هایدروسیتی؛ جدیدترین شکل انرژی پاک

پنجره ایرانیان: محققان در حال توسعه یک منبع جدید انرژی پاک به نام هایدروسیتی (hydricity) هستند که ترکیب هیدروژن و انرژی خورشیدی است.
  • دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت 10:46

به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه پوردو و مدرسه پلی تکنیک لوزان سوئیس در یک اقدام مبتکرانه برای تولید انرژی‏ های پاک و دوستدار محیط زیست، با ترکیب منابع حرارتی خورشیدی و سوخت هیدروژنی، شکل جدید از انرژی پاک به نام هایدروسیتی تولید کردند.

در این فرآیند جریان الکتریسیته و هیدروژن به طور همزمان تولید می‏ شوند و هیدروژن برای استفاده ‏های بعدی ذخیره می‏ شود. در این روش از توربین‏ های پرفشاری استفاده می ‏شود که در شرایط کم فشار هم قابل استفاده هستند. محققان معتقدند که راندمان این روش در تولید سوخت هیدروژنی 50 درصد و در تولید الکتریسیته 46 درصد است.

مهمترین مزیت این روش، تولید همزمان الکتریسیته و سوخت هیدروژنی است که کاربرد گسترده‏ای در صنعت حمل و نقل، تولید مواد شیمیایی و صنایع دیگر دارد و با استفاده مکرر پایان نمی پذیرد؛ زمانی که خورشید غروب می کند، سوخت هیدروژنی ذخیره شده وارد عمل می‏ شود و توربین هرگز از کار نمی ‏افتد. محققان به این دستاورد به چشم یک اقتصاد پایدار می‏ نگرند و امیدوارند که قادر به رفع تمام نیازهای انرژی از جمله حمل و نقل، گرمایش و برق باشد.

این دستاورد در حال حاضر در مراحل آزمایشگاهی قرار دارد و به زودی وارد دنیای واقعی می شود.


ثبت نظر

ارسال