ساخت اولین پلاستیک رسانا بدون مواد افزودنی

پنجره ایرانیان: محققان سوئدی برای اولین‌بار موفق به تولید پلاستیک‌ رسانا بدون مواد افزودنی مثل گرافن یا سایر عناصر فلزی شدند.
  • سه شنبه 13 بهمن 1394 ساعت 9:38

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه اومئو سوئد، با روش جدید و انحصاری کنترل چرخش و جهت شکل‌گیری کریستال‌ها در پلیمر بدون افزودن هیچ ماده اضافی، توان انتقال الکترون‌ها در پلاستیک یا پلیمر را تا هزار برابر افزایش دادند.

دکتر دیوید باربرو، متخصص علوم پلیمر و سرپرست این مطالعه اظهار کرد: قابلیت انتقال انرژی در پلاستیک‌ها در صورت کنترل زنجیره پلیمری و فرایند کریستالی شدن مولکول‌ها بسیار افزایش می‌یابد، به‏ طوری‏که در آزمایش‌های انجام شده، به رقم چشمگیر هزار برابر رسیدیم که در نوع خود تحولی بزرگ به شمار می‌آید.

وی افزود: ما معتقدیم که با این دستاورد، شاهد تحولی در عرصه مهندسی پلیمر یا به عبارتی انقلابی در تولید سلول‌های خورشیدی و فناوری OLED در جهت افزایش کارایی و کاهش مصرف خواهیم بود.

محققان معتقدند که با این دستاورد می‌توان حتی پلاستیک‌هایی با قابلیت انتقال الکترون برابر با سیلیکون تولید کرد، این در حالی است که توان رسانایی سیلیکون حدود ده هزار برابر بیشتر از پلاستیک‌های معمولی است.


ثبت نظر

ارسال