نایب رییس انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران

دولت تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی را دریابد

پنجره ایرانیان: پاسداشت روز خبرنگار فرصتی بود تا یکی از پیشکسوتان صنعت تولید پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران دغدغه‌ها و نگرانی‌های پیش‌روی فعالان این صنعت را دلسوزانه و متعهدانه با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اقتصادی رسانه‌های کشور مطرح کند و از آنها بخواهد بنابر رسالت حرفه‌ای خویش با انعکاس این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها، نگاه دولتمردان را نسبت به چالش‌ها و تهدیدهای حال و آینده صنعت پروفیل یو‌پی‌وی‌سی تولید داخل معطوف سازند بلکه دولت تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران را دریابد.
  • یکشنبه 16 شهریور 1393 ساعت 11:17

اشـاره: پاسداشت روز خبرنگار فرصتی بود تا یکی از پیشکسوتان صنعت تولید پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران دغدغه‌ها و نگرانی‌های پیش‌روی فعالان این صنعت را دلسوزانه و متعهدانه با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اقتصادی رسانه‌های کشور مطرح کند و از آنها بخواهد بنابر رسالت حرفه‌ای خویش با انعکاس این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها، نگاه دولتمردان را نسبت به چالش‌ها و تهدیدهای حال و آینده صنعت پروفیل یو‌پی‌وی‌سی تولید داخل معطوف سازند بلکه دولت تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران را دریابد. مهندس محمود صداقت، چون همیشه نه در مقام مدیرعامل شرکت ویستابست که به عنوان نایب رییس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران در جمع خبرنگاران برخی اقدام‌ها و تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی دستگاه‌های دولتی را یک اقدام ضد تولید ملی دانست و اعلام کرد: دولت محترم نه تنها در اتخاذ این تصمیم‌ها هیچگونه مشورت استعلامی از این تشکل به عمل نیاورده، بلکه با کاهش یکباره تعرفه نوعی بلاتکلیفی و سردرگمی را در بین تولیدکنندگان داخلی این محصول به وجود آورده است. راستی نگرانی و دغدغه مطرح شده از سوی این فعال خوشنام و باسابقه صنعت تولید پروفیل یو‌پی‌وی‌سی چیست و تولیدکنندگان ایرانی چه انتظاراتی از دولتمردان دارند؟

به گزارش پنجره ایرانیان، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران اظهار کرد: طرح مشکلات و دغدغه‌های بخشهای تولیدی کشور آنهم بدون هیچ واهمه‌ای و با صراحت کامل خود نشان از نعمت آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران است چرا که مشکلات به وجود آمده برای صنعت تولید پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران نشات گرفته از تصمیمات عجولانه و خام برخی از دولتمردان است و نکته مهم دیگر اینکه نامگذاری هر سال توسط مقام معظم رهبری با درایت خاصی صورت میگیرد و هدف از این نامگذاری‌ها این است که تمامی تلاش مسئولان ذیربط در جهت رویکرد و اهداف ترسیم شده معطوف شود، اما گاهی اوقات آدمی شک می‌کند که نکند دست‌هایی در کار هستند برخلاف مسیر و جهتی که مقام معظم رهبری حرکت می‌کند که البته به نظر می‌رسد اینها عمدی نبوده و ناخواسته است.

وی افزود: برابر مصوبه اخیر قرار شده تا ملاک محاسبه قیمت مواد پتروشیمی در بورس کالا، ارز آزاد باشد؛ حالا سوال این است که آیا مبنای ارز آزاد، خیابان فردوسی و چهارراه استانبول و داد و ستد واسطه‌گرایانه ارز است؟ آیا این تصمیم دولت به معنای رسمیت دادن به نرخ ارزی است که در خیابان و در داد و ستد صرافی‌های خیابان فردوسی تعیین می‌شود؟ سوال مهمتر تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی این است که اگر ملاک محاسبه نرخ محصولات پتروشیمی، نرخ ارز بازار آزاد است، پس چرا محاسبه سود بازرگانی برای ترخیص کالاها در گمرکات کشور بر اساس نرخ ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد؟

این تولیدکننده خوشنام و معتبر پروفیل یو‌پی‌وی‌سی اظهار کرد: تولیدکنندگان داخلی باید بر مبنای دلار 3100 تومان از بورس کالا، پودر پی‌وی‌سی خریداری کنند، اما واردکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی که باعث خروج ارز از کشورو تشدید نرخ بیکاری می‌شوند باید پروفیل را با دلار 2650 تومان ترخیص و وارد بازار ایران کنند. چرا؟ آیا این یک بام و دو هوا در حمایت از تولید داخلی نیست، بگردید پیدا کنید پرتقال فروش را!

مهندس صداقت با اشاره به گفتگوی کوتاه دکتر خطیبی، از اعضای هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی کشور با مهندس محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه چهاردهم صنعت ساختمان کشور خاطرنشان کرد که این فعال و تولیدکننده ایرانی اعتراض تولیدکنندگان را نسبت به کاهش 50 درصدی تعرفه واردات پروفیل یو‌پی‌وی‌سی از 30 درصد به 15 درصد در میان می‌گذارد که پاسخ وزیر این است که آن موقع که تعرفه 30 درصد بوده، سود بازرگانی گمرک بر مبنای دلار 1226 تومان محاسبه می‌شده اما الان که تعرفه گمرکی 15 درصد شده، مبنای ارزی محاسبه سود بازرگانی دلار مبادله‌ای یعنی 2650 تومان است. خداحافظ!

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی در واکنش به این برخورد وزیر صنعت، معدن وتجارت اظهار کرد: اما این تمام مساله نیست و مشکل این گونه رفع نمی‌شود، زمانی که با پافشاری انجمن در سه سال قبل تعرفه واردات پروفیل یو‌پی‌وی‌سی از 10 درصد به 30 درصد افزایش یافت، آن موقع قیمت دلار 1200 تومان بود و ارز تک نرخی بود و ارز مرجع و مبادله‌ای وجود خارجی نداشت. وی افزود: بنابراین مسوولان نباید فراموش کنند که با فرض ارز تک‌نرخی در دولت قبل تعرفه واردات پروفیل یو‌پی‌وی‌سی به 30 درصد افزایش یافت و زمانی که ارز دو و چند نرخی شد و وقتی قرار شد که مبنای نرخ ارز برای واردات پروفیل و دیگر کالاهای خارجی ارز مبادله‌ای باشد، از همان موقعی که ارز مبادله‌ای وارد چرخه اقتصادی و تجاری کشور شد، باید نرخ ارز مورد محاسبه سود بازرگانی گمرک دلار 2650 تومان می‌شد، اما این اتفاق نزدیک به 2 ماه پیش رخ داده و پیش از آن واردکنندگان پروفیل از دیگر کشورها بر مبنای ارز مرجع اقدام به واردات میکردند و عملا اثربخشی تعرفه 30 درصد از بین رفته بود و عملا سر تولیدکننده ایرانی کلاه رفته و یک بام و دو هوا نمی‌شود گفت که از تولیدکنندگان حمایت می‌شود؟

مهندس صداقت تاکید کرد: چرا تولیدکننده ایرانی باید پودر پی‌وی‌سی و مواد افزودنی برای تولید پروفیل یو‌پی‌وی‌سی را با نرخ ارز مبادله‌ای که وجود خارجی هم ندارد، خریداری کند که البته در عمل چنین اتفاقی هم نمی‌افتد و همه تولیدکنندگان پروفیل داخلی با ارز آزاد اقدام به واردات مواد اولیه خود می‌کنند و مواد اولیه داخلی را هم با نرخ ارز آزاد از بورس کالا تهیه می‌کنند، ولی شرکت واردکننده پروفیل پیش از این با نرخ ارز مرجع کار خود را به پیش میبرد و با یکسال تاخیر دولت محترم نرخ ارز مبادله‌ای را مبنای محاسبه نرخ سود بازرگانی گمرک اعلام می‌کند. زیان این مدت را چه کسانی دادند، جزء تولید کنندگان داخلی؟ حالا آقایان بر سر تولیدکنندگان ایرانی منت می‌گذارند که به خاطر شما نرخ سود بازرگانی را با نرخ مبادله‌ای محاسبه می‌کنیم!؟

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی در ادامه از اقدام ضد تولیدی دیگری پرده برداشت و گفت: وقتی تعرفه واردات را 50 درصد کاهش دادند، در جدول مربوطه علت کاهش تعرفه پروفیل یو‌پی‌وی‌سی از 30 به 15 درصد را «تامین نیاز داخلی» نوشته‌اند، و اصلا علت این نبوده که چون ملاک محاسبه سود بازرگانی تغییر مبنای قیمت ارز به ازای هر دلار 2650 تومان بوده است، حالا سوال اینجاست که آیا واحدهای تولیدکننده پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران با تمام ظرفیت فعال هستند؟

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیاز سالانه پروفیل یو‌پی‌وی‌سی 60 هزار تن برآورد می‌شود و ظرفیت واقعی واحدهای تولیدی داخل کشور 150 هزار تن برآورد می‌شود که نزدیک 40 هزار تن ظرفیت کنونی تولید داخل است و بقیه آن از خارج کشور وارد می‌شود و با این تصمیمات شتابزده این خطر وجود دارد که ظرفیت فعلی تولید پروفیل یو‌پی‌وی‌سی در داخل کشور کمتر هم شود و سهم واردکنندگان افزایش پیدا کند که نتیجه قطعی آن عدم بازدهی سرمایه‌گذاری داخلی، خروج ارز در شرایط تنگنای ارزی و تشدید نرخ بیکاری در شرایط رکود تورمی و فشار به خانواده شاغلان در بخش‌های تولیدی کشور خواهد بود.

این فعال اقتصادی کشور با استناد به مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مصوب مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولتمردان مکلف هستند هرگاه بخواهند تغییری در قوانین و مقررات اعلام کنند، باید نظر تشکلها و انجمن‌های صنفی را به عنوان نمایندگان بخش خصوصی جویا شوند و تغییرات احتمالی را با آنها مطرح کنند و برای اجرای این تصمیم‌ها باید شش ماه مهلت بدهند، اما ما تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران روحمان از تغییر تعرفه واردات و محاسبه قیمت مواد پتروشیمی با نرخ ارز آزاد خبردار نبود و صبح که از خواب برخاستیم از طریق پیامک همکاران متوجه این تغییرات شدیم و همه شوکه شدند و دچار یک کابوس بزرگ شدیم.

گفتنی است مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار کشور مصوب 1390 تصریح دارد: دولت مکلف است در مراحل بررسی موضوعات مربوط به محیط کسب و کار برای اصلاح و تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها، نظر کتبی اتاق‌ها و آن دسته از تشکل‌های ذیربطی که عضو اتاق‌ها نیستند، اعم از کارفرمایی و کارگری را درخواست و بررسی کند و هرگاه لازم دید آنان را به جلسات تصمیم‌گیری دعوت نماید و مهلت اجرای حکم بند (ب) ماده (91) قانون اصل (44) درمورد شرکت دادن اتاقها در شوراهای تصمیم‌گیری برای دولت، شش ماه پس از لازمالاجراء شدن این قانون است. همچنین دستگاه‌های اجرائی مکلفند هنگام تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامه‌ها و رویههای اجرایی، نظر تشکل‌های اقتصادی ذیربط را استعلام کنند و مورد توجه قرار دهند.

نایب ‌رییس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی کشور ادامه داد: این اقدام‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که از مهرماه 1391 تا الان تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی قیمت محصولات خود را افزایش نداده بودند در حالی که در طول این دو سال 70 درصد هزینه‌های ناشی از دستمزدها و ... افزایش پیدا کرده و به عنوان نمونه بلبرینگ مورد استفاده در خطوط اکسترودر از 2 میلیون تومان به بیش از 6 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است و دستکم تولیدکنندگان ایرانی می‌توانستند قیمت محصولاتشان را در این مدت 25 درصد گرانتر کنند، اما به دلیل رکود در بازار و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از چنین اقدامی پرهیز کردند. وی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو پودر پی‌وی‌سی بالای 3300 تومان است، اگر از بورس کالا به صورت سلف خریداری شود در حالی که قیمت در بازار آزاد 3700 تومان است در حالی که قبل از مبنا قرار دادن نرخ ارز آزاد در قیمت‌گذاری مواد پتروشیمی، قیمت پودر پی‌وی‌سی 2600 تومان بود. صداقت اظهار کرد: مشکل اینجاست که تولیدکنندگان در و پنجره به محض اطلاع از افزایش قیمت پروفیل داخلی مقاومت می‌کنند و از کاهش تعرفه واردات سخن می‌گویند و این خطر وجود دارد که آنها به سمت پروفیل خارجی فاقد کیفیت سوق پیدا کنند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی اقدام اخیر مبنی بر افزایش قیمت مواد پتروشیمی بدون اطلاع فعالان و تولیدکنندگان پایین دست و مشورت با آنها را برخلاف قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار دانست و البته تاکید کرد که برخلاف منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی باکیفیت و دارای قدرت رقابت با کالاهای خارجی است. مهندس صداقت با تایید تلطیف نسبی فضای سیاسی و اجتماعی کشور در نتیجه روی کار آمدن دولت یازدهم و آرامش و ثبات نسبی در اوضاع اقتصادی کشور افزود: البته ما تولیدکنندگان ایرانی انتظار نداریم که یکشبه مشکلات اقتصادی برطرف شود، اما اگر الان مشکلات و درددلهای خود را مطرح می‌کنیم، به این دلیل است که امیدواریم و می‌دانیم که گوش شنوایی در دولت تدبیر و امید هست که به داد تولیدکنندگان برسد.

این تولیدکننده ایرانی، هدف از ادامه فعالیت بخش‌های تولیدی کشور را در شرایط رکود تورمی، حفظ تولید ملی، اشتغال و معیشت کارکنان و کارگران دانست و افزود: هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم بار سنگینی را بر دوش سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و تولیدکنندگان قرار داده که در سختترین شرایط به جای روی آوردن به روشهای سفته‌جویانه و تجاری محض یا سپردهکردن سرمایه‌های خود نزد شبکه بانکی کشور و دریافت سود بالای سپرده‌ها، همچنان در مسیر رفع مشکلات گام بردارند.

مهندس صداقت در ادامه نشستی با خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های اقتصادی کشور در ادامه به رفتار ضدتولیدی برخی بانک‌های کشور با تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: مگر حضرت امام (ره) در همان ابتدای انقلاب نفرمودند که هر قانونی که برخلاف اسلام باشد، مشروعیت ندارد؟ و این قانون باطل است؟ حالا سوال اینجاست که یک کارآفرین ملی وقتی با بانکی در چارچوب عقود اسلامی قراردادی برای دریافت تسهیلات امضا می‌کند تا یک میلیارد تومان وام بگیرد، چرا رفتار بانکها به گونه‌ای است که شایبه ربوی بودن را تقویت می‌کند و حتی برخی فقها و علمای عظام در دیدار رییس کل بانک مرکزی با ایشان از این اقدام انتقاد می‌کنند؟ وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از نظام پولی و بانکی کشور گفت: بدهی 9 میلیارد تومانی یکی از تولیدکنندگان، به سیستم بانکی کشور هم اکنون به 200 میلیارد تومان رسیده است و آیا این افزایش حاصل «نزول مرکب» نیست. صداقت با طرح این سئوال که آیا نزول حرام است یا جایز؟ تاکید کرد: اگر حرام است چرا باید تولیدکنندگان پرداخت کنند و چنانچه نزول جایز است باید اعلام شود چرا که شاید برخی در بازار به نرخ‌های پایینتر از بانک‌ها نزول می‌دهند و تولیدکنندگان در این شرایط بهتر است از آنها تهیه کنند؟ نایب رییس انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران نحوه محاسبه نرخ سود بانکی و دریافت جریمه دیرکرد را به تبدیل یک گلوله برفی به بهمن سنگین توصیف کرد که خود بانکیها از بهمن مطالبات یاد می‌کنند!

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا دولت تدبیر و امید در مدت باقیمانده مسئولیت خویش جدیتر و عملیاتی‌تر به مشکلات صنعت پروفیل یو‌پی‌وی‌سی داخلی کشور از جمله اصلاح نرخ تعرفه واردات، بازنگری در قیمت تمام شده مواد پتروشیمی برای صنایع پاییندست، رفع مشکلات بانکی واحدهای تولیدی و تامین سرمایه در گردش آنها، رفع مشکلات تامین اجتماعی و مالیاتی فعالان اقتصادی گام بردارد.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 83، شهریورماه 1393


ثبت نظر

ارسال