فروش سنگ‌های بی‌نام و نشان ایرانی به ارزان‌ترین قیمت

پنجره ایرانیان: دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی گفت: برند نداشتن سنگ‌های تزئینی ایرانی باعث شده که این کالا بسیار ارزان‌تر از قیمت جهانی فروخته شود.
  • دوشنبه 11 خرداد 1394 ساعت 15:32

کامران وکیل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که سنگ‌های تزئینی ایرانی در جهان شناخته نشده‌اند، اظهار کرد: عامل این امر نبود برند و مشکلات صادراتی است.وی با بیان اینکه قیمت سنگ‌های ایرانی نسبت به کشور‌های دیگر پایین‌تر است، گفت: سنگ در کشور ما تنها به عنوان یک مصالح ساختمانی شناخته می‌شود و این در حالی است که در سایر کشور‌ها سنگ کالایی لوکس محسوب می‌شود.

وکیل ایران را ارزان‌ فروش‌ترین سنگ عنوان کرد و افزود: با این وجود صادرات چندانی در سنگ‌های تزئینی نداریم، چراکه به دلیل نبود ثبات اقتصادی در کشور و به وجود آمدن قانون‌های جدید و یک‌باره، اعتماد در سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌شود.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با بیان این‌که ایران این اطمینان را به سرمایه‌گذاران مبنی بر سرمایه‌گذاری امن نمی‌دهد، گفت: کالای ایرانی نتوانسته جای خود را در بازار‌های جهانی باز کند.وی با بیان این‌که ترکیه سنگ‌های تزئینی را با قیمت چند برابر بیشتر از ایران صادر می‌کند، گفت: دلیل این امر وجود خط کشتیرانی مناسب و وضعیت مناسب در انتقال پولی است.

وکیل با بیان این‌که سال گذشته به کشور‌های ایتالیا، اسپانیا، ترکیه و چین سنگ ساختمانی صادر شده است، اظهار کرد: ترکیه علی‌رغم این‌که تولید‌کننده سنگ‌های ساختمانی است، از ایران سنگ‌های نادر خریداری می‌کند.وی ادامه داد: برخی از سنگ‌ها مانند سنگ مرمر ایرانی در دنیا مهم هستند و به همین دلیل کشور‌های دیگر خواهان این نوع سنگ‌ها هستند که با انجام فرآوری، آن‌ها را به نام خود عرضه می‌کنند.

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با بیان این‌که سنگ مرمر در استان‌های ارومیه و کرمان یافت می‌شود، گفت: این نوع سنگ در جای دیگر دنیا وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار گران است؛ لذا سایر کشور‌ها این نوع سنگ را از ایران می خرند.

وکیل در خصوص وضعیت دستگاه‌های سنگبری در ایران گفت: دستگاه‌های فرآوری سنگ‌های ساختمانی در ایران از ترکیه نیز بهتر است و ایران از نظر فرآوری سنگ مشکلی ندارد.وی ضمن انتقاد از بی‌سروسامانی و بی‌نظمی نمایشگاه‌های معدنی ایران در دیگر کشور‌ها اظهار کرد: این امر باعث می‌شود ایران نتواند جای خود را در صحنه بین‌المللی باز کند.

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدن نداشتن برند، عدم حضور در رویداد‌های تجاری، محدود بودن بازارهای صادراتی، نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و مناسب نبودن اوضاع مراودات مالی را از مشکلات صادرات مواد معدنی عنوان و اظهار کرد: برای حضور بیشتر ایران در عرصه‌های بین‌المللی لازم است که این مشکلات برطرف شوند.


ثبت نظر

ارسال