براساس مبادله تفاهم نامه مصرف بهینه برق:

پروژه نیروگاه خورشیدی 750 کیلو وات به بهره ‏برداری رسید

پنجره ایرانیان: تفاهم‏نامه مشترک مصرف بهینه برق بین ستاد هماهنگی شورایاری‏ های شورای اسلامی شهر تهران و شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ امضا و پروژه نیروگاه خورشیدی 750 کیلو واتی به بهره ‏برداری رسید‏.
  • دوشنبه 21 دی 1394 ساعت 10:36

به گزارش ایرنا، همزمان با پروژه مزبور ، هزارمین کلید اتوماسیون شبکه و مانیتورینگ 1200 فیدر 20 کیلوولت فوق توزیع و هوشمند‏سازی و ای ام آی لوازم اندازه گیری  شنبه  19 دی با حضور هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی و سید حسین هاشمی استاندار تهران به بهره برداری رسید.

پروژه ‏های ذکر شده با اعتباری افزون بر 393 میلیارد ریال در محل شرکت توزیع برق شیخ بهایی تهران مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ در این مراسم اظهار داشت: تولید و تامین انرژی پاک امروزه از اهمیت ویژه‏ای در جهان برخوردار است و از سال گذشته توسعه تولید انرژی خورشیدی و DG‏ها در سطح استان در دستور کار قرار گرفته است.

سیستم تولید پراکنده نیروگاه هایی کوچک با ظرفیت های بین 15 کیلو وات تا 25 مگاوات برای شارژ ایستگاه های نزدیک به محل مصرف و تامین نیازهای شبکه و بار مورد استفاده قرار می گیرد که این نیروگاه ها را با علامت اختصاری DG نمایش می ‏دهند.

سیدمحمد هاشمی افزود: تاکنون سامانه‏ های نیروگاهی خورشیدی (فتو ولتائیک) در 12 نهاد حاکمیتی، 15 مدرسه و مسجد، 10 ساختمان شرکت توزیع برق، همچنین مزرعه‏ های خورشیدی و پارکینگ‏ ها با ظرفیت نامی 750 کیلو وات و هزینه افزون بر 57 میلیارد ریال نصب شده است.

وی گفت: بیشترین مصرف در زمان پیک بار تابستان، متعلق به اداره ‏های دولتی با سهم 30 درصدی است که نصب کنتورهای AMI و اتوماسیون پُست‏ های برق می ‏تواند تحول بزرگی در پیک مصرف ایجاد کند.

نسل جدید سیستم ‏های اندازه ‏گیری انرژی الکتریکی در زمینه‏ های مدیریت مصرف مشترکان و کاهش تلفات پیاده‏ سازی می ‏شود و این سیستم دارای توانمندی‏ هایی از جمله قرائت از راه دور، تحلیل اطلاعات مصرف مشترکان، تحلیل کیفیت شبکه ‏های توزیع، بررسی و مدیریت تلفات شبکه و مدیریت و کنترل مصرف از راه دور است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ از صرفه جویی 180 مگاواتی در پیک بار تابستان امسال خبر داد و با اشاره به هزینه یک میلیارد ریالی پُست های جدید تصریح کرد: نصب آنها می تواند تاثیر بسزایی در پیک بار داشته باشد.

وی اضافه کرد: تاکنون حدود 31 هزار و 400 کنتور با هزینه ای معادل 120 میلیارد ریال ، هوشمندسازی شده که به این ترتیب، امکان پایش و مدیریت حدود 28 درصد مصرف برق و 52 درصد پیک بار شبکه فراهم شده است.

هاشمی تصریح کرد: شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اجرای اتوماسیون شبکه به عنوان یک گام اساسی در هوشمندسازی شبکه از سال 1381 اقدام کرده و امروز اقدام به افتتاح هزارمین کلید اتوماسیون شبکه می کند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه اتوماسیون پست های توزیع و کلیدهای هوایی 20 کیلو ولت، مانیتورینگ پارامترهای الکترکی فیدرهای 20 کیلو ولت پست های فوق توزیع و DGها و راه اندازی خودروهای پیشرفته خدمات ویژه 20 کیلو ولت، از جمله اقدامات انجام شده در زمینه ارتقای پایداری، قابلیت اطمینان و مانور شبکه 20 کیلو ولت است.

سهم خورشید در سبد انرژی کشور صفر است، اما قرار پیش بینی شده در آینده نزدیک بخشی از انرژی برق کشور از این طریق تامین شود.

سامان میرهادی، مدیر دفتر برق و انرژی روستایی سازمان انرژی های نو گفته بود، انرژی خورشیدی هیچ سهمی در تولید برق کشور ندارد و در جهان سهم این انرژی بیش از 30 درصد است.

به گفته وی ،ظرفیت انرژی خورشیدی تا پایان سال 2014 در جهان به 40 هزار مگاوات می رسد و کشورهای آلمان، ایتالیا، ژاپن، اسپانیا و آمریکا به عنوان کشورهای پیشرو در ظرفیت نصب شده انرژی خورشیدی در جهان محسوب می شوند.


ثبت نظر

ارسال