ساخت و نصب نخستین هاضم لوله ای انعطاف پذیر در پژوهشگاه مواد و انرژی

پنجره ایرانیان: عضو هیئت علمی پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی گفت، محققان این پژوهشگاه موفق به ساخت و نصب نخستین هاضم لوله ‏ای انعطاف پذیر در کشور شدند.
  • چهارشنبه 9 دی 1394 ساعت 9:54

به گزارش ایرنا، مهرداد عدل ضمن اعلام این خبر، افزود: این هاضم در تکمیل طرح توسعه واحدهای کوچک بیوگاز، با ظرفیت نزدیک به شش متر مکعب و با کمک فناوری نوین هاضم ‏های لوله‏ ای شکل انعطاف‏ پذیر و استفاده از ورق پلی وینیل کلراید (PVC) برای تولید انرژی تجدید پذیر ساخته شد.

وی با بیان اینکه هضم بی‏ هوازی پسماندهای آلی یکی از فناوری‏ های جذاب و تجاری شده در جهان برای تولید انرژی تجدیدپذیر از منابع زیست توده است، گفت: این هاضم با استفاده از فضولات تازه گاوی و پسماندهای آشپزخانه ‏ای راه ‏اندازی شده است. این پژوهشگر با تاکید بر کم هزینه بودن این نوع هاضم، گفت: هاضم بی‏ هوازی از تجهیزات هم زدن و آمیزش و نیز از سامانه گرمایش بهره نمی‏ برد و کارکرد آن بسیار ساده است.

عدل با اشاره به بررسی عملکرد هاضم ساخته شده، خاطرنشان کرد: گازدهی این هاضم حتی در دمای 6 تا 8 درجه سانتیگراد ( دمای محیط) متوقف نمی شود. وی در ادامه گفت: دوره تکمیل فرایند راه ‏اندازی این هاضم نزدیک به 45 روز طول کشید و طی آن درصد متان در بیوگاز از 18 درصد آغاز شد و به تدریج افزایش یافت تا به بیش از 52 درصد در پایان دوره به راه ‏اندازی رسید.

دکتر عدل اظهار داشت: تا لحظه تکمیل این گزارش، بیش از 56 هزار لیتر بیو گاز از این هاضم تولید شده است. این طرح با همکاری دکتر مهرداد عدل و مهندس مزدک رساپور در پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شده است. پژوهشگاه مواد و انرژی در مشکین دشت شهرستان فردیس در استان البرز مستقر است.


ثبت نظر

ارسال