رونمایی از یک فناوری مهم شیرین‌سازی آب شور

پنجره ایرانیان: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از فناوری مدول غشایی ۴۰۴۰ اسموز معکوس شیرین‌سازی آب در مقایس صنعتی رونمایی کرد.
  • شنبه 16 خرداد 1394 ساعت 16:21

به گزارش فارس، شرایط اقلیمی ایران نیاز به فناوری‌های جدید برای تولید آب شیرین از منابع آب‌های سطحی، آب‌های شور و انواع پساب‌ها و فاضلاب‌های شهری و صنعتی را ضروری ساخته است که فرآیند اسموز معکوس به دلیل مصرف انرژی کمتر، عدم آلایندگی، ارزان‌ بودن و سهولت عملکردی مزیت‌های بسیاری نسبت به دیگر شیوه‌ها دارد.

براساس این گزارش، این فناوری بسیار پیچیده از سه دهه گذشته در انحصار کشورهایی چون آمریکا، آلمان، کره جنوبی و ژاپن قرار داشته است و دانش فنی غشاهای اسکوز معکوس می‌تواند مزیت‌های زیادی در زمینه استراتژیک و اقتصادی برای کشور ایجاد کند.

براساس این گزارش، فناوری تولید شده توسط شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تقریباً به طور کامل از تجهیزات بومی استفاده کرده و هر یک از مدول‌های تولید شده قابلیت تولید 9 متر مکعب در روز آب شیرین را دارد.

برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد که در کشور سالانه به 260 هزار عدد از این مدول‌ها نیاز دارد و با توجه به وضعیت اقلیمی کشور و کشورهای همسایه بازار گسترده‌ای برای صادرات این فناوری که در خاورمیانه به صورت انحصاری در اختیار ایران است وجود دارد.براین اساس، با تولید انبوه قیمت تمام شده این محصول حداکثر 50 درصد نمونه مشابه خارجی است.


ثبت نظر

ارسال