه‌ خاصی در بر نداشت و جمع‌بندی نهایی به هفته‌ آینده موکول شد.

تا پیش از این لغو، سازمان نظام مهندسی فرآیند انتخاب و ارجاع مهندسان ناظر ساخت و ساز به پروژه‌های ساختمانی را انجام می‌داد که هم‌اکنون شهرداری راسا اقدام به انتخاب ناظر ساختمانی می‌کند.

 

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره می‌گوید: از نظر وزارت راه و شهرسازی این اقدام اخیر شهرداری تهران غیرقانونی است و باید به سرعت متوقف شود.

اما پژمان پشمچی‌زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از اقدام ارگان متبوع خود دفاع می‌کند. او در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است روندی که شهرداری تهران در یک هفته گذشته آغاز کرده به زودی متوقف شود؟ گفت: نه انشاءالله که به این نتیجه نمی‌رسیم. البته باید در جلسه‌ی بعدی بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

پشمچی‌زاده در پاسخ به پرسش دیگری که آیا شهرداری تهران به تصمیم نهایی‌ که کمیته ۵ نفره حل اختلافات مذکور در آیین‌نامه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و قانون نظام مهندسی ساختمان تعیین کرده تمکین می‌کند؟ تصریح کرد: قرار شد با هم در جلسه‌ای تصمیم‌گیری کنیم تا منافع مردم تأمین و مشکلاتشان حل شود.

از سوی دیگر حبیب‌الله بیطرف رییس سازمان نظام مهندسی در نشست خبری روز دوشنبه 16 فروردین ماه با بیان اینکه ادعای شهرداری مبنی بر طولانی بودن تعیین مهندس ناظر و ارجاع پرونده به مهندسان ناظر درست نیست، گفت: برای نقشه‌های زیر ۱۵۰۰ متر مربع تعیین مهندس ناظر بدون توقف و از طریق اتوماسیون فناوران شهرداری به صورت آنی انجام می‌شود.

او افزود: در این متراژ نقشه‌ها اگر مهندس ناظر انصراف دهد، ۲۴ ساعت به مهندس مهلت داده می‌شود تا پاسخ دهد و در غیر این صورت به صورت آنی ناظر بعدی تعیین می‌شود، بنابراین در نقشه‌هایی با متراژ زیر ۱۵۰۰ متر مهندس ناظر در‌ همان لحظه درخواست به شهرداری معرفی می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: اما در نقشه‌های بالای ۲۰۰۰ مترمربع ۴ ناظر باید به شهرداری معرفی شود و فاز ۲ نقشه باید تکمیل و کنترل کیفیت نقشه باید انجام شود که این فرآیند ۴۰ روز زمان می‌برد که ۱۳ روز آن در نظام مهندسی و ۲۷ روز در شرکت‌های مهندسی روند انجام می‌شود.

بیطرف تاکید کرد: باتوجه به انجام این روند کنترل کیفیت ۴۰ روز برای تعیین مهندسان ناظر نقشه‌های بالای ۲۰۰۰ مترمربع زمان قابل توجهی نیست که البته این زمان هم رو به کاهش است.


ثبت نظر

ارسال