مصاحبه آموزشی پنجره ایرانیان با فرخ ظفر فرخی و حمید ترابی به مناسبت رونمایی از گروتمان:

پاسخ به ابهاماتی در خصوص یراق آلات آلومینیومی

پنجره ایرانیان: نمایشگاه در و پنجره تهران امسال شاهد رونمایی محصولی نوین در عرصه آلومینیوم بود.
  • سه شنبه 25 اسفند 1394 ساعت 14:54

پروفیلی که ماحصل تلفیق تجربه و فناوری روز است؛ پروفیلی با نشان تجاری گروتمان و با لوگوی عقاب که در کلیه تبلیغات نمایشگاهی در مقام اسپانسر نظر فعالان صنعت در و پنجره و نما را به خود جلب کرده بود. این نام و لوگو که نشان از نیرومندی و اصالت دارد، طلیعه آغاز فصلی تازه در عرصه آلومینیوم را نوید می ‏دهد. گروتمان که خود واژه ‏ای پارسی بوده و در روزگار کهن در معنای روشنایی بی‏ پایان و عالی ‏ترین طبقه بهشت در آیین زرتشت به‏ کار می ‏رفته، امروز با عقاب تیز پرواز خود بال گشوده تا نهایت آسودگی و رفاه و البته استحکام و دوام را برای ایرانیان به ارمغان آورد و نمادی باشد برای توانمندی صنعتگران ایرانی. گروتمان حاصل همکاری دو شرکت صاحب ‏نام در صنعت در و پنجره و اکستروژن، یعنی کرفت مولر ایران و پایا افزار فلز است. دو گروه از صاحبان بنام دانش و تجربه که هر آنچه را در سالیان گذشته آزموده بودند به‏ کار گرفتند تا محصولی زیبا و باکیفیت و از همه مهم‏تر ایرانی را روانه خانه‏ های ایرانیان کنند. تولد گروتمان در سپهر صنعت ایران، ما را بر آن داشت تا به سراغ فرخ ظفرفرخی، رئیس هیئت مدیره کرفت مولر و حمید ترابی مدیر عامل پایا افزار فلز برویم و چگونگی خلق چنین اثری را از آنها جویا شویم. در این گفتگو از ایشان درباره مزایای گروتمان و از انگیزه‌های طراحی سیستم‌ها بر مبنای یراق ‏آلات آلومینیوم و یو.پی.وی.سی پرسیدیم. از آنجا که گروتمان در سیستم‌های ترمال بریک دو سیستم یراق برای پنجره ‏های خود دارد، فرصت را بسیار مناسب یافتیم تا در خصوص سیستم یراق ‏آلات سری لاکچری گروتمان نیز گفتگو کنیم و پرسیدیم آیا می ‏توان در سیستم‌های آلومینیومی از یراق یو.پی.وی.سی نیز استفاده کرد؟ با هم این گفتگو را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

دلیل اینکه وارد این حوزه شده و با توجه به شرایط پیچیده امروز و با به جان خریدن مشکلات فراوان، اقدام به طراحی و تولید پروفیلی ایرانی کردید، چه بود؟
همانطور که می ‏دانید امروز مصرف ‏کنندگان به استفاده از پنجره‏ های آلومینیومی و نماهای مدرن گرایش بیشتری پیدا کرده ‏اند. از این ‏رو تصمیم گرفتیم با توجه به نیاز هم ‏وطنان عزیز و بر اساس فناوری روز، محصول متفاوتی را طراحی و به بازار عرضه کنیم. هدف اصلی ما ارائه محصولی با کیفیت بالا بود، به‏ گونه ‏ای که مونتاژکاران بتوانند با سرعت بالا و حداقل خطای انسانی به تولید بپردازند؛ و در عین حال از جنبه معماری نیز قابلیت‌های بالایی را به نمایش بگذارد و کوشیدیم تا حد امکان از عواملی که زیبایی یک پنجره را مخدوش می‏ کنند نیز برحذر باشیم. از این نظر سیستم لاکچری گروتمان ایده‌های منحصر به‏ فرد فراوانی دارد که آن را از سایر سیستم‏ ها متمایز می‏ کند.

درباره همکاری کرفت مولر با پایا افزار بگویید، چطور شد که همکاری میان این دو مجموعه شکل گرفت؟
همانطور که می‏ دانید دو مجموعه پایا افزار فلز و کرفت ‌مولر ایران، دو مجموعه نام ‏آشنا در صنعت در و پنجره‏ سازی کشور هستند که رویکردی دانش‏ بنیان و حرفه‏ ای دارند. این دو شرکت بر همین اساس و با هدف تولید محصولی متفاوت با ایده‌ای کاملا ایرانی و البته با بالاترین سطح کمی و کیفی، همکاری با یکدیگر را آغاز کردند. در واقع، ما ایده‏ های نو مرتبط با پروفیل را با دانش تولید و اکستروژن در هم آمیختیم تا محصولی نوین، با نام "گروتمان" خلق شود.

گروتمان در هفتمین نمایشگاه تهران رونمایی شد. پیش از ورود به بحث گروتمان، می‏ خواستم نظر شما را درباره این دوره از نمایشگاه جویا شوم؟
طبیعتا این نمایشگاه به ‏تبع رکود موجود در کشور، اندکی ضعیف ‏تر از سال‌های قبل بود و البته همین موضوع در عین حال نمایانگر بقای شرکت‌های توانمند صنعت نیز بود؛ چراکه با وجود بحران اقتصادی شرکت‌های توانمند توانسته بودند بقای خود را حفظ کنند و در عین حال همچنان در خدمت مشتریان خود باشند و بتوانند ارائه خدمات خود را به آنها تداوم بخشند. به نظر من این نکته، نقطه تمایز این نمایشگاه با نمایشگاه‌های پیشین بود.

استقبال از محصولات جدید شما چطور بود؟
استقبال از غرفه ما امسال از دو نظر چشمگیرتر بود: نخست آن که محصولاتی که دو شرکت پایا افزار فلز و کرفت مولر عرضه می‏کردند، مخاطبان و علاقمندان خاص خود را داشتند؛ از سوی دیگر رونمایی از محصول جدیدمان، یعنی گروتمان جذابیت غرفه را دو چندان کرده بود؛ در واقع انتظار و کنجکاوی بازار از تفاوت‌ها و مزایای این محصول، خود باعث کثرت ازدحام غرفه شده بود. در نتیجه بازدیدکنندگان بسیار بیشتری برای دریافت اطلاعات و آشنایی بیشتر با این محصول به غرفه مراجعه می‏ کردند.

چه محصولاتی در مجموعه گروتمان قابل ارائه است؟
گروتمان تنوع مختلفی از محصولات آلومینیومی را شامل می‏ شود. این محصولات را می ‏توان به چندین دسته تقسیم کرد:
• پنجره لولایی سری 55 اکو با یراق سری euro
• پنجره لولایی سری 60 لاکچری با یراق 16 میلیمتری euro grove مشهور به یراق یو.پی.وی.سی
• سیستم کشویی 2 ریل سری 105 و 120 میلی متری اکو
• سیستم کرتین وال و فریم لس
در عین حال گروتمان علاوه بر محصولات در بخش خدمات مهندسی نما نیز سرویس جدیدی را با همکاری مجموعه حرفه‌ای priedemann برای طراحی، محاسبه تایید و نظارت در اجرای نماها ارائه داده است.

در نمایشگاه شاهد آن بودیم که شما پنجره‏ای را که با پروفیل گروتمان ساخته شده بود، به نمایش گذاشته بودید، این پنجره بنا بر اذعان بسیاری از صاحب ‏نظران از جذابیت ظاهری بالایی برخوردار بود. اما در اینجا این سوال مطرح می‏ شود که این محصول نسبت به موارد مشابه خود چه برتری و تفاوتی دارد؟
پاسخ دقیق به این سوال بسیار مفصل خواهد بود، زیرا این پنجره از لحاظ طراحی، فرآیند تولید، نوع یراق دارای تفاوت‌های خاص و منحصر به‏ فردی است؛ اما به‏ طور خلاصه می ‏توان به این موارد اشاره کرد:
پنجره‌ای که در غرفه به نمایش گذاشته شد، پنجره لولایی سری 60 لاکچری بود که اصطلاحا با یراق یو.پی.وی.سی مونتاژ شده بود. تفاوت این سیستم در چند مورد می باشد:
1. نوع طراحی پروفیل: سیستم طراحری سری لاکچری، طرحی منحصر به‏ فردی می باشد که در آن از گونیا استفاده نشده و به استفاده از گونیا برای تراز کردن گوشه ‏ها هنگام پرس نیازی نیست و لقمه‌های اتصال آن علاوه بر اتصال گوشه نقش گونیا را نیز ایفا می‏ کنند. سیستم یراق در این سیستم نیز بر مبنای سیستم 16 میلیمتری یوروگرو یا همان یراق یو.پی.وی.سی طراحی شده است. در خصوص مقاطع طراحی آن هم نکاتی خاص و متفاوت در نظر گرفته شده تا جایی که برای مثال، در سیستم فرانسوی پروفیل‌ها به ‏‏گونه‏ ای طراحی شده‏ اند که نیازی به درپوش نباشد، و به طور خلاصه سعی شده پنجره نهایی تولید شده با گروتمان هیچ نکته یا موضوعی را برای آزار دادن چشم بیننده نداشته باشد.
2. در فرآیند تولید با توجه به حساسیت‌هایی که از لحاظ کیفیت تولید وجود داشت تصمیم بر آن شد که این پروفیل در یکی از بهترین شرکت‌های امارات متحده تولید شود تا از لحاظ کیفیت تولید با بیلت دوبال و همچنین سیستم رنگ، پلی آمید و غیره، بالاترین سطح کیفی در پروفیل مد نظر قرار داده شود. از مهمترین نکاتی که در این پروفیل در سیستم‌های رنگ آن می‏ توان نام برد بحث کیفیت و گارانتی پروفیل و رنگ آن می‏ باشد. با توجه به سیستم اتوماسیون بخش آنادایز شرکت مادر، یکنواختی رنگ در مراحل مختلف یکسان می ‏باشد و احتمال تغییر رنگ جزئی نیز در این سیستم بسیار ناچیز است و سفارش ‏های مختلف در بازه‏ های مختلف دارای رنگ یکسانی می ‏باشند. همچنین در سیستم رنگ پودری نیز گروتمان می‏ تواند گارانتی بلندمدتی را در سیستم ‏های لاکچری ارائه کند، چرا که هم از رنگ خاص و هم سیستم خاص لاک رنگ برخوردار است، به ‏صورتی‏که می ‏تواند تا 25 سال گارانتی معتبر در خصوص تغییر رنگ ارائه دهد.
3. سیستم یراق سری لاکچری نیز بر مبنای یراق 16 میلیمتری euro grove یا بنا بر اصطلاح عامیانه رایج در کشور ما، یو.پی.وی.سی طراحی شده و این خود مزیتی دیگر است. از جمله مزیت‏ های عمومی این سیستم می ‏توان به تنوع گسترده یراق‌های قابل نصب، امکان اتوماسیون نصب یراق بدون نیاز به کارگر حرفه‌ای و قیمت مناسب سیستم یراق اشاره کرد.

به یراق یورو گروو یا یو.پی.وی.سی اشاره کردید، به نظر شما استفاده از این یراق برای آلومینیوم مجاز است؟ با توجه به اینکه شما دو سیستم پروفیل را معرفی کردید که یکی با یراق آلومینیوم است و دیگری یو.پی.وی.سی، به نظر شما تفاوت این دو در کجاست؟
سوال بسیار خوبی است و به ابهامات فراوانی می‏ تواند پاسخ دهد. قبل از ورود سیستم‌های یو.پی.وی.سی به ایران، عموما شناختی از این سیستم وجود نداشت و تنها محل مصرف این سیستم یراق، روی چوب بود. اما سیستم‌های آلومینیوم از قدیم در ایران مرسوم بود و کسانی که سیستم ‏های دوجداره کار می‏ کردند، بیشتر با یراق‏ های سری یورو آلومینیوم آشنا بودند. با معرفی این سیستم یراق که در سری‏ های لولایی یو.پی.وی.سی بسیار مرسوم است، این سیستم یراق در ایران به یو.پی.وی.سی مشهور شد؛ در حالی که این تعبیر، نمی‏ تواند درست باشد. در واقع ما یراقی اختصاصی که مختص چوب، یو.پی.وی.سی، آلومینیوم یا ... باشد، نداریم. در واقع سیستم طراحی پروفیل و محل شیارهای آن، معیار اصلی انتخاب یراق می‏ باشند. مبنای ارزیابی یراق به موارد زیر بستگی دارد:
1. آلیاژ یراق؛
2. وزنی که یراق می‌تواند تحمل کند؛
3. حداقل و حداکثر عرض و ارتفاع بازشوها؛
4. شیارهای محل نصب یراق روی پروفیل.
سیستم‌های یورو گرو بسته به نوع لولا و برند یراق از وزن 80 تا 150 کیلوگرم را در سیستم‌های تک و دوجهت می‌توانند تحمل کنند. در واقع در لولای معمولی عموما بین 80 تا 100 کیلوگرم بازشو و در سیستم لولا مخفی تا 130 و حتی 150 کیلوگرم را می‌توانند تحمل کنند. می ‏توان گفت بیش از 95% بازشوهای ساخته شده در ایران توسط تولیدکنندگان پنجره کمتر از 80 کیلوگرم هستند و چه بسا با احتساب پروفیل و یراق و شیشه کمتر از 50 کیلوگرم باشند. بنابراین از لحاظ استفاده از این یراق برای انواع عمده بازشوها محدودیتی وجود ندارد. در عین حال برای وزن‏ های بالا، سیستم گروتمان در سری یراق آلومینیومی خود می ‏تواند برآورده کننده نیازها باشد؛ چرا که از لحاظ کیفیت تولید، رنگ و ... هر دو سیستم تحت یک استاندارد تولید و با یک کیفیت ارائه می‏ شوند. بنابراین اگر تولیدکننده‏ای در یک پروژه سیستم‌های پنجره بخواهد وارد شود، گروتمان این امکان را مهیا می‏ کند، چه این سیستم کشویی باشد یا لولایی یا سری‏ هایی که به ‏زودی معرفی خواهیم کرد.

شاید به خاطر تفاوت ماده اولیه یو.پی.وی.سی و آلومینیوم پیش آماده باشد، اما به‏ هرحال این شائبه وجود دارد که یراق یورو گروو یا یو.پی.وی.سی چون روی سیستم یو.پی.وی.سی نصب می ‏شود، ممکن است نتواند وزن یا کیفیت سیستم آلومینیوم را تحمل کند.
بگذارید برای روشن شدن موضوع، به سوالی اشاره کنم که در دوره کودکی برای درک حجم و وزن از ما پرسیده می‏ شد. در آن زمان‏ ها سوال انحرافی را از دانش ‏آموزان می‏ پرسیدند که یک کیلو آهن سنگین‏ تر است یا یک کیلو پنبه. شائبه‏ ای که شما مطرح کردید به این سوال دوران کودکی شباهت بسیاری دارد. بیشتر سری‏ های آلومینیومی حدود یک یا 1.1 کیلوگرم در متر طول وزن دارند و در سیستم ‏های 60 آلومینیومی این وزن تا 1.5 کیلو هم افزایش می ‏یابد. پروفیل‏ های سری 60 یو.پی.وی.سی هم در حدود 1 تا 1.2 کیلوگرم وزن دارند. اما چیزی که پروفیل یو.پی.وی.سی را سنگین‏ تر از آلومینیوم در همان سری می‏ کند، گالوانیزه است. در واقع اگر پروفیل مسلح به گالوانیزه را با آلومینیوم مقایسه کنیم، قطعا پروفیل یو.پی.وی.سی از آلومینیوم سنگین ‏تر خواهد بود، چرا که وزن متر طول آن کمتر از 1.7 کیلوگرم نخواهد بود. شیشه و یراق و لاستیک در شرایط برابر، وزن تقریبا یکسانی دارند. بنابراین برای یک بازشو با سایز یکسان، محدودیتی از جانب این یراق وجود نخواهد داشت.
از طرفی گروتمان در انتخاب نوع یراق این سیستم از آکس 13 در طراحی خود استفاده کرده است که امکان تنوع گسترده‏ای از یراق‏ آلات را برای تولیدکننده و مصرف کننده مهیا می‏ کند تا برای انواع سیستم‏ های معماری قابلیت‏ های بیشتری فراهم شود.

اشاره کردید که این سیستم یراق در خصوص مونتاژ، از امکان اتوماسیون برخوردار است. در این‏باره بیشتر توضیح دهید؟
از آنجا که سیستم‌های یراق یو.پی.وی.سی می‏ توانند روی میزهای مونتاژ تمام اتوماتیک مونتاژ شوند، دارای چندین مزیت هستند: اول اینکه به کارگر حرفه‌ای و آموزش‏دیده نیازی نیست و با آموزشی کوتاه می‏ توان به ‏راحتی این سیستم را روی بازشو نصب کرد. خطاهای انسانی هنگام مونتاژ نیز حذف شده ‏اند؛ مهمترین عوامل خطازا در تولید عبارتند از قلم برای نشانه ‏گذاری، متر برای اندازه ‏گیری و شابلون برای عملیات سوراخ کاری. در میز‏های مونتاژ همه این عملیات اتوماتیک و بدون نیاز به این ابزارها انجام شده و در نتیجه خطای انسانی از بین رفته و سرعت نصب یراق نیز افزایش می ‏یابد. برای اطلاع دقیق توصیه می ‏کنم علاقمندان فیلم مونتاژ این یراق را روی میز، در سایت آپارات ما ببینند. در سیستم‌های آلومینیوم متاسفانه چنین میزی یا وجود ندارد و اگر برخی از شرکت‏ ها هم چنین میزی دارند قیمت بالایی دارد. در حالی که گزینه‏ های موجود برای چنین سیستم اتوماسیونی در یراق یورو گروو بسیار زیاد است و قیمت مناسب‏ تری هم دارند.

آیا گروتمان در آینده محصولات جدیدی معرفی خواهد کرد یا به همین نقطه اکتفا کرده است؟
گروتمان هنوز در ابتدای راه است. ما همین حالا نیز در حال تعریف و طراحی سیستم‏ های جدید هستیم. امیدواریم تا همایش آلومینیوم در سال آینده حداقل سیستم لولایی 72، سیستم ایزوکروم (جایگزین سیستم بازشو مخفی)، سیستم لیفت و سیستم مونوریل را طراحی، تولید و به بازار معرفی کنیم.

گروتمان با چه استانداردهایی تولید می‌شود؟
کارخانه‌ای که در آن گروتمان تولید می‏ شود، از تمامی استانداردهای معتبر بین ‏المللی برخوردار است که مهمترین آنها عبارتند از استاندارد‏های:
CE، QUALICOAT، QUALIDECO، QUALANOD، AAC، QAC، ISO 5001:2011، ISO14001:2004، ISO 9001:2008 و OHSAS 18001.
همچنین این شرکت استانداردهای انرژی، مدیریت کیفیت و ... را هم دارد. مجموعه این استانداردها می ‏تواند گروتمان را به‏ عنوان پروفیلی جدید در عرصه پنجره و نما، به ‏عنوان پروفیلی قابل اعتماد و اطمینان معرفی کند.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 101و102 ــ اسفند 94


ثبت نظر

ارسال