دامپینگی چینی‌ها صدای فولادی‌ها را درآورد

پنجره ایرانیان:رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد از سهمیه‌بندی برخی مواد اولیه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: تولیدکنندگان چینی حرکت دامپینگی از بازار‌های دنیا از جمله ایران را آغاز کرده‌اند که دولت باید هرچه سریع‌تر برای آن چاره‌اندیشی کند.
  • شنبه 17 آبان 1393 ساعت 11:12

بهرام سبحانی از افزایش 33 درصدی واردات فولاد به کشور خبر داد و گفت: واردات در حالی صورت می‌گیرد که چین با مشوق‌های دولتی حرکت دامپینگی را در بازار صورت داده و متاسفانه دولت هنوز برای افزایش تعرفه واردات فولاد چاره‌اندیشی نکرده است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: رشد واردات در حالی صورت گرفته که تولید کشور به 9 میلیون و 282 هزار تن رسیده و تولید فولاد خام نیز از رشد مناسبی برخوردار بوده در حالی که به موازات رشد تولید واردات نیز 74 درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: چین به عنوان یکی از فعالان بازار فولاد هم اکنون صادرات خود به صورت گسترده را به بازارهای جهانی آغاز کرده و به همین دلیل بسیاری از کشورها به فکر محافظت از تولید داخلی خود برآمده‌اند و ترکیه از امروز تعرفه سنگین وارداتی را وضع و عملیاتی کرده است.

به گفته سبحانی، واردات با ارز مبادله‌ای از سوی دولت ممنوع شد و طولی نکشید که ورق فولادی از این امر مستثنی و واردات آن با ارز مبادله‌ای آزاد شد اما دولت تنها با اتخاذ یک سیاست مبنی بر آزاد شدن صادرات فولاد توانست رشد صادرات را رقم زند. وی ادامه داد: واردات میلگرد در 6 ماهه ابتدای سال جاری کاهش یافته ولی در ورق فولادی 50 درصد افزایش واردات را شاهد هستیم در حالی که تولیدکنندگان داخلی جدیدی به بازار آمده‌اند و تولیدکنندگان قبلی نیز ظرفیت خود را افزایش داده‌اند.

سبحانی در ادامه از نمایان شدن آثار خروج از رکود خبر داد و گفت: دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته خروج از رکود را دنبال می‌کنند که در آن برای فولاد نیز پیشنهاداتی ارائه شده است ضمن اینکه دولت در ادامه برای شکل‌گیری رونق در بخش فولاد می‌تواند مشوق‌هایی همچون تسهیل صادرات و پرداخت یارانه‌های صادراتی را در دستور کار قرار داده و پروژه‌های عمرانی را نیز فعال کند.به گفته وی، بوی این می‌آید که کم کم به سمت خروج از رکود تورمی در حال حرکت هستیم. رسول خلیفه سلطان نیز در این نشست گفت: بالاترین رشد تولید فولاد طی سال‌های گذشته امروز اتفاق افتاده و در مقابل این رشد رکود تورمی نیز در کل اقتصاد گریبانگیر تولید است اما به بخش فولاد رکود مضاعفی وارد آمده است چراکه فولادی‌ها به سمت جایگزینی واردات پیش رفته‌اند.

سبحانی با اشاره به سهمیه‌بندی برخی مواد اولیه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سنگ آهن، گندوله، آهن اسفنجی و فولاد یک زنجیره هستند که هرجا در آن توازن نباشد بحران ایجاد خواهد شد و به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد عمل شده و سهمیه تعیین کرده است چراکه تولید متناسب با نیاز نیست و تقاضا بیش از تولید است.

وی درخصوص پیشنهادات برخی تولیدکنندگان عرب برای مشارکت در پروژه‌های فولادی ایران ادامه داد: اگر آنها را خوب مدیریت کنیم جای هیچگونه نگرانی نیست، این در حالی است که تولیدکنندگان فولاد در کشورهای عربی هم اکنون می‌خواهند در استخراج از معادن ایران مشارکت کرده و گندوله را به کشورشان ببرند در حالی که در مقابل این پیشنهاد ایران می‌تواند دو سیاست در پیش گیرد؛ اول آنکه خام فروشی کرده و این اجازه را به پیشنهاد دهندگان عرب بدهد و دوم اینکه مواد اولیه را تبدیل به فولاد کرده و ماده با ارزش افزوده را صادر کند، ضمن اینکه اگر بر روی فولاد سرمایه‌گذاری شده و تولید کیفی و اقتصادی انجام شود هیچ مشکلی بروز نخواهد کرد.

سبحانی از تهیه نقشه راه تولید فولاد از سوی ایمیدرو خبر داد. در همین حال، خلیفه سلطان گفت: موضوع صادرات از سوی واحدهای بزرگ تولیدکننده از جمله فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان به شدت پیگیری می‌شود و پیش بینی بر این است که امسال نسبت به سال 92 رشد خوبی در صادرات داشته باشیم به نحوی که پیش بینی می‌شود صادرات فولاد کشور حداقل تا 2 سال آینده 50 درصد رشد کند.

احرامیان عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز گفت: به خاطر سقوط قیمت سنگ آهن حاشیه سود چینی‌ها در محصولات فولادی در حداکثر قرار گرفته و سونامی ورود محصولات چینی به بازار در حال رقم خوردن است.وی افزود: چین در بازار رقابتی بازیکن عادلانه‌ای نیست و به همین دلیل بسیاری از کشورها مباحث ضددامپینگ را برای مقابله با این کشور وضع کرده‌اند.


ثبت نظر

ارسال