همه‌چیز درباره نمای شیشه‌ای کرتین‌وال (بخش ششم)

مهندس شهرام علیزاده / مدیرعامل آلوکد
  • جمعه 3 تیر 1401 ساعت 17:27

تست‌های اولیه نمای شیشه‌ای کرتین‌وال

سیستم‌های جدید نمای شیشه‌ای قبل از عرضه به بازار کار توسط کارخانه تولیدکننده سیستم نمای شیشه‌ای در مقدار و حجم کوچکی در کارخانه و یا کارگاهی که جهت همین منظور آماده شده است، اجرا شده و تست‌های اولیه بر روی آن انجام می‌شود. اولین نکته مهم در نماهای شیشه‌ای کرتین‌وال، پروفیل‌های عمودی و افقی و نحوه اتصال آن‌ها به هم است.

امروزه با توجه به تکنولوژی‌های موجود، نمونه‌های پلاستیکی این پروفیل‌ها ساخته‌شده و ازلحاظ فیزیکی موردبررسی قرار می‌گیرند و پس از تأییدیه‌های اولیه، نمونه آلومینیومی آن‌ها ساخته می‌شود. (البته این نمونه‌های اولیه توسط دستگاه اکسترود تولید و مانند نمونه‌های اصلی می‌باشند)

پس‌ازاینکه ظاهر فیزیکی و شکل پروفیل‌ها در نمونه آلومینیومی هم مورد تائید قرار گرفت، قالب‌های اصلی آماده می‌شوند تا تولید انبوه به‌صورت اکسترودی انجام گیرد.

از این پروفیل‌ها نمونه‌های mock-op تولید شده و در پروژه‌های موردنیاز، جهت اعمال تست‌های ضروری مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اولین تست مورداستفاده قبل از تست TSEN12153، تست TSEN13830 است. هم‌چنین با توجه به حجم پروژه تست TSEN12153 نیز جهت تست هوابندی ضروری است.

TSEN12155 نیز از تست‌های مهم نمای شیشه‌ای کرتین‌وال است که در خصوص نحوه اتصال سازه نما به سازه اصلی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

TSEN12154 هم از تست‌های رایج در خصوص آب‌بندی سیستم‌های نمای شیشه‌ای کرتین‌وال است.

این تست‌ها دارای طبقه‌بندی‌هایی هـستند که بر اسـاس منـطـقه و ارتفـاع بنا و بر اسـاس اسـتانـدارد Eurocode 1ts1991-1 که مربوط به نیروهای وارده ناشی از باد است مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سیستم‌هایی که توسط کارخانه‌های تولیدی عرضه می‌شوند، بسته به منطقه، ارتفاع و مقدار نمای مورداستفاده می‌توانند دارای تاییدیه از تمامی و یا برخی از تست‌ها باشند.

علاوه بر تست‌های عنوان‌شده در بالا، تست‌های مقاومت در برابر آتش‌سوزی، مقاومت فشاری و کششی سیستم‌ها نیز وجود دارند که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره شده است.

پس‌ازآنکه سیستم‌های طراحی‌شده و نمونه‌های تولیدشده از تست‌های مذکور عبور کردند، نمونه طراحی‌شده قابل‌عرضه شدن به بازار به‌عنوان سیستم نمای شیشه‌ای کرتین‌وال خواهد بود.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال پانزدهم-شماره 177/تیر 1401

 


ثبت نظر

ارسال