ثبت رکورد جدید تبدیل انرژی خورشید به برق

پنجره ایرانیان: یک تیم استرالیایی به رکورد جدیدی برای دستیابی به برق بیشتر از نور مستقیم و غیرمتمرکز خورشید توسط یک پیل خورشیدی جدید دست یافته ‌است.
  • دوشنبه 3 خرداد 1395 ساعت 10:39

به گزارش ایسنا، مهندسان دانشگاه نیوساوث‌ولز توانسته‌اند به بازدهی 34.5 درصدی تبدیل نور خورشید به برق دست یابند که رکورد جدیدی محسوب شده و یک گام به محدودیت‌های نظری چنین سیستمی نزدیکتر شده است.

محققان این رکورد را با یک مینی ماژول 28 سانتیمتر مربعی بدست آوردند که دارای چهار محل اتصال بود و درون یک منشور قرار داشت. این پیکربندی جدید به پرتوهای خورشید اجازه داد که به چهار نوار تقسیم شوند تا مقدار انرژی بیشتری را بتوان از هر پرتو استخراج کرد.

این محققان چند سال قبل توانسته بودند با استفاده از متمرکزکننده‌های آینه‌ای به سطح بالاتری از بازدهی دست یابند که قادر بودند 40 درصد نور خورشید ورودی را به برق تبدیل کنند. با این حال، رکورد جدید بالاترین سطح بدست آمده بدون استفاده از متمرکزکننده‌ها است.

محققان امید ندارند که این پیکربندی سلولی رکوردشکن در آینده نزدیک به سقف خانه‌ها یا ادارات راه یابد زیرا ساخت آن‌ها بسیار هزینه‌بر است. آن‌ها درتلاش برای کاهش پیچیدگی به منظور کاهش هزینه ساخت آن‌ هستند و آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کنند که این پیکربندی بر روی برج های خورشیدی برای استفاده از آینه‌های متمرکزکننده قرار می‌گیرند.


ثبت نظر

ارسال