تولید برق بیشتر از نسل جدید صفحات خورشیدی

پنجره ایرانیان: محققان نسل جدیدی از صفحات خورشیدی را ساخته ‏اند که نور تابیده شده از خورشید را از هر زاویه ‏ای دریافت و تبدیل به برق می‏ کنند.
  • شنبه 28 آذر 1394 ساعت 11:35

به گزارش خبرگزاری مهر، در حال حاضر صفحات خورشیدی به ‏عنوان یکی از کاربردی‏ ترین فناوری‏ های در حال توسعه جهان محسوب می ‏شوند. اما آنها همواره یک مشکل محدودکننده دارند که آن چیزی نیست جز لزوم تابش نور خورشید از زاویه ‏ای مناسب به آنها. در این صورت بازده کاری آنها افزایش قابل توجهی پیدا می‏ کند اما همیشه چنین امکانی وجود ندارد.

حالا نسل جدیدی از این فناوری ارائه شده که فاکتور زاویه تابش خورشید در آن کم اهمیت شده است. این پوشش جدید شیشه ‏ای صفحات خورشیدی را قادر به جذب پرتوهایی می‏ کند که از هر طرف به آن می ‏رسند. در نتیجه دور بازده کاری آنها به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‏ کند.

آنچه که این محققان ارائه کرده ‏اند پوشش شیشه ‏ای مناسبی است که بر روی سلول‏ های خورشیدی سیلیکنی قرار گرفته و عملکرد آنها در جذب پرتوهای خورشیدی و تبدیل آنها به برق را به میزان قابل توجهی افزایش می‏ دهد.

این پوشش ویژه ساختاری هرمی ـ شبکه ای دارد که در دل آن نانومیله‏ ها و نانودیوارهایی به شکل لانه زنبور دیده می ‏شود که نتیجه عملکرد آنها در ساختار صفحه خورشیدی چیزی نخواهد بود جز افزایش بازده کاری آن.

به نظر می رسد فناوری‏ هایی از این دست روند تولید برق از پرتوهای خورشیدی را متحول سازد.


ثبت نظر

ارسال