گفتگو با مدیرعامل شرکت ماهدیس تجارت آسیا؛

ماهدیس؛ کیفیتی که اتفاقی نیست

شرکت ماهدیس تجارت آسیا با نزدیک به نیم‌قرن تجربه ازجمله شرکت‌های موفق و ماندگار در زمینه تامین مواد اولیه شیمیایی برای صنایع ایران است.
  • یکشنبه 22 اسفند 1395 ساعت 21:32

 این شرکت یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان مواد اولیه شیمیایی مختلف برای صنایع رنگ و رزین، پلاستیک، جوهر چاپ و شیمی ساختمان است که با شرکت‌های بزرگ و معروف دنیا در زمینه تامین مواد اولیه شیمیایی همکاری دارد. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به کمسون اتریش و کانکای بلژیک اشاره کرد که از معروف‌ترین شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه شیمیایی باکیفیت در دنیا هستند. شرکت ماهدیس تجارت در راستای تامین مواد اولیه شیمیایی برای تولیدکنندگان داخلی و کمک به توسعه روزافزون صنایع پلاستیک به‏ خصوص پی.وی.سی در ایران، نمایندگی شرکت‌های کمسون و کانکا را کسب کرده است. این شرکت در طول سالیان گذشته همواره ارائه محصولات باکیفیت و استاندارد به مشتریان را سرلوحه کار خود قرار داده و در این راه با تمسک به شعار شرکت کمسون (نوآوری، کیفیت و سازگاری با محیط‌ زیست) درصدد تحقق این اهداف بلند و متعالی بوده است. نشریه پنجره در راستای معرفی مجموعه‌های موفق در صنعت در و پنجره به سراغ شرکت ماهدیس تجارت آسیا رفته و با آقای حسین سرادار قندچی، مدیرعامل این شرکت گفتگویی ترتیب داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم.                                                                                                                                                                                                                               

 برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.


درباره پیشینه و تاریخچه شرکت ماهدیس تجارت توضیح دهید.

شرکت ماهدیس تجارت حدود 40 سال پیش باهدف تامین مواد اولیه شیمیایی برای تولیدکنندگان داخلی تاسیس شد. همگام با توسعه روزافزون صنایع پلاستیک بخصوص پی.وی.سی در ایران، نیاز به افزودنی‌های باکیفیت و به‌روز اروپایی بیش‌ازپیش احساس می‌شد. لذا شرکت ماهدیس تجارت جهت تامین پایدارکننده‌های حرارتی، بهبوددهنده‌های ضربه و کمک فرآیندها، نمایندگی شرکت‌های کمسون اتریش و کانکای بلژیک را اخذ کرد. در حال حاضر شرکت ماهدیس تجارت یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان مواد اولیه شیمیایی مختلف برای صنایع رنگ و رزین، پلاستیک، جوهر چاپ و شیمی ساختمان است. این شرکت همچنین بزرگ‌ترین تامین کننده دی‌اکسید تیتانیوم برای صنایع مختلف در کشور است.

شرکت کمسون در کجا قرار دارد و چه محصولاتی تولید می‏کند؟

شرکت کمسون به‌عنوان تولیدکننده پایدارکننده‌های حرارتی (استبلایزر) در سال 1986 از سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های Chemetall  و Cookson در سایت‌های آلمان، انگلستان و استرالیا شروع به کار کرد و Chemson Polymer Additive AG در سال 2000 در شهر آرنولد اشتاین اتریش تاسیس شد. این شرکت با دارا بودن 6 کارخانه تولیدی در 5 کشور مختلف جهان، یکی از پیشگامان در عرصه تولید پایدارکننده‌های پی.وی.سی در صنعت پلاستیک جهان است.

شرکت کمسون جزو شرکت‌های پیشرو درزمینه تولید پایدارکننده‌های حرارتی بر پایه سرب، کلسیم/روی و ارگانیک برای پلاستیک پی.وی.سی با کاربرد در پروفیل در و پنجره، ورق، سلوکا، کف‌پوش، لوله و اتصالات، کابل و پی.وی.سی نرم است.

محصولات تولیدی کمسون چه مزایایی نسبت به محصولات مشابه دارد؟

نوآوری، کیفیت و سازگاری با محیط‌زیست، سه شعار مهم در تولید محصولات شرکت کمسون است که موجب حرکت روبه‌جلوی این شرکت شده است. ازجمله نوآوری‌های اخیر این شرکت که در نمایشگاه K 2016 نیز به نمایش درآمده بود، مشارکت در ساخت پی.وی.سی برای پرینترهای سه‌بعدی است. با توجه به سابقه استفاده محصولات کمسون در صنعت پلاستیک ایران، دوام، کیفیت و عدم نوسان کیفی یکی از بزرگ‌ترین مزایای این محصول نسبت به محصولات مشابه است.

کمسون در بازار اتریش و اروپا چه جایگاهی دارد؟

شرکت کمسون بزرگ‌ترین تولیدکننده پایدارکننده (استبلایزر) در اروپا و یکی از پیشگامان تولید این محصول در دنیا است.

کمسون از چه زمانی وارد بازار ایران شده است و امروز چه جایگاهی در این بازار دارد؟

کمسون اولین شرکت تولیدکننده استبلایزر بود که همراه با صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی وارد ایران شد و در حال حاضر تامین کننده استبلایزر بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان بزرگ پروفیل یو.پی.وی.سی در ایران است.

پایدارکننده چه نقشی در کیفیت پروفیل تولید شده دارد؟

پلیمر پی.وی.سی در دمای بالا با از دست دادن HCL تخریب می‌شود. در حقیقت در طول فرآیند اکسترود یا تزریق پی.وی.سی که همراه با تنش و گرما است، فرآیند تخریب پی.وی.سی با آزاد شدن اتم‌های کلر فعال آغاز می‌شود. پایدارکننده‌های حرارتی مانع از آزاد شدن HCL می‌شوند و از تخریب پی.وی.سی در زمان فرآیند در اکسترودر جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، استفاده از مواد پایدارکننده حرارتی به حفظ پایداری نوری نیز کمک می‌کند.

استفاده از پایدارکننده ‏های نامرغوب، چه تاثیری در محصول نهایی، یعنی پنجره دارد؟

استفاده از پایدارکننده نامرغوب موجب ایجاد اثرات منفی روی ظاهر (براقیت، رنگ، ابعاد، ...) و افت خواص فیزیکی و مکانیکی پروفیل خواهد شد. همچنین استفاده از پایدارکننده‌های نامرغوب خط تولید را دچار اشکال می‌کند و موجب تولید ضایعات فراوان می‌شود.

در حال حاضر، چه عاملی در بازار بیش از همه برای فعالیت‌های شما مشکل‏ ساز است؟

وجود استبلایزرهای بی‌کیفیت هندی، چینی و گاهی ایرانی در بازار و عدم آگاهی برخی از تولیدکنندگان پروفیل از عواقب استفاده ازاین‌گونه استبلایزرها موجب شده تا آنها را بر استبلایزرهای باکیفیت اروپایی ترجیح دهند.

به نظر شما، برای تولید یک پنجره استاندارد، چه عوامل و فاکتورهایی باید موردتوجه قرار گیرد؟

استفاده از مواد اولیه باکیفیت، خط تولید و دستگاه‌های مدرن و به‌کارگیری نیروی متخصص و باتجربه، از عوامل موثر برای تولید پنجره باکیفیت است.

برای جلوگیری از ورود پنجره‏ های نامرغوب به بازار، چه راهکارهایی وجود دارد؟

رتبه‌بندی تولیدکنندگان با توجه به کیفیت پنجره تولیدی و اعلام آن از طریق انجمن در و پنجره یو.پی.وی.سی، معرفی برندهای بی‌کیفیت و اطلاع‌رسانی عمومی به مشتریان در ارتباط با استانداردهای کیفی موردنیاز می‌تواند تا حدودی از ورود پنجره‌های نامرغوب جلوگیری کند.

به نظر شما وجود پنجره ‏سازهای بی‏ شناسنامه در بی ‏اعتبار کردن این صنعت چقدر تاثیر دارند؟ اگر تاثیر منفی در این خصوص دارند، راهکار جلوگیری از فعالیت آنها چیست؟

مطمئنا وجود مونتاژکاران غیرحرفه‌ای و به‌اصطلاح زیرپله‌ای سبب نارضایتی و عدم اطمینان مشتریان و تحمیل هزینه اضافی به آنها می‌شود؛ بنابراین این سازندگان می‌بایست شناسایی و معرفی شده تا اتحادیه و ارگان‌های ذیصلاح با آنها برخورد کرده و نسبت به پلمپ این کارگاه‌ها اقدام کنند.

شرایط فعلی و آینده بازار در و پنجره‏ های دوجداره را چگونه می‏ بینید؟

در حال حاضر بازار پنجره به‌موازات صنعت ساختمان همچنان در سراشیبی رکود است. ولی مطمئنا در آینده با رونق صنعت ساختمان و با توجه به سیاست‌های کلان دولت برای جلوگیری از اتلاف انرژی، استفاده از پنجره‌های دوجداره که عایق صوتی و حرارتی مناسبی است، رشد خواهد یافت. البته رکود بازار ساختمان اثرات منفی زیادی بر روی این صنعت نوپا گذاشت اما حذف برخی تولیدکنندگان کوچک و بی‌کیفیت در دوران رکود به نفع این صنعت در آینده خواهد شد!

 نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 111-دی95


ثبت نظر

ارسال