تحقیقاتی در خصوص نماهای دوپوسته (دوجداره) بخش اول

مهندس شهرام علیزاده / مدیرعامل آلوکد
  • دوشنبه 1 دی 1399 ساعت 12:42

این تحقیق آکادمیک در اصل مطالعات و یافته‌های 10 سال اخیر را در خصوص سیستم‌های نماهای دوپوسته به‌صورت موشکافانه در جداول و نمودارهایی، چه از لحاظ نقاط قوت و چه از لحاظ نقاط ضعف مورد بررسی قرارداده است که در چند بخش به‌تفصیل مطرح خواهد شد.

بر اساس این تحقیقات در 95 درصد سیستم‌های دوجداره (دوپوسته) به‌صورت طبیعی امکان چرخش هوا وجود دارد و به دلیل شفاف بودن این نوع نماها امکان ارتباط بصری با فضای بیرونی بنا نیز از جمله درصدهای بالای این تحقیقات را شامل می‌گردد. همچنین این سیستم‏ها به ‏نحو مطلوبی عایق صوتی و حرارتی هستند، به صورتی که هم امکان ورود انرژی گرمایی خورشید را فراهم می‌کنند و هم با استفاده از سیستم‌های کرکره‌ای (لوور) از تابش مستقیم آفتاب به داخل بنا، در نتیجه از مضرات ناشی از تابش آفتاب مستقیم، به مقدار قابل توجهی می‌کاهند.

البته از جمله نکات قابل توجه به‌عنوان نقطه‌ضعف این نوع سیستم‌ها که 72 درصد این تحقیقات را شامل می‌شود، هوای محبوس مابین دوپوسته نماست که بسیار گرم می‌شود. از دیگر نقاط ضعف این سیستم‌ها می‌توان به هزینه کنترل و نگهداری، آتش‌سوزی و کنترل عایق صوتی بودن اشاره کرد.

در کشور ما برای استفاده از این نوع نماها و جهت جلوگیری از اتلاف انرژی حرارتی و نیز حذف انرژی گرمایی مابین دوجداره، می‌بایست در طراحی‌های معماری مربوط به نماها مطالعات آکادمیک بیشتری انجام پذیرد. در اوایل قرن 21 با گرم شدن زمین و تغییرات و مشکلات اقلیمی، لزوم استفاده درست از انرژی مورد توجه قرار گرفت. این تغییرات اقلیمی در صنعت ساخت‌وساز به‌صورت بسیار جدی موثر بوده است، چراکه صنعت ساخت‌وساز در صرفه‌جویی انرژی سهم قابل توجهی دارد.

به‌عنوان‌مثال در کشور ترکیه حمل‌ونقل 20 درصد، کارخانه‌ها 43 درصد و ساختمان‌ها 37 درصد این انرژی را مصرف می‌کنند.

از طرف دیگر، با افزایش مصرف انرژی‌های فسیلی، منابع این انرژی‌ها نیز در حال کم شدن است. بر این اساس طراحان ساختمان‌ها با طراحی‌های ساختمانی جدید از جمله ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست، ساختمان‌های با مصرف انرژی کم و ساختمان‌های زیست‌محیطی کمک بسیار شایانی در صرفه‌جویی مصرف انرژی می‌کنند.

برای دیدن فایل کامل پی‌دی‌اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان- سال چهاردهم- شماره 159- دی 99

 


ثبت نظر

ارسال