آسیای میانه؛ در انتظار تولیدکنندگان ایرانی

پنجره ایرانیان: از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ظهور جمهوری‏ های تازه ‏تاسیس، این کشورها همواره ظرفیت بالایی برای فعالیت شرکت‏ های خارجی داشته ‏اند. در این میان، همسایگی ایران با این منطقه، به ‏ویژه کشورهای آسیای میانه، مزیت بسیار بالایی را برای کالاهای ایرانی جهت حضور در این بازارها فراهم آورده است.
  • شنبه 28 شهریور 1394 ساعت 10:46

با این حال، در طول این سال‏ ها و به دلایل گوناگون، توان تولیدی و تجاری کشورمان، هرگز نتوانسته است از همه این ظرفیت‏ ها بهره بگیرد؛ تا جایی که عموما بازار این کشورها را در حوزه‏ های مختلف، به کشورهای دیگر واگذار کرده‏ ایم. صنعت نسبتا نوپای پروفیل، نیز در کنار دیگر بخش‏ های توانمند صنعتی کشور، قابلیت حضوری مقتدر در این بازارها را دارد. نمی ‏توان تردید داشت که در کنار کمیت پروفیل‏ های ایرانی، کیفیت آنها نیز در این سال‏ ها به‏ شدت ارتقاء یافته است و امروز از توان رقابتی بسیار بالایی در مقابل انواع مشابه خارجی برخوردار می‏ باشند. فارغ از آنچه در سطح کلان سیاست گذاری اقتصادی و صادراتی کشور می‏ گذرد، فعالان این حوزه باید با کسب خودآگاهی از توانمندی‏ های خود، برنامه ‏هایی را برای فرا رفتن از مرزها در دستور کار قرار دهند. بدون تردید کشورهای آسیای میانه و نیز، همسایگانی مانند افغانستان و عراق بهترین نقطه برای آغاز این تلاش‏ ها هستند؛ زیرا نزدیکی مسافت و همچنین اشتراکات فرهنگی و بعضا زبانی، هموار کننده بسیاری از موانع تجاری و بازاریابی خواهد بود. پروفیل دکتروین، یکی از برندهای نام ‏آشنای کشورمان به‏ عنوان یکی از خط‏ شکنان این جبهه، و در تلاش برای گسترش بازار خود و از همه مهم‏تر افزودن بر سهم تجاری ایران در بازارهای بین ‏المللی، برنامه ‏ریزی ‏های فراگیری را برای حضوری فعال در بازار کشورهای منطقه انجام داده است. از این جهت و نیز به بهانه حضور این شرکت در نمایشگاه قزاقستان، به‏ عنوان تنها نماینده صنعت در و پنجره ایران، پنجره ایرانیان گفتگویی با مهندس محمدحسین حقانی، مدیر بازرگانی این شرکت، ترتیب داد. آنچه در ادامه می آید گوشه‏ ای است از فعالیت‏ های این شرکت در زمینه صادرات، از زبان مهندس حقانی:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

اخیرا اقداماتی جهت صادرات پروفیل دکتروین به آسیای میانه انجام داده ‏اید. بازار این کشورها را چگونه ارزیابی می‏ کنید؟
بازار آسیای میانه به شرط حمایت‎های دولتی برای تجار و تولیدکنندگان ایرانی می‎تواند بازار بسیار خوبی باشد. این کشورها به لحاظ اقتصادی وابستگی کاملی به کشور روسیه دارند، همچنین از این نظر که بعد مسافتی این کشورها نسبت به یکدیگر چندان زیاد نیست، بازار آنها از ارزش ویژه ‏ای برخوردار است. همانطور که می‎دانید حمل و ‎نقل یکی از مهمترین عوامل در بحث صادرات به ‏شمار می ‏آید، زیرا این عامل تاثیر بالایی در قیمت تمام شده کالاهای وارداتی دارد. در این میان بعضی از تولید کنندگان منطقه ای با کیفیت پایین محصولات خود و نیز پایین آوردن قیمت،‎‎ در این بازار وارد شده‏ اند. اما دکتروین فارغ از همه این مسائل و بدون توجه به رقبایی چون ترکیه، هدف و چشم‏‎انداز خود را در زمینه صادرات بر کشورهای آسیای میانه متمرکز کرده است.

معیار انتخاب شما برای این کشورها چه بوده است؟
همانطور که پیش‏‎تر اشاره کردیم، در بحث صادرات، حمل و ‎نقل مقوله بسیار مهمی است؛ به همین منظور دکتروین صادرات را از کشور همسایه افغانستان آغاز کرده است.
همزبانی و اشتراکات فرهنگی نیز بسیار حائز اهمیت می ‏باشد. از معیار‎های دیگر انتخاب مقصد صادرات پروفیل، رونق بازار هدف بوده است. به‏طور کلی کشورهای آسیای میانه و افغانستان از بازارهای بسیار پررونقی برخوردار هستند. من به عنوان یک فعال صنعتی، به کلیه همکاران پیشنهاد می‎کنم که به بازار این کشورها وارد شوند و برنامه‏ ریزی خاصی در این زمینه انجام دهند.

شما در این بازارها با چه کشورهایی رقابت دارید؟
نخستین رقیب ما کشور همسایه، ترکیه ‏است. البته این کشور به دلیل دسترسی بیشتر و بهتر به تکنولوژی، به‏نوعی تلاش دارد هدایت و رهبری این صنعت را در منطقه به دست بگیرد. تولیدکنندگان این کشور با برخورداری از برخی تکنولوژی‎های جدید و بعضی از ترفندها توانسته‎اند قیمت تمام شده کالاهای خود را کاهش دهند، البته این کاهش قیمت بعضا با افت شدید کیفیت نیز همراه بوده است.
در کشورهای آسیای میانه و نیز افغانستان، همانند کشور خودمان، مردم به دنبال جنس ارزان قیمت می‎‎باشند و قیمت تمام شده کالا از هرچیز دیگری برای آنها مهمتر است.

آیا در این کشورها، شرکت‏های تولیدکننده پروفیل نیز فعال هستند؟
در کشورهای آسیای میانه به خصوص قزاقستان هیچ شرکت تولیدکننده پروفیلی وجود ندارد. در این میان تنها یک شرکت هست که البته سرمایه‎گذار آن نیز یک شرکت ترک می‎باشد. تنها رقیب ما در این عرصه شرکت‎های ترک می‎باشند. ما به تنهایی و با تکیه بر توان خود توانسته‎ایم به اهداف خود برسیم.
در این میان ممکن است، به شکل موردی و پروژه‎ای شرکت‎های دیگری نیز از ایران حضور پیدا کنند، اما شرکتی که در بازار رقابت حضور فعال داشته باشد، روی مسائل مختلف این بازار کارکرده باشد و با چالش‎های بازار آشنا باشد بسیار نادر است.
با وجود رقابتی بودن بازار، ما برای رقابت با شرکت‎های کشورهای رقیب طرح هایی در دست داریم که زیر نظر بخش تحقیق و توسعه دکتروین مشغول بررسی است. لازم است عنوان کنم که به محض اجرایی شدن این طرح حضور ما فعال تر خواهد بود.

برای حفظ بازار موجود و تصاحب سهم بیشتری از بازار این کشورها، چه برنامه‏ ایی در دست اجرا دارید؟
ما برای این بازار برنامه‏ های بسیاری داریم. البته این برنامه ‏ها در دو پنل کوتاه‏ مدت و بلندمدت اجرا خواهند شد. در پنل کوتاه‏ مدت، بر شناخت محصول و معرفی و تثبیت برند دکتروین متمرکز خواهیم بود. به‏ گونه‎ای که هرگاه نام دکتروین برده شود، یادآور نام ایران باشد، و نام ایران نیز دکتروین را برای آنها تداعی کند. دکتروین در برنامه‎های 5 ساله خود، با بهره گرفتن از امتیازات همزبانی و اشتراکات فرهنگی در پی حضوری فعال‎تر در این کشورها خواهد بود.

چه عاملی ممکن است پروفیل‎های ترک را به پروفیل‎‎های ایرانی چیره کند؟
کیفیت پروفیل‎های ایرانی به مراتب بهتر از پروفیل‏ های ترک است. با این حال، شرکت‏ های ترک به ‏مدد حمایت‏ های دولتی تاکنون توانسته ‏اند بر بازار تسلط یابند. متاسفانه ما که به ‏عنوان تولیدکننده در این حوزه فعالیت داریم، از هیچ حمایت دولتی برخوردار نیستیم و هیچ گونه حمایت و سوبسیدی از دولت دریافت نمی‎کنیم.

لطفا کمی پیرامون نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، که دکتروین نیز در آن حضور داشت، توضیح دهید. چه شد که تصمیم به حضور در این نمایشگاه گرفتید؟
این نمایشگاه در بندر آکتائو، بزرگترین بندر قزاقستان برگزار شد. باید بگویم با اینکه این نمایشگاه تخصصی نبود اما شرایط بسیار خوبی بر آن حاکم بود. این نمایشگاه به همت گروه مپنا برگزار شد و شرکت‎های بزرگی مانند ایران خودرو نیز در آن حضور داشتند.
شرکت مپنا همچنین 10 تابلوی تبلیغاتی نیز در مناطق پرتردد شهر آکتائو نصب کرده بود، که روی این تابلوهای تبلیغاتی، ایران اکسپو 2015 نقش بسته بود. سابقه همکاری ما با این شرکت به نمایشگاه افغانستان بازمی‏گردد که اتفاقا تجربه‎ای بسیار موفقی بود؛ و این یکی از عواملی بود که ما را به سمت شرکت در این نمایشگاه سوق داد.
البته انگیزه اصلی حضور ما در این نمایشگاه به جلسه‏ ای باز‏می‏ گشت که با جناب آقای افخمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم و ایشان پیشنهاد حضور در این نمایشگاه را مطرح کردند.

آیا سطح برگزاری این نمایشگاه مطلوب بود؟
بنده شخصا پی‎گیر نمایشگاه‎های خارج از کشور هستم، اما این نمایشگاه به ‏عنوان نخستین نمایشگاه ایرانی که در کشور قزاقستان برگزار می‎شد، بسیار حائز اهمیت بود. ما هیچ گونه از مشکلاتی را که همواره در هر نمایشگاهی با آن روبرو هستیم در این نمایشگاه ندیدیم.
در اینجا باید از مدیریت آن جناب آقای صدرزاده تشکر کنم.

در کل بازار قزاقستان را برای تولیدکنندگان ایرانی چگونه یافتید؟
روز نخست نمایشگاه، استاندار آکتائو با حضور در میان فعالان نمایشگاه، نکته ‏ای را بیان کرد که موجب تعجب همگان شد: اعلام درخواست 150 تاجر ایرانی برای فعالیت اقتصادی در بندر آکتائو.
البته حضور در هر بازاری باید بر اساس تقاضاهای موجود باشد. هدف ما نیز از شرکت در این نمایشگاه تثبیت بیش از پیش دکتروین در این کشور بود. نکته جالب اینکه، در قزاقستان حتی آب معدنی نیز از ترکیه وارد می ‏شود، که این نشان‏ دهنده حجم مطالبات گسترده و متنوع بازار این کشور در زمینه واردات و تسلط کالاهای خارجی، و متاسفانه، بیانگر تسلط ترکیه بر این بازار است.
این در حالی است که با عرض تاسف باید بگویم هیچ شرکت تولیدکننده پروفیل دیگری در نمایشگاه شرکت نکرده بود. در کنار نمایندگان بخش ‏های دیگر ساختمانی، از بخش پنجره فقط دکتروین حضور داشت. ما در شرکت کاروانسرای نازنین علاقه داریم، که این گونه بازارها در تسخیر تولیدکننده‎های ایرانی قرار بگیرد.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال هشتم ــ شماره 95 ــ شهریور 94


ثبت نظر

ارسال