در گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با مدیران آورتا مطرح شد:

استاندارد کف کیفیت آورتا

پنجره ایرانیان: آورتا، پروفیلی نام‏ آشناست که در خطه سرسبز مازندران تولید و به بازار عرضه می‏ شود. مجموعه آورتا سال‏ هاست که با برنامه ‏ریزی و تدبیر مدیران خود نقش خویش را در صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی ایران به‏ خوبی ایفا می‏ کند.
  • سه شنبه 14 مهر 1394 ساعت 10:36

این شرکت که مراحل پیشرفت را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته است، امروزه در زمینی به وسعت 25 هزار متربع و با 11 خط تولید مشغول به کار است. برنامه ‏ریزی‏ های دقیق این شرکت برای ارتقای سطح کیفی محصولات نیز سبب شده است که کیفیت آورتا در این سال‏ ها رشدی روزافزون داشته باشد و پله‏ های ترقی را یک به یک طی کرده و به جایگاهی برسد که فراتر از استانداردهای موجود بیاندیشد؛ و این ‏ها همه مرهون سختکوشی مدیرانی دلسوز و برنامه ‏ریزی‏ های دقیق بوده است. در پانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان تهران فرصتی مهیا شد تا با مدیران ارشد آورتا گپ و گفتی داشته باشیم. در این گفتگوی صمیمانه آقایان محمد امانی مدیر فنی، سیدعابث موسوی مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه و عبدالکریم بیضایی مدیر بازرگانی حضور داشتند. نحوه فعالیت آورتا، سطح کیفی پروفیل‏ های تولیدی، شرایط حاکم بر بازار ایران و صادرات از موضوعاتی بودند که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. در ادامه مشروح این گفتگو را می ‏خوانید:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

آورتا چه مسیری را پیموده است تا به جایگاه امروزی خود برسد؟
آورتا فعالیت خود را از سال 1385 با مطالعه فراوان در زمینه تولید پروفیل یو.پی.وی.سی با توجه به نیاز بازار کشور آغاز کرد. درست زمانی که انبوه واردات پروفیل یو.پی.وی.سی از دیگر کشورها ایران را فراگرفته بود، مجموعه آورتا سعی کرد تا با تولید این محصول در داخل کشور افزون بر جلوگیری از خروج ارز و ممانعت از اتلاف سرمایه‎های ملی، گامی مهم در رفع نیاز پنجره‎سازان کشور بردارد.
در مراحل اولیه کار 3 خط مشغول به تولید پروفیل بودند، بعدها این تعداد به 9 خط اکسترود و 3 دستگاه میکس افزایش پیدا کرد، اما در حال حاضر، در کارخانه آورتا 11 خط تولید مشغول به کار هستند. فضای اولیه کارخانه ما حدود سه هزار مترمربع بود که در این سال‏ ها این فضا نیز گسترش پیدا کرد و اکنون آورتا در فضایی حدود 25 هزار مترمربع در حال تولید است. در واقع در حال حاضر ما فضای راه ‏اندازی 40 خط تولید را در اختیار داریم. مطمئن باشید با بهبود وضعیت و خارج شدن از دوره رکود، این ظرفیت را فعال خواهیم کرد و در آن صورت جزو سه کارخانه برتر خاورمیانه هم از نظر کمیت و هم کیفیت خواهیم بود. البته هم‏ اکنون از لحاظ کمیت جزو سه تولیدکننده برتر کشور هستیم.

ممکن است روند تولید پروفیل آورتا را قدری توضیح دهید.
آورتا با بهره ‏گیری از بهترین و مدرن‏ترین تجهیزات اندازه ‏گیری مواد اولیه و با استفاده از دقیق ‏ترین ماشین‏ آلات میکسینگ اروپایی مواد اولیه پلیمری را مخلوط و آماده تولید می‏ کند. پس از آن برای مدت زمان مشخص در سیلوهای مخصوص نگهداری می ‏شوند تا به اکسترودرها که بخش اصلی تولید پروفیل ‏ها می ‏باشند، هدایت گردند.
مواد اولیه پس از میکس شدن وارد مرحله اکستروژن می شود که مرحل ه‏ای بسیار دقیق و حساس می ‏باشد. در این بخش اکسترودرها با توجه به نوع سطح مقطع پروفیل‏ ها تنظیم شده و مواد ترکیبی را دریافت کرده و آنها را به شکل پروفیل ‏های مورد استفاده جهت ساخت انواع در و پنجره‏ های یو.پی.وی.سی تولید می‏ کند. لازم به توضیح است که قالب ‏های مختلفی تهیه شده ‏اند تا کلیه نیازهای تولیدکنندگان جهت تولید انواع مختلف پروفیل مورد نیاز تولیدکنندگان در و پنجره را تامین کنند.

در خصوص آزمایشگاه آورتا نیز کمی توضیح دهید.
پروفیل‏ های یو.پی.وی.سی پس از تولید، جهت بررسی کیفیت مورد انواع آزمایش ‏ها قرار می‏ گیرند. آزمایشگاه آورتا مجهز به مدرن‏ترین تجهیزات آزمایشگاهی پروفیل‏ های یو.پی.وی.سی است. این آزمایشگاه در محل کارخانه قرار دارد تا بتواند کلیه تولیدات را در زمان تولید نظارت و پس از تولید توسط متخصصان این امر مورد بررسی و آزمایش دقیق قرار دهد. کیفیت محصول نهایی رمز موفقیت ماست که به این امر بسیار توجه داریم تا رضایت مصرف‏ کنندگان را تضمین کنیم.
آورتا پروفیل ‏های یو.پی.وی.سی تولیدی خود را در آزمایشگاه مورد دقیق ‏ترین بررسی ها قرار داده و این تولیدات را پس از اطمینان از کیفیت محصول و انجام تست و کنترل دقیق مواد اولیه، تست ابعاد و وزن، تست کیفیت رنگ، تست مقاومت ضربه، تست مقاومت جوش، آزمایش مقاومت در برابر سرما و گرما و تست انحراف از خط راست، سپس آنها را در اختیار مشتریان خود قرار می‏ دهد.

آورتا دارای چه گواهینامه‎ها و استانداردهایی است؟
آورتا دارای استاندارد ملی ایران، ایزو 9001، ایزو 14001، ایزو 18001، توف آلمان و گواهینامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‏ باشد.

برای ارتقاء کیفیت تولیدات خود به ‏جز اخذ گواهینامه، برنامه‏ دیگری نیز داشته ‏اید؟
از نظر ما، استاندارد کف کیفیت است. ما فراتر از استاندارد کار می‏ کنیم. همانطور که در اختیار داشتن ماشین‏ آلات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص و کار آزموده برای تولید پروفیل یو.پی.وی.سی تعیین کننده است، مواد اولیه آن نیز جزو پارامترها و فاکتورهای بسیار مهم در این خصوص می ‏باشد. آورتا با دقت فراوان جهت تهیه مواد اولیه با شرکت‏ های معتبر از کشورهای آلمان، فرانسه و اتریش وارد مذاکره شده و با خرید مرغوب‏ ترین نوع مواد، زیرساخت اصلی تولید محصولات خود را مورد توجه قرار داده است. بدیهی است که حفظ کیفیت رنگ و ساختار فیزیکی پروفیل‏ ها در طول زمان مستقیما با مواد اولیه به ‏کار رفته در آنها ارتباط دارد.
برای نمونه استابیلایزرهای به‏ کار رفته در آورتا از بهترین نوع مواد اتریشی و ترکیه ای است که در بازارهای جهانی یافت می‏ شود. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشته داشت که مرکز تحقیقات وزارت مسکن به‏ دقت کار ما را زیر نظر دارد و فیلترهای بسیار سختگیرانه ‏ای را ایجاد کرده است. بنابراین نمی ‏توان از هر ماده ‏ای برای تولید استفاده کرد.

برای ساماندهی تولیدکنندگان در و پنجره تحت پوشش خود چه برنامه ها و تدابیری اندیشیده ‏اید؟
رضایت مشتریان برای ما از اهمیت فوق ‏العاده‏ای برخوردار است، و ما این را می‏ دانیم که کسی که مهر تایید نهایی را به پروفیل ما می ‏زند، مونتاژکار است. در واقع این تولیدکنندگان در و پنجره هستند که تغییراتی را که ما در فرمولاسیون پروفیل خود می ‏دهیم، متوجه می ‏شوند. عموما هم مشکلاتی که مصرف کننده نهایی با آنها روبرو هستند، بیشتر به روند مونتاژ پنجره مربوط می ‏شود تا کیفیت پروفیل. از این جهت ما به نحوه کار تولیدکنندگان خود توجه ویژه ‏ای داریم. ما به کارگاه ‏های سطح کشور استانداردهای کارخانه را اعلام کرده ‏ایم و مرتبا آنها را مورد بازدید میدانی قرار می‏ دهیم. کارگاه ‏هایی که استانداردهای ابلاغ شده را رعایت کنند، گواهینامه کیفیت دریافت می‏ کنند و اگر در بازدیدهای خود متوجه شویم که کارگاهی از این موارد تخطی کرده است، آن را از فهرست نمایندگان خود خارج کرده و ضمن اینکه دیگر محصولی به او نمی ‏فروشیم، این مساله را نیز رسما و کتبا اعلام می کنیم. نکته بعدی اینکه نام تمام مونتاژکاران در سایت رسمی آورتا موجود است و کاملا مشخص است که در هر نقطه از کشور چه کسی با پروفیل آورتا کار می ‏کند. اگر پروفیل آورتا در غیر از کارگاه ‏های رسمی ما مورد استفاده قرار بگیرد، یقین بدانید که به‏ صورت غیر مستقیم آن را تهیه کرده ‏اند و ما نیز تا حد امکان جلوی این سوءاستفاده ‏ها را می‏ گیریم. زیرا از نظر ما، اگر مونتاژکار وظیفه خود را به‏ خوبی انجام دهد، مردم نیز به استفاده از این پروفیل تشویق خواهند شد.

آیا مدیران آورتا طرح توسعه‎ای برای گسترش فعالیت‎های خود در نظر دارند؟
ما همواره در پی گسترش فعالیت‎های خود بوده‎ایم و از این جهت مورد حمایت 100درصدی مدیریت آورتا هستیم. آورتا در راستای پاسخ‎دهی به نیازهای داخل کشور و همچنین در گام بعدی صادرات این محصول که کشور ما در این زمینه توانمندی بسیار بالایی دارد، در صورت نیاز و لغو تحریم‎ها ظرفیت تولید خود را افزایش خواهیم داد. آورتا توانایی آن را دارد تا تعداد خطوط تولید خود را افزایش دهد. این مهم هم‎اکنون در دست بررسی بوده و سعی داریم تا زیرساخت‎های لازم آن را فراهم آوریم. آورتا با اتکا بر همت متخصصان ایرانی خود همواره سعی دارد تا محصولاتی تولید کند که از نظر کیفی در سطح پیشگامان این صنعت در دنیا باشد. تمام سعی ما بر آن است تا کشور از واردات این محصول بی‎نیاز شود.

به بحث صادرات اشاره کردید، به‏ عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کشور، آیا تاکنون برنامه ‏ای در این زمینه داشته ‏اید؟
در زمینه صادرات تلاش‏ هایی کرده ‏ایم، اما مانع اصلی فعالیت تولیدکننده ‏های پروفیل ایرانی در بازارهای منطقه، بحث قیمت تمام شده است و به هیچ وجه از نظر کیفیت نقص و کمبودی وجود ندارد. از آنجا که در ایران نظارت ‏های بسیاری وجود دارد، در نتیجه کیفیت محصولات بالاست و این امر باعث بالا رفتن قیمت تمام شده می ‏شود و طبیعتا توان رقابتی آن کاهش می‏ یابد. چراکه اصلی ‏ترین رقیب ما در بازار منطقه یعنی ترکیه از بسیاری از این نظارت ‏ها فارغ است. روشن است محصولی که داوری نشود می ‏تواند با پایین آوردن کیفیت، قیمت خود را نیز کاهش دهد؛ در نتیجه توان رقابت بالاتری نیز از نظر قیمتی خواهد داشت. برای مثال اگر برخی از پروفیل ‏های ترک را که در بازار کشورهایی مانند عراق و آذربایجان وجود دارند، برش دهید، متوجه می ‏شوید که عرض مقطع آن یکدست نبوده و از مواد مختلفی تشکیل شده است. اما پروفیل‏ های ما اینگونه نیست و کلا یکدست است. به ‏هر حال در این کشورها استاندارد مناسبی نیز وجود ندارد. مسلما با چنین کیفیتی، قیمت تمام شده به مراتب پایین ‏تری نیز از ما دارند. البته تردیدی وجود ندارد، روشی که چنین شرکت ‏هایی برای حضور در بازار دیگر کشورها در پیش گرفته ‏اند، نمی ‏تواند استمرار چندانی داشته باشد و با گذشت زمان و شناخته شدن کیفیت آنها، این شرکت ها جایگاه خود را در بازار از دست خواهند داد. اما به ‏هر حال باید سازکاری توسط مسئولان دولتی پیش ‏بینی شود، و حمایت‏ هایی از تولیدکنندگان صورت گیرد، تا امکان رقابت محصولات داخلی در بازارهای منطقه به ‏وجود آید.

وضعیت موجود حاکم بر تولید پروفیل یو.پی.وی.سی را در ایران چگونه ارزیابی می‏ کنید؟
مشکلی که در داخل وجود دارد، اعطای مجوزهای بیشمار برای تولید پروفیل است که کار را در داخل با دشواری ‏هایی روبرو می‏ کند. برخی از این تولیدکنندگان کوچک نیز در معرض استاندارد قرار ندارند و محصولاتشان از کیفیت لازم برخوردار نیست. نتیجه این سیاست آن شده است که امروزه اجناس بی‏ کیفیت بسیاری در بازار به چشم می‏ خورند و از سوی دیگر مراکز تولید ورشکسته بسیاری وجود دارند. به نظر می ‏رسد این شرایط اصلا مطلوب نیست. مرجع مشخصی نیز برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد. به نظر ما انجمن صنفی باید به یک اتحادیه تبدیل شود تا بتواند سرو سامانی به این وضعیت بدهد.

با چه هدفی در این دوره از نمایشگاه صنعت ساختمان تهران شرکت کردید؟
با هدف عرضه مستقیم محصولات خود به بازار مصرف و مشتریان در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‎ایم. اما متاسفانه نمایشگاه صنعت ساختمان در دوره پانزدهم از مشکلات بسیاری رنج می ‏برد. همانطور که می‏ بینید، متاسفانه آورتا را که یکی از پیشگامان صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی است در این نمایشگاه به‎گونه‎ای جانمایی کرده‎اند که واقعا نمی‎توان حتی یک مهمان دعوت کرد. تبلیغات ضعیف، عدم تهویه مناسب سالن‎ها از جمله مشکلات دیگر این نمایشگاه می‏ باشد.

در پایان اگر مطلبی باقیمانده است، بفرمایید.
ما به دنبال سرمایه‏ گذاری درست و معقول هستیم. از نظر ما ایرانی شایسته برترین ‏هاست و برعهده همه مردم ایران است که برای رسیدن به آنچه که سزاوار آن هستند تلاش کنند.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال هشتم ــ شماره 96 ــ مهر 94


ثبت نظر

ارسال