خداحافظی با سوخت‏ های فسیلی نزدیک است:

تولید برق پاک از آتشفشان

پنجره ایرانیان: بریتانیا بخش قابل توجهی از برق مورد نیازش را از کوه‏ های آتشفشانی ایسلند تامین می‏ کند.
  • دوشنبه 7 دی 1394 ساعت 9:20

به گزارش خبرگزاری مهر، چندین دهه است که دانشمندان ایده حیرت انگیز و جذاب استفاده از انرژی درون گرمایی زمین برای تولید مقادیر قابل توجهی برق را دنبال کرده‏ اند. در این میان ایسلند به ‏عنوان یک نقطه استثنایی در دنیا به شمار می‏ آید.

این کشور که به سرزمین آتشفشان‏ ها شهرت دارد و بر اثر این نوع فعالیت‏ ها به‏ تدریج بر وسعت آن نیز افزوده می‏ شود، جمعیت اندکی دارد اما به‏ عنوان بهشت منابع تجدیدپذیر انرژی در نظر گرفته می‏ شود. انبوهی از آتشفشان‏ های فعال، باد همیشه در حال وزش و گرمای درون زمینی قابل توجه فاکتورهای جذابی برای دانشمندانی است که پروژه ‏های مختلف تولید برق پاک و ارزان قیمت را طراحی می ‏کنند.

بر اساس یکی از این پروژه‏ ها که به‏ شدت مورد توجه کارشناسان نیز قرار گرفته است، مقادیر هنگفتی برق تولید شده و از طریق کابل‏ های مخصوص به بریتانیا انتقال داده می ‏شود تا نیاز ده‏ ها میلیون ساکن این منطقه شلوغ از جهان تامین شود.

این پروژه ۶.۶ میلیارد دلاری ایسلند را به نقطه‏ ای متمایز در دنیا برای سرمایه‏ گذاری در تولید برق به روش‏ های پاک و ارزان قیمت تبدیل می‏ کند. از آن گذشته بریتانیا نیز وابستگی به مراتب کمتری به سوخت‏ های فسیلی خواهد داشت. این پروژه بین ۷ تا ۱۰ سال تکمیل می ‏شود و در آن زمان می ‏توان آن را به‏ عنوان یکی از شاخص ‏ترین پروژه ‏های عظیم در تولید انرژی به روش ‏های پاک به شمار آورد.


ثبت نظر

ارسال