نمی‌گذاریم مسکن مهر به تهدید تبدیل شود

پنجره ایرانیان: معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی از هزینه 50 هزار میلیارد تومانی مسکن مهر خبر داد و گفت: دولت تمامی تلاش خود را می‌کند تا فرصت مسکن مهر به تهدیدی برای مردم تبدیل نشود.
  • سه شنبه 19 اسفند 1393 ساعت 12:24

حناچی در همایش جایگاه مسکن در طرح‌های توسعه با بیان اینکه ما تجربیات مختلفی در امر تولید مسکن در این حوزه داشته‌ایم، اظهار داشت: مسکن مهر به جهت مداخلات پررنگ دولت و ساخت این مسکن برای اقشار کم‌درآمد، نقطه عطفی به شمار می‌رود. 
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در ادامه افزود: پیش از انقلاب و همچنین بعد از انقلاب دولت تا به این حد وارد مسکن برای اقشار کم‌درآمد نشده بود و حدود 50 هزار میلیارد تومان به این بخش تزریق شده است.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: اصلی‌ترین بحث در حوزه مسکن مهر، تک بعدی شدن و صرفا ساخت مسکن و همچنین عدم توجه به حوزه‌های شهرسازی است که باعث ایجاد چالش‌های بسیاری در این حوزه شده است. 
حناچی اظهار داشت: واحدهای مسکن مهر به دلیل نداشتن جایگاه خاص مجبور به ورود به شهرهای جدید شده است و همین موضوع باعث شده به حوزه حریم شهرها تجاوز کنند. وی یادآور شد: در واحدهای مسکن مهر زیرساخت‌ها و همچنین امکانات زیربنایی دیده نشده و عدم لینک به حوزه شهرسازی اصلی‌ترین چالش مسکن مهر است. 
حناچی با اشاره به اینکه حوزه‌های مختلفی تحت تأثیر بحث مسکن مهر قرار گرفته‌اند، افزود: حوزه‌های حاکمیتی از جمله بهداشت و درمان، آموزش، امکانات رفاهی و فرهنگی در این حوزه‌ها ایجاد شده‌اند ولی دولت می‌توانست پروژه‌هایی با این مقیاس را تبدیل به یک فرصت کند و تمام تلاش خود را می‌کند که این فرصت تبدیل به تهدید نشود. 
معاون معماری و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: تمامی مطالعات نشان می‌دهد که چهار دهک را دولت باید جوابگو باشد که دو دهک اولیه حتی با وام‌های کم‌بهره، مشکل مسکن‌شان حل نمی‌شود و حتی با مالکیت هم نمی‌توان این دو دهک را خانه‌دار کرد و برای این دو دهک باید مسکن اجتماعی را اجرایی کرد. وی یادآور شد: دو دهک بعدی با کمک دولت مشکل اسکانشان حل می‌شود و برای شش دهک باقیمانده که به طور طبیعی می‌توانند صاحب مسکن شوند، دولت سیاست‌گذاری‌های خاصی نیز در نظر گرفته است. 
حناچی با اشاره به اینکه در دهه اخیر با چند چالش جدی مواجه هستیم، گفت: به دلیل اینکه اساسا شهرسازی جزء اولویت‌های دولت است توسط تمامی دستگاه‌هایی که وظیفه قانونی داشته‌اند نبوده و همین موضوع باعث شده با مسائل جدی روبرو شوند که یکی از این مشکلات عبارت است از عدم تمرکز جمعیت در کلانشهرها به گونه‌ای که مشکل‌ساز شده است و تقریبا این موضوع به تمامی بخش‌ها کشیده شده است. وی در ادامه افزود: مشکل آب در کلانشهرها بسیار جدی است؛ عدم انطباق در کلانشهرها تبدیل به چالشی جدی شده و به حوزه‌هایی که اختیارات داده شده، باید پیگیر مسئولیت آنها باشیم. 
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال حاضر تمامی تلاش خود را برای اجرای طرح آمایش سرزمین انجام می‌دهد و در حال حاضر این طرح آغاز شده است و مناطقی از کشور را برای سرمایه‌گذاری و استقرار جمعیت انتخاب کرده‌ایم. 


ثبت نظر

ارسال