نقشه راه توسعه فناوری خودروهای هیبریدی عملیاتی می‌شود

پنجره ایرانیان: نقشه راه توسعه فناوری خودروهای هیبریدی با همکاری ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا یک سال آینده عملیاتی می‌شود.
  • دوشنبه 28 تیر 1395 ساعت 12:1

به گزارش ایسنا،  معین معینی، مدیر این طرح پژوهشی با بیان اینکه با تدوین و ارائه یک نقشه راه جامع و کارا برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی انتظار می‌رود چالش‌ها و انتظارات از صنعت خودرو تا حد زیادی رفع شود، گفت: لزوم تحول در بخش حمل و نقل با توجه به افزایش نگرانی‌های مرتبط با امنیت انرژی و آلودگی هوا از سویی و تکامل فناوری‌های وسایل نقلیه‌ای که آلودگی کمتری را به محیط زیست تحمیل می‌کنند از سوی دیگر، موجب شده است که تمرکز بر گسترش خودروهای الکتریکی، در دستور کار بیشتر کشورهای جهان قرار گیرد.

معینی افزود: بدین ترتیب، خودروهای تمام الکتریک (EV) و خودروهای الکتریکی هیبرید قابل اتصال به شبکه (PHEV)  به عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های حمل و نقل مد نظر قرار گرفته‌اند.

مدیر این طرح پژوهشی با اشاره به اینکه حرکت به سمت استفاده فراگیر از خودروهای الکتریکی در بازار آینده خودرو چالش‌ها و فرصت‌های گوناگونی را برای قانون‌گذاران و دولت‌ها، سرمایه‌گذاران، صنایع خودرو و برق و صاحبان خودرو به وجود می‌آورد، عنوان کرد:  دستیابی به چشم‌اندازهای موردنظر در صنعت حمل‌ونقل الکتریکی، رفع چالش‌های مرتبط با آن در بخش‌های مختلف و بهره‌گیری مناسب از فرصت‌هایی که فراهم می‌آورد، همگی نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق، جامع و بلندمدت است.

معینی گفت: نقشه راه با تبیین ابعاد مختلف چشم‌انداز مورد نظر، تعیین چالش‌های پیش رو، شناسایی استعدادهای بالقوه و پیشنهاد راه‌حل‌های گوناگون، یک چارچوب جامع و اولویت‌بندی زمانی برای پیشبرد و نظارت بر تکامل چشم اندازهای فنی، اقتصادی و اجتماعی خودروهای الکتریکی ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه تدوین نقشه راه جامع خودروهای الکتریکی به منظور تعیین مسیر حرکت استراتژیک و اطمینان از توسعه، رشد و بکارگیری خودروهای الکتریکی در کشور یک امر ضروری است، گفت:  نبود یک استراتژی مدون و جامع برای صنعت خودروهای الکتریکی و هیبریدی در ایران سبب شده  است که روند توسعه این نوع فناوری‌های بخش حمل‌ونقل از آینده روشن و هدفمندی برخوردار نباشد. از این رو  انجام یک مطالعات جامع برای تعیین نقشه راه توسعه این فناوری در ایران ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

معینی در ادامه افزود: این پروژه قصد دارد با بکارگیری توانایی تمامی ذی‌نفعان در موضوع خودروهای الکتریکی و هیبریدی به این سوال اساسی پاسخ دهد که چگونه باید به سمت ساخت، توسعه، تجاری سازی و استفاده گسترده از این فناوری گام برداشت.

مدیر این طرح پژوهشی تصریح کرد: با ارائه یک نقشه راه جامع و کارا برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی انتظار می‌رود که سه دسته چالش از جمله چالش‌ها و انتظارات از صنعت خودرو، چالش‌های پیش ‎روی قانون‎گذاران و دولت در زمینه توسعه فناوری‎های خودروی الکتریکی و هیبریدی و چالش‌های پیش روی صنعت برق برای تامین انرژی مورد نیاز خودروی الکتریکی و هیبریدی به خوبی پاسخ دهد.

وی ادامه داد: در ایران این پروژه با این ابعاد برای اولین بار است که در حال انجام است و تا بحال مطالعات و تحقیقاتی که در ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف کشور در زمینه خودروهای الکتریکی و هیبریدی انجام شده است، جمع‌آوری شده و مورد تحلیل قرار گرفته است.

مدیر این طرح پژوهشی گفت: تنها با همکاری ستاد امکان هماهنگی برای دریافت اطلاعات و گزارش‌های مختلفی که در نهادهای گوناگون انجام شده است، ممکن شد. معینی در پایان با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهاد علمی مرجع در کشور اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند اعتبار کافی برای انجام این مطالعات را ایجاد کند و نتایج بدست آمده از این مطالعات را برای کشور عملی و سودمند کند.


ثبت نظر

ارسال