کاهش شدید تقاضا برای محصولات پتروشیمی

پنجره ایرانیان:تحلیل بازار 21: این شیوه قیمت گذاری اصلا توجیه ندارد و شفافیتی در آن وجود ندارد، قیمت مواد اولیه در بازارهای آسیایی کاهش یافت در مقابل نرخ دلار در بازار داخل نسبت به گذشته 120 تومان افزایش یافت.
  • سه شنبه 6 آبان 1393 ساعت 14:48

بازار روز گذشته بورس، بازتاب تمام نمای قیمت های جدیدی است که دفتر توسعه صنایع تکمیلی برای آبان ماه اعلام کرد. عدم استقبال و تقاضا از مواد اولیه افزایش قیمت یافته و توجه و استقبال از تصمیم پتروشیمی های تولیدکننده پلی پروپیلن. آنچه در ادامه می خوانید تحلیل بازاری است که زوایای مختلف قیمت گذاری را از تیرماه تا کنون مورد بررسی قرار داده است.

در نیمه دوم تیر ماه بود که اخباری مبنی بر تغییر مبنای تعیین نرخ مواد پلیمری منتشر شد و بر اساس بخشنامه جدید نرخ ارز آزاد مبنای محاسبه نرخ محصولات پتروشیمی قرار گرفت.

در آن برهه قیمت اکثر کالاها چیزی حدود 10 درصد افزایش یافت، در هفته اول مرداد مصادف بود با اوج قیمت مواد پلیمری در بازارهای آسیایی و افزایش نرخ ارز در بازار داخل، این شرایط دست به دست هم داد تا ما در مردادماه هم نرخ مواد پلیمری افزایش یابد.

در هفته اول با توجه به مقاومت و اعتراض تولیدکنندگان بود که قیمت ها به همان سطح تیر ماه برگشت ولی یک هفته بعد باز هم بعضی از پتروشیمی ها قیمت خود را افزایش دادند. بعد از بی نظمی های مرداد ماه بود که دفتر توسعه صنایع تکمیلی اعلام کرد که قیمت ها را به جهت ثبات بازار تغییر نمی دهند.

در آبان ماه بر خلاف افت شدید قیمت مواد پلیمری در بازارهای آسیایی به تبع افت قیمت نفت، دوباره لیست قیمت ها در تاریخ 3 آبان توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی انتشار یافت که در اکثر گریدها افزایش نرخ دیده می شد.

 گریدهای PVC و PET تنها گروه هایی بودن که با کاهش نرخ مواجه شدند. ولی خیلی زود این قیمت ها از سایت برداشته شد و در مقابل در همان روز وقتی که پتروشیمی های تولیدکندده پلی پروپیلن که به عمق رکود بازار و افت فروش خود پی برده بودند در پتروشیمی نوید زرشیمی جلسه ای را با عنوان عدم تغییر نرخ مواد خود حتی در صورت افزایش نرخ توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی تشکیل دادند، نتیجه گرفتند که قیمت پلی پروپیلن با وجود رکود حاکم بر بازار همچنان ثابت بماند تا اندک بازار موجود برای آن نیز از بین نرود.

به نظر می رسد مجتمع های سازنده پلی پروپیلن به خوبی وضعیت بازار را درک کرده و تصمیم کاملا عاقلانه ای گرفتند و نامه صورتجلسه خود را در تاریخ 5 آبان ماه منتشر کردند، همچنان که در بازار دوشنبه 5 آبان برای این گروه تقاضای بهتری نسبت به سایر گروه ها ثبت شده بود به حدی که حتی در گرید 060 پلی نار رقابت قیمتی صورت گرفت.لازم به ذکر است که گروه پلی پروپیلن تنها گروهی بود که با وجود نوسانات قیمتی در مرداد ماه باز هم همچنان قیمت شان ثابت نگه داشته شد و این وجود یک اتحاد قوی را در بین این مجتمع ها نشان می دهد.

و اما گریدهایی که نه تنها افزایش نرخ نگرفتند بلکه نرخ شان نیز کاهش یافت: گروه PVC شامل گرید S65 به میزان 572 ریال، S70 وS57 هرکدام 629 ریال

گروه PET: البته این گروه در هفته آخر مهر ماه نرخ شان کاهش یافت، لازم به ذکر است این گروه در بازارهای آسیایی بیشترین افت را داشته است، در بازار داخلی هم با توجه به اتمام فصل مصرف زیاد این محصول تقاضا برای آن به شدت کاهش یافت.

در بازار داخلی تقاضا برای این دو گروه به پایین ترین سطح خود در چند سال گذشته رسید به حدی که چند بار برای محصول پتروشیمی اروند تقاضایی وجود نداشت و این پتروشیمی برای اولین بار قیمت خود را کاهش داد و پس از آن بندر امام، تندگویان و غدیر قیمت کالاهای خود را کاهش دادند. اگر قرار بود این گروه افزایش نرخ بگیرد به نظر می رسد که کلا تقاضایی برای شان ثبت نشود. با این وجود فکر کنم بهترین تصمیم در رابطه با این گروه گرفته شد زیرا اگر اتفاقی خلاف این می افتاد باید تعجب می کردیم و پیش بینی می شود در بازار سه شنبه 6 آبان 1393 تقاضا برای این گروه ها به نسبت به هفته قبل افزایش یابد.
تحلیل این نحوه قیمت گذاری: این شیوه قیمت گذاری اصلا توجیه ندارد و شفافیتی در آن وجود ندارد، قیمت مواد اولیه در بازارهای آسیایی کاهش یافت در مقابل نرخ دلار در بازار داخل نسبت به گذشته 120 تومان افزایش یافت درست است که افزایش نرخ دلار بخشی از این کاهش را جبران می کند ولی میزان کاهش در برخی گرید ها به حدی بود که این میزان افزایش نرخ دلار برای خنثی کردنش کافی نبود.

نرخ دلار نسبت به مبنای تیر ما 120 تومان رشد داشته و این میزان افزایش می تواند حدودا 60 دلار کاهش به ازای هر تن را خنثی کند این در حالی است که گرید های سبک فیلم در 3 ماه اخیر دقیقا 60 دلار افت داشته است و اگر بخواهیم محاسبه کنیم قیمت این گرید نباید افزایش می یافت و یا حداقل میران افزایش آن باید بسیار کمتر از این میزان فعلی می بود. (میزان افزایش فعلی حدودا 3.5 درسد و به میزان 165 تومان).

اوج ابهام را در مورد کالاهای استایرن مقاوم و معمولی دیده می شود که بیشترین افزایش را به میزان 8 درصد گرفته اند: مثلا در مورد استایرن مقاوم 7240 قیمت این محصول در دو ماه پیش در جنوب شرق آسیا به قیمت هر تن 1820 دلار معامله شده است حال این قیمت را محاسبه می کنیم هر چند که در هفته قبل این محصول در بازارهای جنوب شرق آسیا با قیمت 1720 دلار معامله شده است.

این نرخ محاسبه در حالی است که ما نرخ این محصول در بازار جنوب شرق آسیا را بر مبنای زمانی که در اوج بوده است محاسبه کرده ایم ولی باز هم با این حال قیمت محاسبه شده چیزی حدود 200 تومان از قیمت اعلام شده کمتر است. حال یا نحوه محاسبه ما اشتباه است و یا قیمت جهانی بسیار بالاتر از این میزان بوده است. (در حال حاضر قیمت این محصول در بازارهای جنوب شرق آسیا به قیمت 1720 دلار معامله می شود). در مورد محصول 1540 هم همینطور است.

به نظر می رسد برای شفاف سازی نحوه قیمت گذاری شرکت توسعه صنایع تکمیلی باید چند گرید خاص و دارای بیشترین میزان افزایش را به صورت کاملا مشخص و طبق فرمول محاسبه کند تا جای هیچ گونه ابهامی برای خریداران باقی نماند و کسانی که بازار جهانی را رصد می کنند بتوانند تحلیل درستی از تغییرات قیمت های جهانی داشته باشند.
بازار در هفته های آینده: همانطور که پیش بینی می شد انتظار این است که در هفته های آتی بازار کاملا کم رونقی را شاهد باشیم، زیرا در بسیاری از گریدها نرخ بازار آزاد از نرخ فعلی بورس ارزانتر است دلیل هم این است که در گذشته بسیاری از سرمایه گذاران و واسطه ها از طریق معاملات مچینگ و با قیمت های قبل انبارهای خود را پر کرده اند با وجود این شرایط خیلی از خریداران ترجیح می دهند که مواد مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد تهیه کنند تا از تاخیر در تحویل پتروشیمی، ارائه گزارش به وزارت صنایع، پرداخت مالیات و... راحت شوند.

ولی این روند تا جایی ادامه می یابد که موجودی انبار فعالان بازار به اتمام رسیده و آنها نیز مجبور شوند که محصول جدید خود را از بورس و به قیمت های جدید تهیه کنند که در این موقع خرید از بورس به صرفه تر می شود و ورق بر می گردد و تنها کسانی که می خواهند به صورت نسیه خرید کنند ممکن است از واسطه ها بخرند.

در بازار دوشنبه 15 مهر فقط تقاضا برای کالاهای پلی پروپیلن که افزایش قیمت نداشتند معمولی بود، بقیه کالاها با رکود مواجه شدند و تنها گرید سبک فیلم 190 آریا ساسول بود که 968 تن معامله شد آن هم به دلیل اینکه تنها گریدی که با وجود قیمت های فعلی بازهم چیزی حدود 50 تومان از بازار آزاد ارزانتر است همین گرید سبک فیلم و خطی است (به دلیل فصل مصرف زیاد این گریدها). دو هفته اول بعد از افزایش نرخ را ما بازاری کاملا کم رونق پیش بینی میکنیم و اگر قیمت ها بعد از گذشت این دو هفته ابتدایی توسط پتروشیمی ها کاهش نیابد بازهم بازار با رونقی نسبی مواجه شده و اکثر خریداران دوباره به بازار بر میگردند.

 پیش بینی ما از بازار روز سه شنبه مورخ 6 آبان 1393

در بازار روز سه شنبه به نظر می رسد تقاضا برای گروه های PVC، سبک فیلم، سنگین اکستروژن و پلی پروپیلن از سایر گروه ها بیشتر باشد. و در مقابل گریدهای سنگین تزریقی، بادی و فیلم و PET کمترین تقاضا را خواهند داشت. نکات جالب در باره عرضه های سه شنبه 6 آبان افزایش خیلی زیاد عرضه پلی اتیلن سبک خطی 209 امیرکبیر بعد از افزایش نرخ و به میزان 4500 تن می باشد.

گرید سنگین تزریقی 5620 شازند هم بعد از سه ماه عرضه شده است که با توجه کمبود و قیمت بالا در بازار آزاد امروز (سه شنبه 6 آبان) به احتمال زیاد با قیمت سقف معامله می شود.

 

--


ثبت نظر

ارسال