مسئول اصلاح قانون نظام مهندسی کیست؟

پنجره ایرانیان: رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌ غربی با تاکید بر این‌که تغییر و تحولات جامعه مهندسی در ۲۰ سال گذشته گسترده بوده گفت: اصلاح قانون نظام مهندسی توسط وزارت راه و شهرسازی منشاء‌ اثر خواهد بود.
  • دوشنبه 11 خرداد 1394 ساعت 13:35

جعفر هاشم‌زاده در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره ضرورت اصلاح قانون نظام‌مهندسی برای نظم بخشیدن به بازار ساخت و ساز مسکن اظهار داشت: بازبینی این قانون و اصلاحات آن در سال ۷۴ به تصویب هیئت دولت رسید.  طی ۲۰ سال گذشته وضعیت جامعه‌ مهندسی تغییر و تحولات گسترده‌ای از نظر کمیت و کیفیت پیدا کرد که نیازمند قانونی متناسب با وضعیت روز است.

وی با اشاره به اصلاح قانون سال ۷۴ در دوره وزارت عباس آخوندی بر حوزه مسکن افزود: آخرین اصلاح این قانون چندسال پس از زلزله مهیب رودبار و منجیل به تصویب رسید. وضعیت پراکندگی مهندسان در سطح کشور و تعداد ناکافی مهندسان در آن زمان ویژگی جامعه ایران در ۲۰ سال پیش بود و طی این سال‌ها شاهد تحولات زیادی بوده‌ایم.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌غربی تاکید کرد: قانون نظام مهندسی در زمان تصویب خود نقاط مثبت فراوانی داشت اما امروزه پاسخگوی نیاز جامعه نیست. 

به گفته این کارشناس، در حال‌حاضر، ساخت‌و‌سازها افزایش پیدا کرده، ساختمان‌ها ایمن‌تر شده و همچنین مقررات آیین‌نامه ساختمان تدوین شده است؛ همه اینها نشان می‌دهد که در سالیان گذشته گام‌های مثبتی در جهت بهبود شرایط برداشته‌شده اما این اقدامات کافی نیست.وی افزود: در شرایط فعلی با توجه به افزایش جمعیت مهندسان و نیاز جامعه به مسکن بیشتر و با کیفیت‌تر ضرورت دارد این قانون بار دیگر مورد ارزیابی قرار گرفته و متناسب با نیاز جامعه به‌روز شود.

هاشم‌زاده با اشاره به طرح اصلاح قانون نظام‌مهندسی که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی مورد تایید نمایندگان ملت قرار نگرفت، گفت: تغییراتی که چندی پیش به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسید اساسی نبود و مشکلات جامعه امروز را حل نمی‌کرد به همین خاطر نیز در مجلس مورد تایید و در نهایت تصویب نمایندگان قرار نگرفت.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌غربی با تاکید بر لزوم بررسی تغییرات و اصلاحات توسط وزارت راه و شهرسازی طی جلسات متعدد و جمع‌آوری نظرات کارشناسان و جمع‌بندی نهایی اظهار کرد: تشکیل کارگروهی در وزارت‌ راه و شهرسازی که با استفاده از تجارب به بررسی این موضوع بپردازد می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود وضعیت داشته باشد. بحث مهم این است که تغییرات و اصلاحات به نفع مردم، مسکن و مهندسان انجام شود.

هاشم زاده ادامه داد: حذف افراد فاقد صلاحیت و تخصص در تصمیم‌گیری‌های کلان از اهمیت بسزایی برخوردار است، این مهم با اصلاح قانون نظام‌مهندسی و به‌روز‌کردن آن امکانپذیر است.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که چرا با وجود پیشرفت در تکنولوژی، عمر مفید ساختمان‌ها کاهش یافته است گفت: امروزه کارهای زیربنایی زیادی در ساخت مسکن انجام می‌شود، تکنولوژی پیشرفت کرده و ما نیز پیشرفت کرده‌ایم اما نسبت به کشورهای پیشرفته این پیشرفت چشمگیر نبوده، همین مسائل است که لزوم اصلاح قانون را بیش از پیش نشان می‌دهند.


ثبت نظر

ارسال