پروفیل دوستدار طبیعت را از آمودگستر بخواهید

رقابت بر سر کیفیت برتر و قیمت مناسب مصرف کننده را می‌توان امتیاز شاخص همه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی در ایران دانست، اما شرکت آمود گستر ایرانیان افزون بر اینها اقدام به واردات پروفیل با نشان تجاری. . . کرده که بدون سرب بوده و به گفته مهندس. . . آذربایجانی مدیرعامل شرکت آمودگستر ایرانیان این محصول را باید دوستدار محیط زیست و طبیعت دانست.
  • دوشنبه 27 آبان 1392 ساعت 15:46

رقابت بر سر کیفیت برتر و قیمت مناسب مصرف کننده را می‌توان امتیاز شاخص همه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی در ایران دانست، اما شرکت آمود گستر ایرانیان افزون بر اینها اقدام به واردات پروفیل با نشان تجاری. . . کرده که بدون سرب بوده و به گفته مهندس. . . آذربایجانی مدیرعامل شرکت آمودگستر ایرانیان این محصول را باید دوستدار محیط زیست و طبیعت دانست. او نسبت به برخی انتقادها و جوسازی‌های انجام شده بر علیه پروفیل‌های خارجی انتقاد دارد و می‌گوید: آنچه مهم است تلاش برای تولید و یا عرضه محصول با کیفیت و در سطح استاندارد جهانی است، چه اینکه در بین تولیدکنندگان ایرانی پروفیل یوپی‌وی‌سی هم شاهد این هستیم که بر سر رعایت اصول کیفیت اختلاف نظر وجود دارد و ایجاد انحصار در بازار به بهانه کیفیت باعث قربانی شدن رقابت شفاف و سالم می‌شود. مهندس آذربایجانی صریح نظر خود را می‌گوید و پیشنهاد می‌کند که راهی برای کاهش تقاضا نسبت به پروفیل‌های فاقد کیفیت باید پیدا شود، حال آنکه در برخی پروژه‌های ملی عمدتا مسکن مهر، ملاک انتخاب پیمانکاران، در و پنجره یوپی‌وی‌سی است که قیمت پایین‌ترین داشته باشد، حال آنکه در کل هزینه ساخت تاثیر چندانی ندارد. گفتگوی پنجره ایرانیان با مدیرعامل شرکت آمودگستر ایران نماینده انحصاری پروفیل‌های. . . تولید شده در ترکیه را بخوانید:

برای مشاهده فایل پی دی اف اینجا کلیک کنید:

ورود شما به بازار پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی با چه پیش زمینه‌ای بوده و انگیزه شما از فعالیت در این عرصه چیست؟

از سال 1388 با یک مجموعهای تولیدکننده در و پنجره یوپی‌وی‌سی در زمینه فروش همکاری داشتم تا اینکه بعد ازمدتی وارد عرصه تولید در و پنجره به صورت مستقل شدم و هدف اولیه این بود که وارد مرحله تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی شویم، اما مشکلات بخش تولید و تنگناهای ریالی و ارزی چند سال اخیر و عدم حمایت جدی از تولیدکنندگان به وجود فشار بالای هزینه‌های تولید در ایران باعث شد تا گزینه واردات پروفیل یوپی‌وی‌سی را هدف گذاری کنیم. مطالعات زیادی درباره پروفیل‌های خارجی انجام دادیم و ملاک هم این بود که برند انتخابی شرکت آمودگستر ایران هم از حیث کیفیت در سطح استانداردهای اروپایی باشد و هم از منظر اقتصادی بتواند برای مصرف کننده ایرانی قابل توجه و مقرون به صرفه باشد و در نهایت با بررسی‌های کارشناسی و فنی از حیث کیفیت و تحقیقات بازار از حیث قیمت به این جمع بندی کارشناسی رسیدیم که پروفیل تولیدشده در کشور ترکیه با نشان. . . گزینه بهتری است.

اما در کشور ترکیه تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی کم نیستند، پروفیل‌های. . . چه امتیازی نسبت به دیگران داشت که شما ترغیب شدید نمایندگی انحصاری آن در ایران را قبول کنید؟

افزون بر ویژگی‌های گفته شده باید تاکید کند با همکاران خود در شرکت آمودگستر به عنوان عرضه کننده پروفیل دوستدار محیط زیست و طبیعت به این نتیجه رسیدیم که پروفیل. . . با استقبال خوبی در کشورهای اروپایی مواجه شده و سهم بسیار خوبی از بازار فرانسه را در اختیار دارد. این پروفیل نه تنها دارای استاندارد رال آلمان و استاندراد اروپا (CE) است بلکه از معدود پروفیل‌های تولیدشده در کشور ترکیه است که بدون سرب تولید می‌شود و از آن به عنوان دوستدار محیط زیست و طبیعت یاد می‌کنند. ضمن اینکه به دلیل پنج حفره‌ای بودن مقاطع پروفیل‌ها، از حیث عایق رطوبتی و گرما و سرما خیلی تاثیرگذار است و جزو معدود پروفیل‌هایی است که در تولید آن از موادد زاید و ضایعات استفاده نمی شود چرا که متاسفانه شاهد این هستیم هم در برخی پروفیل‌های ایرانی و هم پروفیل‌های وارداتی از مواد اولیه زاید و ضایعاتی استفاده می‌شود که این اقدام بر خلاف اصول اخلاق حرفه‌ای کسب و کار محسوب می‌شود و حقوق مصرف کننده نهایی را مخدوش می‌سازد.

اجازه دهید قدری فنی‌تر و با جزییات بیشتر در باره پروفیل‌های عرضه شده توسط شرکت آمودگستر ایران گفتگو کنیم و این سوال را مطرح کنم که با توجه به حضور کوتاه مدت این محصول در بازار ایران از حیث کیفیت تا چه میزان این اطمینان خاطر وجود دارد که در شرایط آب و هوایی ایران تغییر رنگ ندهد؟

پروفیل‌های پیش از این هم در بازار ایران عرضه شده و حالا شرکت آمودگستر ایران نمایندگی رسمی آن را با هدف کسب رضایت بیشتر مشتریان بر عهده دارد و تا کنون هم گزارشی مبنی بر اشکال کیفیت گزارش نشده است. ما درحال حاضر در استان یزد که جزء گرمترین محسوب می‌شود و آذربایجانغربی و کردستان که از استان‌های سردسیر ایران هستیند، نمایندگی فروش داریم و صادقانه باید اعلام کنم که هرگز نگرانی درباره کیفیت پروفیل‌ها هم از حیث تغییر رنگ یا مقاومت نداریم چرا که در همان تحقیقات فنی هدف کارشناسان آمودگستر ایران این بود که پروفیلی انتخاب شود که بتواند متناسب با شرایط آب و هوایی ایران باشد و دستکم نیاز 80 درصدی مشتریان از حیث کیفیت و. . . را برآورده سازد. نه تنها در شهرهای گرمسیری یزد، بندرعباس و قشم که تابش نور خورشید مستقیم و طولانی است که باید تاکید کنم در کشور قطر با آن شرایط آب و هوایی هم از این پروفیل‌ها استفاده می‌شود و مشکلی هم ایجاد نشده است. فراموش نکنید که رقابت در عرصه تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی در خود کشور ترکیه هم بسیار شدید است و تولیدکنندگان خوش نام نظیر. . . با سابقه 15 ساله خود هرگز حاضر نمی شوند تا اعتبار جهانی خود را از دست بدهند و به همین دلیل برای بازار ایران روی حضوری بلندمدت حساب ویژه‌ای باز کرده ایم.

تنوع مقاطع پروفیل‌های. . .  چگونه است؟

ما همه مقاطع پروفیل یوپی‌وی‌سی را عرضه می‌کنیم از سری 60 پنج کاناله تا سری 70، پنج و شش کاناله، سری کشویی و طرح چوب با تنوع مدل و رنگ. البته شرکت. . . در زمینه تولید درهای پی وی سی که دارای کاربرد داخلی است هم فعالیت دارند و جزو شرکت‌های طراز نخست ترکیه است که در برنامه‌های آینده آمودگستر هم دیده شده تا این محصول به بازار ایران عرضه شود.

 در بازار ایران با چه مشکلات و موانعی مواجه هستید؟

متاسفانه ما وقتی وارد بازار ایران شدیم که رکود سنگینی بر اقتصاد ایران حاکم بود و نوسان شدید نرخ ارز هم ثبات بازار را بر هم زد. مشکل در بازار پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی این است که هم تولیدکنندگان داخلی و هم نمایندگان شرکت‌های خارجی کمتر به منافع مشترک می‌اندیشند و راهبردی برای کاهش و از بین بردن تقاضا برای محصول فاقد کیفیت دیده نمی شود. مثلا در پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر تنها ملاک انتخاب در و پنجره یوپی‌وی‌سی قیمت پایین‌تر است و نه چیز دیگر و همه سازندگان دنبال محصول ارزان‌تر هستند در حالی که تاثیر آن بر قیمت تمام شده ساختمان بسیار ناچیز است.

نظارت شما بر نمایندگان فروش شرکت آمودگستر ایران چگونه است و در چه بازه زمانی سفارشات را پاسخ می‌دهید؟

تمامی سفارشات در سراسر کشور چه به طور مستقیم باشد چه از طریق نمایندگان فروش ظرف مدت 3 تا 4 روز تحویل داده می‌شود و به دلیل دپوی بسیار مناسب محصول در ایران مشتریان نگرانی از بابت توقف خط تولید نخواهند داشت.

به نظر شما انتقاد‌هایی که نسبت به کیفیت پروفیل‌های خارجی مطرح می‌شود، تا چه‌اندازه قابل قبول است؟

متاسفانه چون این محصول (پروفیل یو پی وی سی) جزء محصول نهایی و انتخابی مصرف کننده نیست، بنابراین مردم به عنوان مصرف کننده نهایی چندان در انتخاب نوع پروفیل نقشی ندارند. در یک دوره زمانی که تولیدکنندگان ایرانی محدود بودند و ظرفیت تولید آنها زیاد نبود، بیش از 80 درصد بازار در اختیار تولیدکنندگان خارجی به ویژه از کشور آلمان و ترکیه بود. اما الان این وضعیت به گونه‌ای است که رقابت تعیین کننده است و متاسفانه هم در بین تولیدکنندگان دخالی و هم خارجی شاهد این هستیم که کیفیت در تولید پروفیل رعایت نمی شود. عدهای فقط کپی پرداری می‌کنند و عدهای هم از مواد اولیهی ضایعاتی استفاده می‌کنند، حال آنکه قیمت محصول عرضه شده نسبت به کیفیت آنها بسیار بالاست. باید بگویم که معدود شرکت‌های تولیدکننده ایرانی هستند که در سالهای اخیر به واسطه برهم خوردن وضعیت بازار و رکود و افزایش هزینه‌های تولید، کیفیت خود را حفظ کرده‌اند و باقی تولیدکنندگان هم به دلیل افزایش هزینه تولید دچار مشکلات جدی شده‌اند. در این میان برخی شرکت‌های خارجی هم توانسته است با رعایت کیفیت خود سهمی در بازار ایران داشته باشند، اما فراموش نکنیم که الان برخی از تولیکنندگان و عرضه کنندگان کیفیت محصول خود را دست کاری می‌کنند. شرکت‌های خارجی نظیر. . . که آمودگستر ایران نمایندگی آن را بر عهده دارد، بازار ایران تنها یک بازار کوچک انها محسوب می‌شود و چون هزینه تولید در دیگر کشورها بالا نرفته، طبیعی است که آنها سرمایه گذاری بیشتری روی کیفیت داشته‌اند و از آنجایی که افق دید شرکت. . . بلند مدت و حضور دایمی در بازار ایران است، تن به کاهش کیفیت تولید خود نداده است.

چه توصیه‌ای برای مصرف‌کننده‌های در و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی در انتخاب پروفیل دارید؟

باید بدانیم که در بسیاری موارد این سازندگان هستند که در و پنجره یوپی‌وی‌سی را انتخاب می‌کنند، اما مصرف کننده نهایی یعنی مردم در انتخاب ساختمان برای خرید خود می‌توانند در زمینه کیفیت محصولات به کار رفته در تولید در و پنجره از سازندگان اطلاعات بخواهند و از افراد آگاه در زمینه تغییر رنگ، پروفیل، ، مقاومت و به ویپه شرکت سازنده در و پنجره و شیوه نصب آن اطلاعات بیشتری کسب کنند، ببینید در برخی کشورهای دنیا شرکت‌هایی وجود دارندکه قبل از خرید ملک درباره کیفیت ساختمان و مواد به کار رفته آن به مشتریان مشاوره تخصصی می‌دهند و نسبت به ضعف‌های آن اطلاعات لازم را با مشتریان در میان می‌گذارند، اما در ایران ما فاقد چنین شرکت‌های تخصصی هستیم. بنابراین توصیهی ما به مردم این است که پرسوجو کنند و فقط به قیمت نگاه نکنند. البته کیفیت در و پنجره خوب و استاندارد محدود به پروفی نمی شود، یراق آلات، گسکت، شیشه و مهمتر از همه نحوه ساخت و نصب در و پنجره یوپی‌وی‌سی بسیار اهمیت دارد. الان 60 درصد تولیدکننده‌های در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران در سطح استاندارد خوب و مطلوب قرار می‌گیرند و 40 درصد کارگاه‌های کوچک فاقد شناسنامه داریم که بدون کیفیت کار می‌کنند، از ورق‌های تقویتی گالانیزه استفاده نمی کنند و. . . . یکی از راه‌ها این است که عرضه کنندگان پروفیل از تحویل کالا به کارگاه‌های فاقد اصول کیفی و برخوردار از استانداردهای حداقلی خودداری کنند. ما در شرکت آمودگستر ایران سیاستی که انتخاب کرده ایم، این است که به به سازندگان در و پنجره معتبر و شناخته شده و مطمئن کالا می‌دهیم و تلاش داریم تا بر نحوه تولید و نصب در پنجره آنها به صورت مستقیم نظارت داشته باشیم.

 اشاره کردید که پروفیل‌های عرضه شده توسط آمودگستر ایران بدون سرب بوده، آیا در ایران تنها پروفیل‌های. . . فاقد سرب است؟

از بین پروفیل‌های تولید شده در ایران تنها یک برند را می‌شناسم که فاقد سرب بوده و تاییدیه لازم را در اختیار دارد و مواد اولیه آن از اروپا وارد می‌شود و در بین پروفیل‌های خارجی علاوه بر پروفیل‌هایی که ما در آمودگستر ایران عرضه می‌کنیم، یک تولیدکننده ترکیه‌ای هم هست که محصول بدون سرب خود را به دلیل قیمت بالا و نبود تقاضا در ایران عرضه نمی کند.

 برخی می‌گویند در حالی که ظرفیت تولید داخلی خالی است چه نیازی به واردات پروفیل یوپی‌وی‌سی است و. . . پاسخ شما چیست؟

بگذارید سوال شما را با سوال پاسخ دهم. دو سال پیش آقایان تعرفه واردات پروفیل یوپی‌وی‌سی را با هدف حمایت از تولید داخل بالا بردند و حالا هم که قیمت ارز سه برابر شده، تعرفه گمرکی نصف شده است و پروفیل‌های وارداتی گران تمام می‌شود. اما سوال این است که اگر هدف حمایت از تولید داخلی است چرا برای حمایت از تولیدکنندگان یراق آلات، تعرفه گمرکی را بالا نبردند؟ ببینید حرف ما این است که برخی به بهانه حمایت از تولید داخل می‌خواهند رقابت از بین برود و بازار رقابتی نباشد، این یعنی رانت. کل ظرفیت تولیدکنندگان داخلی یک پنجم نیاز بازار را پوشش نمی دهد، آنهم در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه را از پتروشیمی‌های ایران دریافت می‌کنند، پس باقی تقاضای بازار را چه باید کرد؟ وقتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اولویت بندی ارزی کشور، برای واردات پروفیل یوپی‌وی‌سی اولیت پنجم را در نظر می‌گیرد، مشخص است که تقاضای بازار بیش از ظرفیت داخلی است.

برنامه‌ شما برای آینده جهت حضوری پررنگ‌تر و موفق‌تر در بازار ایران چیست؟

برای یک سال آینده در نظر داریم که فروش محصولات را در سراسر کشور گسترش دهیم و افزون بر پروفیل اقدام به واردات یراق آلات با کیفیت کنیم تا تولیدکنندگان و سازندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی همه تمرکز خود را بر تولید و نصب استاندارد بگذارند و تمام نیاز خود را از آمودگستر ایران دریافت کنند.

 ماهنامه پنجره ایرانیان -شماره 71-شهریور92  

weisspvc

 

تولید شده در ترکیه را بخوانید:

 

 


ثبت نظر

ارسال