گزارش اختصاصی از هفتمین نمایشگاه در و پنجره و صنایع وابسته مشهد؛

سوسوی کم‌رمق خورشید پاییزی صنعت خراسان

هفتمین دوره نمایشگاه تخصصی در و پنجره، ماشین‌آلات و صنایع وابسته مشهد از 18 تا 21 آبان ماه 95 در محل دائمی نمایشگاه‌های شهر مشهد برگزار شد.
  • سه شنبه 29 فروردین 1396 ساعت 17:51

این نمایشگاه که در تقویم نمایشگاهی مشهد با سه نمایشگاه با عناوین: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مسکن، انبوه‌سازان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری؛ ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعتی سازی و فناوری‌های نوین صنعت ساختمان و بیستمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان و تاسیسات با گرایش برج‌ها و ساختمان‌های مرتفع همراه بود، عملا در یک سالن از مجموعه سالن‌های محل دائمی نمایشگاه‌های مشهد برگزار شد. هرچند رکود حاکم بر بازار ساختمان بر همگان روشن است اما زیبنده کلان‌شهر مشهد و صنعت آن نیست که چند عنوان نمایشگاهی که همگی پسوند بین‌المللی را نیز با خود به همراه دارند، به این شکل اجرا شوند. خلاصه کردن چند عنوان نمایشگاهی مهم در یک نمایشگاه و یک سالن و عدم حضور بسیاری از شرکت‌های معتبر این صنایع، ضایعه و خسران بزرگی بود که مطمئنا اثرات نامطلوبی بر تاریخچه برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها در شهر مشهد خواهد گذاشت. چنین اتفاقاتی باعث می‌شود تلاشی که در سطح ملی برای ترویج تولید ملی و اقتصاد مقاومتی در حال شکل‌گیری است با مشکل مواجه شود و دلسردی و ناامیدی مردم و فعالان صنعت را به همراه خواهد داشت.

 بی‌شک مجریان نمایشگاه و مسئولان مربوطه در استان خراسان تلاششان را برای هرچه بهتر برگزاری این نمایشگاه‌ها انجام داده‌اند اما به نظر می‌رسد برای گرفتن نتیجه بهتر باید از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعت استان استفاده کرد؛ موضوعی که در میان صحبت‌های برخی مدیران صنایع حاضر در نمایشگاه نیز اشاراتی به آن شد و گلایه‌هایی در این زمینه ارائه دادند. انتقاد و گلایه‌های همیشگی عنوان‌شده از سوی مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه مشهد نیز به‌خوبی گویای ابعاد و زوایایی اتفاقات این نمایشگاه بود. بزرگ‌ترین ضعف و کاستی همیشگی نمایشگاه‌ها در تمام نقاط کشور موضوع تبلیغات و اطلاع‌رسانی است که متاسفانه در این نمایشگاه نیز چنین نارسایی کاملا مشهود بود. بدیهی است نمایشگاه، بدون حضور بازدیدکننده مفهومی ندارد و هرچه میزان استقبال و حضور مردمی بیشتر باشد بازدهی نمایشگاه نیز بیشتر می‌شود. هیچ نمایشگاهی بدون استفاده از ابزار تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی حرفه‌ای نمی‌تواند مخاطبان انبوه خود را پوشش دهد. آیا استفاده از چند بنر و بیلبورد در یک شهر دومیلیونی می‌تواند جوابگو باشد؟ پخش چند تیزر کوتاه تلویزیونی از شبکه‌های استانی یا چاپ آگهی در چند نشریه محلی چه میزان در اطلاع‌رسانی یک نمایشگاه و جذب بازدیدکننده می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ بی‌شک مجریان چنین نمایشگاه‌هایی با اندکی مدیریت می‌توانند از چنین امکاناتی در هرچه پربارتر شدن نمایشگاهشان نهایت استفاده را ببرند. هرچند مسائلی ازاین‌دست در بسیاری از نمایشگاه‌ها اتفاقی تکراری است که مشارکت‌کنندگان از آن‌ شکایت دارند و بارها آن‌ها را به مسئولان و مجریان گوشزد می‌کنند اما متاسفانه به دلایلی که ما از آن بی‌اطلاع هستیم، بارها و بارها در نمایشگاه‌های مختلف باز شاهد همان موارد هستیم و انگار قرار نیست تغییری حاصل شود.

نشریه پنجره ضمن حضور در اغلب نمایشگاه‌های صنعت ساختمان و در و پنجره وظیفه خود می‌داند در انتقال گلایه‌ها و انتقادات دلسوزانه اهالی این صنعت چون امانت‌داری امین و محرم عمل کند و با انجام گفتگو با این عزیزان و بازنشر مطالب آنان قدمی هرچند کوچک درراه بهتر شدن شرایط و بهبود اوضاع قدم بردارد.

گروه خبری پنجره ایرانیان مانند همه نمایشگاه‌های در و پنجره و ساختمان کشور علاوه بر برپایی غرفه مطبوعاتی در این نمایشگاه، به سراغ غرفه‌های مربوط به صنعت در و پنجره رفت و با این عزیزان پیرامون نحوه برگزاری و حضورشان در نمایشگاه گفتگوهایی انجام داد. چهار سوال مشترک از مشارکت‌کنندگان در هفتمین نمایشگاه در و پنجره و صنایع وابسته مشهد پرسیده شد که در ادامه، پاسخ این عزیزان را باهم می‌خوانیم.

1. لطفا شرکت و مجموعه خود را معرفی کنید و بفرمائید آیا محصول جدیدی در نمایشگاه امسال داشتید؟

2. میزان استقبال مردم و مشارکت‌کنندگان را از نمایشگاه امسال چگونه ارزیابی می‌کنید؟

3. نظرتان در خصوص نحوه ارائه خدمات مجری برگزاری نمایشگاه چیست؟

4. با توجه به رکود حاکم بر بازار، پیش‌بینی‌تان برای بهبود اوضاع و شرایط بازار ساختمان در سال آینده چیست؟

برای مشاهده فایل پی دی اف کامل کلیک کنید.



نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 111-دی95

 


ثبت نظر

ارسال