تولید برق از کف خیابان:

جاده‌های خورشیدی در فرانسه احداث می‌شود

پنجره ایرانیان: دولت فرانسه در ابتدای سال جدید میلادی، آغاز پروژه‌ای 5 ساله را اعلام کرد که از طریق آن، 1000 کیلومتر از جاده‌های کشور با پنل‌های فتو ولتاییک یا همان صفحات خورشیدی فرش خواهد شد و نیاز میلیون‌ها نفر از فرانسوی‌ها به الکتریسیته را تامین خواهد کرد.
  • چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت 14:42

به گزارش معماری نیوز سگولن رویال، وزیر محیط زیست و انرژی دولت فرانسه، ضمن دادن این خبر پیشنهاد داده است که هزینه‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌های کشور از طریق افزایش مالیات بر بنزین تامین شود. وی معتقد است این راهکار دولتی برای توسعه عمرانی و زیرساخت‌ها از طریق افزایش مالیات، بین 200 تا 300 میلیون یورو به هزینه‌های پروژه‌هایی چون «جاد‌ه‌های خورشیدی» کمک خواهد کرد.

طبق تخمین‌های آژانس مدیریت انرژی و محیط زیست، این پروژه از طریق تولید انرژی پاک، نیاز 8 درصد از جمعیت کشور به الکتریسیته را تامین خواهد کرد. بنا به گزارشات این آژانس، برای تامین نیاز یک خانواده به الکتریسیته، 4 متر «جاده خورشیدی» کافی است و یک کیلومتر جاده خورشیدی می‌تواند یک مجتمع مسکونی با 5000 سکنه را روشن کند.

این تکنولوژی یکی از انواع سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی و انرژی‌های تجدید پذیر (نوشو)  است که با به کارگیری سلول‌های خورشیدی، به طور مستقیم انرژی نورانی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. مجهز کردن جاده‌های فرانسه به پنل‌های فتو ولتاییک یا صفحات خورشیدی مستلزم نصب نوارهایی با ضخامت 7 میلیمتر بر سطح جاده است که از پرده‌های نازکی از سیلیکون پولی‌کریستال برای جذب انرژی خورشیدی تشکیل شده است. تکنولوژی ساخت این پنل‌ها همچنین به گونه‌ای است که سطح آن‌ها هم قابلیت تحمل وزن خودروی سنگین را دارد، هم از سرخوردن لاستیک خودروها جلوگیری می‌کند.

سال گذشته نیز کرومنی، شهری در هلند، برای نخستین بار در جهان صاحب جاده‌ای شد که نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل می‌کرد. شرکت طراح و مجری این پروژه، ضمن اعلام آزمایشی بودن آن، اظهار امیدواری کرده بود که این تکنولوژی در آیندة نزدیک در جهت تولید برق لازم نه تنها روشنایی خیابان‌ها و سیستم‌های ترافیکی، بلکه همچنین تامین برق مورد نیاز برای خودروهای الکتریکی و حتی منازل مورد استفاده قرار گیرد.


ثبت نظر

ارسال