صنعت پنجره یو.پی.وی.سی از نبود استاندارد رنج می‌برد

پنجره ایرانیان: اسماعیل خانی مدیر عامل شرکت ایلیا صنعت پنجره از با سابقه‌ترین تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران بیش از آنکه قصد تبلیغ محصولات خود را داشته باشد، دغدغه‌اش عدم رعایت استانداردهای ساخت و نصب در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی در ایران است.
  • شنبه 17 مرداد 1394 ساعت 9:35

 این عضو انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی که نماینده  رسمی گروه وکای آلمان در ایران است، از تمایل سازندگان ساختمان و مسکن به استفاده از در و پنجره‌های بی کیفیت انتقاد دارد و می‌گوید: نظارت شهرداری‌ها و نظام مهندسی بر در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی از یک سو و رتبه‌بندی تولیدکنندگان در و پنجره بر اساس استانداردهای واحد از جمله راهکارهای نجات صنعت است. اسماعیل خانی که عضو انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران هم هست تاکید می‌کند: افزون بر دقت در مرحله ساخت و مونتاژ در و پنجره‌ها، در مرحله نصب هم ضعف‌های جدی وجود دارد. وی بزرگترین مشکل برخی تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی را نداشتن تیم نصاب حرفه‌ای می‌داند و عدم نظارت بر کار نصاب‌های در و پنجره باعث شده تا رقابت در صنعت دچار کاهش کیفیت شود. مدیرعامل شرکت ایلیا صنعت پنجره با اشاره به تدوین برخی استانداردها توسط مرکز تحقیقات راه، ساختمان و مسکن وابسته به وزارت راه و شهرسازی اظهار می‌دارد: بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان این استانداردها را رعایت نمی‌کنند و اضافه بر این که این استانداردها اجباری نشده‌اند و بیشتر تولید کنندگان این استانداردها را لازم و ضروری نمی‌دانند. گفتگوی اختصاصی خبرنگار پنجره ایرانیان با اسماعیل خانی، مدیرعامل شرکت ایلیا صنعت پنجره و عضو انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران را بخوانید:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

چگونه وارد صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران شدید و از چه یراق‌آلات و پروفیلی استفاده می‌کنید؟
از سال 1383 وارد این صنعت شدم و ابتدا در کارخانه‌ای به نام در و پنجره یو.پی.وی.سی ایلیاد فعالیت خود را آغاز کردم. تا سه سال بعد در سال 1386 کارخانه ایلیا صنعت پنجره را تاسیس کردم. ما برای تولید در و پنجره یو.پی.وی.سی نماینده رسمی شرکت وکا آلمان در ایران هستیم و همچنین نماینده شرکت بوتیا صنعت و در زمینه یراق آلات با شرکت ساتیان که نمایندگی رسمی شرکت روتو آلمان می باشد همکاری داریم.
اشاره کردید به انتخاب یراق‌آلات روتو و همکاری با شرکت ساتیان. آیا افتتاح شعبه شهریار ساتیان دسترسی شما به محصولات این شرکت را بهتر کرده است؟
بله خیلی آسان‌تر شده، البته ما سفارش کالای خود را به دفتر مرکزی ساتیان ارائه می‌دهیم، اما در موارد ضروری به قطعه خاصی نیاز داشته باشیم می‌توانیم از طریق دفتر شهریار ساتیان کمک بخواهیم که با هزینه کمتر و سرعت بیشتر کالای مورد نظر به خط تولید شرکت ایلیا صنعت پنجره برسد.

استقبال مردم از پنجره ساخته شده توسط شرکت ایلیا صنعت پنجره چگونه است؟
اگرچه خط تولید شرکت در منطقه صنعتی اشتهارد مستقر است، اما منطقه فعالیت شرکت محدود به منطقه 1، 2 و 3 تهران است که همه مشتریان ما دنبال کیفیت برتر هستند و به همین دلیل از اقبال خوبی بهره‌مند هستیم.

به عنوان کسی که بیش از 10 سال است در صنعت ساخت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران فعالیت دارید و عضو انجمن تولیدکنندگان در و پنجره هم هستید، مهمترین مشکلات صنعت را در چه مواردی می‌بینید؟
صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی و در و پنجره در ایران با پروفیل‌های آلمانی فعال شده است و در ادامه شاهد پروفیل‌های ترکیه‌ای با برندهایی چون وین‌هاوس و وین‌تک بوده‌ایم که همه حتی در ساخت و مونتاژ در و پنجره‌ها برای حفظ کیفیت محصولات خود از گالوانیزه‌های مناسب و استاندارد استفاده می‌کردند.
اما اجرای طرح مسکن مهر، بازار و صنعت در و پنجره را با نوسانات شدید قیمتی و افت محسوس کیفیت مواد مصرفی، ساخت و نصب در و پنجره مواجه کرد. به نحوی که همه انتظارشان در اختیار داشتن پنجره‌های ارزان‌تر بود نه با کیفیت‌تر. این تغییر رویکرد در نزد مصرف‌کنندگان باعث شکل‌گیری کارگاه‌های فاقد استاندارد و استفاده از یراق‌آلات و پروفیل‌های بی‌کیفیت شد و حتی برخی پروفیل را ارزان‌تر از آهن هم عرضه کردند. حالا شما هرجور حساب کنید، می‌بینید که این قیمت‌ها منطقی نیست. متاسفانه مسابقه برای پایین‌آوردن قیمت باعث افت کیفیت و غیبت استانداردها شد و در نتیجه کم کم نگاه مصرف‌کننده‌ها هم به کارایی در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی آسیب دید. در این میان برخی شرکت‌های بزرگ پروفیل یو.پی.وی.سی به خطا راه نجات خود را کاهش قیمت و دستکاری در کیفیت دیدند. اما شرکت ایلیا صنعت پنجره هرگز حاضر نشد تا راز بقا و حیات و ماندگاری‌اش را به قیمت‌شکنی و کیفیت‌شکنی گره بزند و حالا شاهد این هستیم که اعتماد مشتریان نسبت به محصولات شرکت در حال افزایش است. حتی برخی مشتریان قدیمی که فکر می‌کردند قیمت محصولات ایلیا صنعت پنجره بالاست و به سمت دیگر شرکت‌ها رفتند، پس از اینکه متوجه شدند کیفیت در و پنجره‌های سفارش داده شده، مطلوب نیست دوباره به جمع مشتریان ما پیوستند.

چگونه می‌شود این مشکلات را برطرف کرد؟
به نظر دو راه برای برون رفت از این وضعیت وجود دارد. اولین کاری که باید صورت بگیرد، این است که باید استاندارد در و پنجره‌ها، از طریق شهرداری‌ها، نظام مهندسی و دیگر نهادهای نظارتی جدی گرفته شود. البته بهتر است که کیفیت و استاندارد پنجره و ابعاد پنجره استاندارد شود. نه اینکه آهنگر و سنگ‌کار ساختمانی تصمیم بگیرد قاب پنجره چه اندازه باشد و ابعاد پنجره در هر ساختمان با ساختمان دیگر فرق کند.
اگر صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی در نتیجه رایزنی با شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و دیگر دستگاه‌های مسئول به این نتیجه برسند که ابعاد پنجره استاندارد باشد، به خودی خود قیمت تمام شده در و پنجره‌ها به دلیل حجم انبوه تولید کاهش می‌یابد و تولیدکنندگان در و پنجره بر اساس نیازسنجی بازار در فصول غیرکاری، اقدام به تولید می‌کنند و در آینده با رشد تقاضای بازار، پنجره‌های ساخته شده را عرضه می‌کنند. در نبود استاندارد ابعاد پنجره، طبیعی است که کارگاه‌ها و شرکت‌های سازنده در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی همواره به انتظار مشتریان نشسته‌اند و وقتی تقاضا برای پنجره در نتیجه رکود ساخت و ساز کم شود، قیمت شکنی از سوی برخی‌ها کلید می‌خورد.

و گام دوم برای نجات صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی چیست؟
دومین کاری که باید صورت گیرد، تدوین و اجرای یک استاندارد جامع و کامل به تمام شرکت های فعال در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی است. بر این اساس شرکت‌ها و کارگاه‌های فعال گریدبندی خواهند شد و بر اساس این رتبه‌بندی‌ها می‌توان در برخی پروژه‌ها شرکت داشت. به طور مثال می‌توان اجازه داد تنها شرکت‌هایی که دارای رتبه برتر و یک هستند، در ساختمان‌های پنج‌طبقه و بالاتر اقدام به ساخت و نصب در و پنجره کنند. نظیر دستور‌العمل گریدبندی شرکت‌های مهندسی در کشور. به نظرم اگر این روش‌ها را اجرا کنیم، کیفیت در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی افزایش پیدا می‌کند و مشکلات صنعت به تدریج با نظارت دقیق از بین می‌رود. به طور مثال در صورت ضرورت نصب در و پنجره‌های فولکس واگنی می‌توان از یراق‌آلات استاندارد نظیر روتو استفاده کرد و شرکت‌های سازنده در و پنجره حق ندارند از یراق‌آلات یا پروفیل‌های فاقد کیفیت در ساختمان‌های خاص استفاده کنند.

این پیشنهاد را به مسئولان زیربط ارائه داده‌اید؟
ما یک انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی در کشور داریم که از قضا خودم بازرس انجمن بوده ام و چندین بار در جلسات خصوصی که داشتیم، موارد فوق را مطرح کردیم. البته اجرایی کردن پیشنهادها سخت خواهد بود، اما در نهایت باعث عبور صنعت در چالش‌ها و مشکلات و بهبود فضای رقابت و کیفیت خواهد شد.

گذشته از انجمن، دیگر بازیگران چه مسئولیتی دارند؟
یک بخش به مسئولیت دیگر فعالان صنعت از جمله شرکت‌های عرضه‌کننده پروفیل و یراق‌آلات برمی‌گردد که نظارت و آموزش واقعی را هدف بگیرند. به گونه‌ای که هرچند استفاده از فلان پروفیل یا یراق‌آلات نشانی از اعتماد مردم به پنجره‌های ساخته شده باشد.
اما این به تنهایی کفایت نمی‌کند. مثل آردی است که به نانوایی‌ها داده می‌شود. آیا تضمین هست که آرد خوب دلیلی برای پخت نان با کیفیت باشد؟ اینجاست که آموزش کارگاه‌ها و نیروهای شاغل در خطوط تولید و نصاب‌های در و پنجره و همچنین افزایش سطح آگاهی سازندگان ساختمان‌ها و مردم اهمیت پیدا می‌کند و بهترین ناظر همان‌ها هستند.
بگذارید مثالی بزنم. یکی از موارد مهم اندازه‌گیری محل نصب در و پنجره است و تلقی عمومی مردم این است که پنجره باید عایق باشد و به قول عوام به هنگام نصب کیپ شوند تا عایق حرارت و مانع انتقال هوا و آب باران شوند. در حالی که از نظر فنی هر پنجره باید به هنگام جاگذاری یک سانتی متر بادخور داشته باشد تا با تزریق فوم و استفاده از موادی چون ماستیک و سیلیکون بتوان پنجره را عایق کرد.
در نتیجه این عدم آگاهی برخی پنجره‌هایی را تولید و نصب می‌کنند که در نگاه اول کامل است و بادخور نیست، اما به دلیل عدم استفاده از فوم تزریقی و سیلیکون و ماستیک، این پنجره‌های کیپ‌شده، اساسا در برابر حرارت، سر و صدا و آب باران عایق نیستند.

مشکل در آموزش نیروی شاغل در خط تولید است یا سهل انگاری نصاب؟
بزرگترین مشکل برخی شرکت‌های تولیدکننده در و پنجره یو.پی.وی.سی در کشور این است که از تیم تولید پنجره، برای نصب هم استفاده می‌کنند و تکنسین ویژه‌ای برای نصب ندارند، بزرگترین ایراد این است که وقتی افراد می‌بیند، نصب راحت‌تر از تولید است و پول بیشتری دارد، به سمت نصب سوق پیدا می‌کنند، به همین دلیل نیروی نصاب در بازار و صنعت زیاد شده و چون گرید‌بندی روی فعالیت نصاب‌ها اعمال نمی‌شود، شرکت‌هایی که به نصاب نیاز دارند، مجبورند با هرقیمتی کنار بیایند. در واقع آنها نصاب نیستند و آموزش ندیده‌اند و به صورت تجربی وارد این عرصه شده‌اند.

شما از عدم رعایت برخی الزامات فنی در فرایند ساخت انتقاد دارید. این الزامات چه مواردی را شامل می‌شود؟
به نظرم 70 درصد از کارگاه‌ها و شرکت‌های ساخت در و پنجره یو.پی.وی.سی استانداردها و الزامات فنی ساخت را رعایت نمی‌کنند و استاندارد واحدی هم ندارند. مثلا برخی از گالوانیزه 5/1، 25/1،1و75/0 استفاده می‌کنند و برخی هم که اصلا گالوانیزه را مهم نمی‌دانند!!!

راستی مگر مرکز تحقیقات راه، ساختمان و مسکن استاندارد در و پنجره یو.پی.وی.سی را تدوین و ابلاغ نکرده است؟
مرکز یادشده استانداردهایی را ارائه کرده است، ولی بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان این استانداردها را رعایت نمی‌کنند و اضافه بر این که این استانداردها اجباری نشده‌اند و بیشتر تولیدکنندگان این استانداردها را لازم و ضروری نمی‌دانند.

شرکت ایلیا صنعت پنجره از حیث تامین مواد اولیه از جمله پروفیل مشکلی ندارد؟
چون ما برای تامین سلیقه برخی مشتریان خود از پروفیل آلمانی استفاده می‌کنیم، نمی توانیم همیشه حجم انبوهی پروفیل برای مصرف خود وارد و در انبار نگه‌داریم. به همین دلیل سعی می‌کنیم با ارزیابی نیاز مشتریان فعلی و چشم‌انداز احتمالی نیاز خود به مواد اولیه را تا 6 ماه آینده تامین کنیم. البته شرکت‌های ایرانی همکار نهایت پشتیبانی را از شرکت ایلیا صنعت پنجره دارند.

چه گواهی‌نامه‌هایی در اختیار دارید؟
گواهی‌نامه فنی از شرکت وکا را در اختیار داریم، چون شرکت وکا به صورت دوره‌ای از شرکت ما بازدید و تولید وکیفیت‌مان را بررسی می‌کند، مسلماً کیفیت ما تغییر نخواهد کرد. در غیر این صورت گواهی‌نامه فنی باطل خواهد شد.
البته استاندارد مورد نظر شرکت وکا از استاندارد مرکز تحقیقات راه، ساختمان و مسکن سختگیرانه‌تر است.

شما در طراحی پنجره از چه نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنید؟
برای ساخت در و پنجره‌ها با پروفیل وکا از نرم‌افزار اختصاصی شرکت وکا استفاده می‌کنیم و از نرم‌افزارهای ایرانی از نرم‌افزار جامع طراح و آی‌ویندور استفاده می‌کنیم

مشکل دیگری در فرایند تولید در و پنجره‌ها می‌بینید؟
در فرایند تولید و مونتاژ چند گلوگاه مهم وجود دارد. یکی از این گلوگاه‌ها به جوش پروفیل برمی‌گردد که در زمان مشخص، دمای مشخص و دقت بالا باید این کار انجام شود. گلوگاه دیگر چیدمان دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بر اساس فرایند تولید یک پنجره است که بهره‌وری در تولید را افزایش می‌دهد. گلوگاه دیگر به برش پروفیل مربوط می‌شود که باید نزدیک به انبار پروفیل باشد. البته موارد دیگری هم وجود دارد که متناسب با فضای خط تولید و تیراژ و ظرفیت تولید باید آنها را در نظر گفت.

با توجه به اینکه شما بازرس انجمن بودید هیچ وقت شده با مانعی در مسیر اهداف انجمن مواجه شوید؟
بازرسان در جلسات انجمن شرکت می‌کنند، ولی هیئت مدیره باید در این قضایا تصمیم بگیرد و احساس می‌کنم دنبال این قضایا هستند، ولی مسلماً با موانعی روبرو هستند.

این موانع چه چیزی هستند؟
ببینید هر تغییری در ایران، یک سری مصوبات می‌خواهد که این مصوبات از طریق شورای شهر و یا نظام مهندسی ابلاغ می‌شود. مثلا وقتی می‌خواهیم پنجره‌های ساختمان‌های تهران را بر اساس تیپ مختلف طراحی کنیم و اگر 10 تا تیپ مشخص شود، برای همه راحت‌تر خواهد بود. یا کارگاه‌های تولیدی شیشه، در صورت مشخص بودن ابعاد پنجره، اقدام به تولید انبوه شیشه بر اساس ابعاد مورد نظر می‌کنند. اما وقتی این استانداردها نیست، مشکل بتوان روند کیفیت مورد نظر انجمن را در سراسر کشور عملیاتی کرد.

نشریه پنجره ایرانیان چه کمکی می‌تواند بکند؟
نشریه پنجره ایرانیان به عنوان باسابقه‌ترین نشریه تخصصی صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی با انتشار مقاله‌ها، گفتگوها، گزارش‌ها ومطالب دیگر خیلی کمک‌رسان خواهد بود و گفتگو با بزرگان و مسئولان صنعت باعث می‌شود سطح آگاهی عمومی نسبت به مزایا و کارایی در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی در ساختمان از جمله مصرف انرژی و افزایش سطح ایمنی و آرامش شهروندان افزایش یابد.

نشریه پنجره ایرانیان ـ سال هشتم ـ شماره 93 ـ تیر 94

 


ثبت نظر

ارسال