یادداشت مدیرمسئول پنجره ایرانیان به مناسبت آغاز چهاردهمین سال فعالیت نشریه؛

... و محبوب چهارده‌ساله!

مهندس امیر شیری/ مدیرمسئول
  • یکشنبه 11 آبان 1399 ساعت 13:16

آبان، ماه آبی زلال اولین باران‌ها، آن هنگام که رعدناک است شب، با تکه ابری که می‌تازد از آسمان هفتم، آنجا که مهربانیِ مهر پایان می‌گیرد و پیش از شراره‌های گلگون آذر، ستاره‌ای دنباله‌دار چشمک می‌زند. شهابی سرخ‌فام که سینه آسمان را می‌شکافد تا شوری در سینه عاشقانش بیفکند و ما، خیل مشتاقان بی‌قرار، چشم بر آسمان دوخته تا محبوب چهارده‌ساله به‌سلامت بگذرد از طعنه فصل‌ها و فاصله‌ها و شرنگ یاس را به میِ گل‌رنگ امید مبدل کند.

پنجره، یک پنجره برای فریاد یک پنجره برای فردا، یک پنجره برای تمامیِ باهم بودن‌ها. پنجره‌ای که وا می‌شود، بسته می‌شود و... وابسته می‌شود. وابسته دیداری کوتاه و درد دلی گاه‌وبیگاه، وابسته نگاه از پس دلواپسی‌ها. پنجره‌ای که از گذر سال‌ها و فصل‌ها با کوله باری از تجربه و خاطره، ماه‌به‌ماه میهمان چشمِ دل و جانِ شیفته‌ ماست.

ایرانیان، باشکوه چون دماوند پرغرور چون دنا،

 سرفراز همیشه و همه‌جا ایران ما

 رج زده بر تاروپود ما نقش تو

 مشق عشق ما سرودی است برای تو.

ای ایران ای سرزمین بی تکرار

آسمانت آبی و روشن، برق چشم نجیب تهمینه

 کوه‌هایت صلابت رستم

 رودهایت اصالت سهراب

 دشت‌هایت فراخ و آبادان چون ستبرِ سینه جمشید

مرزهایت نشان دارند از نهیبِ آرش کمان‌انداز

دوستت دارم ای بلند آواز

ای کهن سرزمین پارس.

 

آبان‌ماه 1399 پنجره‌ایرانیان وارد چهاردهمین سال فعالیت حرفه‌ای‌اش در عرصه خبر، آگهی و اطلاع‌رسانی در صنعت دروپنجره کشور می‌شود. چهارده سال مداومت و استمرار در امر مطبوعات چاپی و کاغذی همراه با فعالیت چندین ساله در اینترنت و فضای مجازی مسئله‌ای نیست که بتوان به‌راحتی به دست آورد آن‌هم در چنین زمانه پرهیاهو و متلاطمی که برخی از وزین‌ترین مطبعه‌ها و مطبوعه‌ها و قدیمی‌ترین روزنامه و گاهنامه‌های این مملکت نتوانستند دوام و بقا یابند و دست چپاولگر روزگار طومارشان را در هم پیچید و به صندوقچه عدم رهسپارشان کرد. بی‌شک این مهم بدون همراهی و همدلی تک‌تک شما مخاطبان عزیز نشریه و تلاشگران صنعت دروپنجره کشور به دست نیامده است و ادامه این روند نیز کماکان مرهون حضور گرم، صمیمانه و همدلانه شما خواهد بود. امید که در این راه پرفرازونشیب بیش‌ازپیش دست یاری و همراهی ما را فشرده تا دوشادوش هم برای هر چه پربارتر کردن این جریده در راستای پویایی و رشد روزافزون صنعت دروپنجره در سرزمین عزیز ولی بحران‌زده‌مان قدم برداریم.

پنجره‌ایرانیان، همچون همیشه، تلاش دارد به‌مثابه تریبونی هرچند کوچک اما پرطنین برای بیان نقطه نظرات، دیدگاه‌ها و همچنین درددل‌ها و انتقادات همه کسانی باشد که دستی بر آتش صنعت دروپنجره این آب‌وخاک دارند و دلگرم به شراره‌های روشن و امیدبخش این آتش‌اند.

پنجره‌ایرانیان، همچون گذشته، میعادگاه عاشقان و عالمانی است که دل درگرو بالندگی صنعت دروپنجره دارند و بی‌هیچ چشمداشتی آموزه‌ها و آموخته‌هایشان را در طَبَق اخلاص گذاشته و پراکندن تخم دانش را چونان ذکات علم خویش می‌دانند.

پنجره‌ایرانیان، خوان گسترده یکرنگی و بخشندگی است، باشد که منعم و متنعم بر این گستره به‌قدر وسع بکوشند و به‌قدر نیاز بنیوشند.

پنجره‌ایرانیان، داعیه‌دار عدالت است و تلاش دارد آنجا که حقی پایمال می‌شود دادخواه باشد حتی اگر نتواند داد سِتان باشد. هرچند حق گرفتنی است نه دادنی اما در این راه هیچ مانعی نمی‌تواند جلودارمان باشد و برای گرفتن حق‌وحقوق همراهان و همکارانمان از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

پنجره‌ایرانیان، بر خود لازم می‌داند بی‌طرفی را به‌عنوان رکن رکین اخلاق و قضاوت مطبوعاتی در تمامی گزارش‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایش منظور کند، همه را به یک چشم ببیند و بر یک سَبیل براند و به یک نَمَط بنوازد.

پنجره‌ایرانیان، خود را بری از خطا و اشتباه نمی‌داند اما در راستای عمل به وظیفه صنفی و رسالت مطبوعاتی باید چشمان بیدار صنعت دروپنجره باشد و زبان گویای آن در بیان کج‌روی‌ها و بدسلیقگی‌ها.

پنجره‌ایرانیان، حضور فعال و تاثیرگذار در تمامی عرصه‌ها و رویدادهای صنعت دروپنجره کشور را برای خود الزامی می‌داند و تلاش می‌کند اهم اخبار و گزارش‌ها را در سریع‌ترین زمان و با دقتی تام و تمام به سمع و نظر یکان یکان مخاطبان جان برساند.

پنجره‌ایرانیان، مُلک طِلق هیچ دسته و گروه خاص و عامی نیست و هیچ شخص، گروه و مجموعه‌ای نمی‌تواند به‌واسطه حضور در بخش‌های مختلف این نشریه برای خود حق‌وحقوقی فراتر از چارچوب‌های قانونی مدون و معین طلب کند. تمامی فعالان عرصه دروپنجره کشور به یک اندازه در این مطبوعه دارای حق‌وحقوق هستند.

پنجره‌ایرانیان، آوردگاه جدل‌های فردی و نبردگاه مطامع شخصی نیست بلکه آنچه مطمح نظر است رسیدن به یک صدای واحد و رسا برای اعاده حیثیت جمعی و حقوق قانونی تمامی زحمتکشان و تلاشگران صنعت دروپنجره در مراجع رسمی و عمومی کشور است.

پنجره‌ایرانیان، اگرچه در صنف، سلک و رویه خود تقریبا تنهاست اما خود را بی‌بدیل و بی‌رقیب نمی‌داند و با آغوش باز پذیرای دوستان و همکارانی است که بتوانند با رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی پای به این میدان بگذارند و گوشه‌ای از کار را به عهده گیرند.

پنجره‌ایرانیان، بیش از سیزده سال در سرد و گرم حوادث روزگار و همراه با فرازوفرود صنعت دروپنجره استوار پیش آمده است و هم‌اینک در آستانه چهاردهمین سال فعالیتش قرار دارد؛ امیدواریم برای پیشبرد اهداف عالیه صنفی و رسیدن به قله‌های پیشرفت و ترقی در کنار همدیگر به تلاش و مبارزه ادامه دهیم و همچون گذشته ما را از نصایح خردمندانه و انتقادات سازنده خود محروم نکنید که شاعر شیرین‌سخن حافظ گفته است:

نصیحتی کنمت بشنو و بهانه مگیر         هـر آنچه ناصح مشـفق بگویدت بپذیر

    می دوساله و محبوب چهارده‌ساله         همین بس است مرا صحبت صغیر و کبیر


ثبت نظر

ارسال