تامین برق پرتغال از منابع تجدیدپذیر به مدت ۱۰۷ ساعت

پنجره ایرانیان: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تنها راه پیش روی بشر برای حفاظت از آینده کره زمین است. پیشرفت‌های چشمگیر در این زمینه موجب شده بتوانیم نیاز خود به انرژی را با استفاده از باد، نور خورشید و آب برطرف کنیم. حتی می‌توان کل نیاز یک کشور به برق را هم با استفاده از همین منابع تامین کرد. کشور اروپایی پرتغال مثالی خوب در این زمینه است.
  • چهارشنبه 5 خرداد 1395 ساعت 14:53

به گزارش انرژی هاب، مقامات کشور پرتغال اعلام کرده‌اند این کشور برای چهار روز پیاپی تمام نیاز خود به انرژی را با اتکا به منابع پاک و تجدیدپذیر تامین کرده است. روش‌های تولید برق از باد، آب و خورشید سه راهی هستند که پرتغالی‌ها برای تامین برق انتخاب کرده‌اند.

پس از بررسی و تحلیل آمارها در زمینه تولید و مصرف برق در پرتغال، اعلام شده این کشور با موفقیت توانسته ۱۰۷ ساعت پیاپی بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی به فعالیت‌های خود ادامه دهد. این موفقیت در هفته دوم اردیبهشت ماه به‌دست آمد و طی این مدت هیچ اختلال و کمبودی در شبکه سراسری توزیع برق در پرتغال گزارش نشده است.

این پروژه از ساعت ۶:۴۵ صبح روز یکشنبه 7 می (18 اردیبهشت) آغاز شده و در ساعت ۱۷:۴۵ روز چهارشنبه 10 می (21 اردیبهشت) به پایان رسیده است.

پرتغال تنها کشوری نیست که قادر است تمام نیاز خود به برق را با استفاده از منابع تجدیدپذیر تامین کند. چندی پیش آلمان هم اعلام کرد که موفق شده است در یک روز تمام نیاز خود به برق را با اتکا به منابع پاک تامین کند. با توجه به متغیر بودن بهای برق در آلمان، شهروندان آلمانی در آن روز برای ساعاتی برق رایگان را تجربه کردند.

اگر از هزینه احداث نیروگاه‌های تولید برق پاک صرف نظر کنیم، منابع طبیعی یکی از ارزان‌ترین روش‌های تولید برق به شمار می‌روند. و علاوه بر این، هیچ زیانی به طبیعت نمی‌رسانند.

مدتی است که کشورهای اروپایی توجه بیشتری به این حوزه دارند و نوعی رقابت در میان آنها شکل گرفته است. به همین ترتیب می‌توان امیدوار بود که این روند به سایر نقاط جهان نیز گسترش یابد.


ثبت نظر

ارسال