گزارش اختصاصی پنجره ایرانیان از هشتمین نمایشگاه صنعت ساختمان شیراز؛

پنجره‌های چشم‌انتظار و پاییز بی‌باران

پنجره ایرانیان; هشتمین نمایشگاه مصالح، تجهیزات و فناوری‌های ساختمان شیراز از 28 آذر تا 1 دی‌ماه 96 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در شهرک گلستان برگزار شد.
  • دوشنبه 23 بهمن 1396 ساعت 22:24

۱۱۵ شرکت معتبر داخلی و خارجی در قالب ۴۵۰ غرفه از سراسر کشور در سه سالن حافظ، بهار و نرگس به مدت چهار روز به ارائه آخرین دستاورد‌ها و خدمات خود پرداختند. شرکت‌هایی از استان‌های فارس، تهران، یزد، آذربایجان شرقی و غربی، البرز، اصفهان، قزوین و بوشهر و نمایندگان محصولاتی از کشور‌های ایتالیا، کره جنوبی، آلمان، چین، اسپانیا، اوکراین و ترکیه در این نمایشگاه حضور داشتند. خدمات انواع بالابر، پله‌برقی، در و پنجره، تجهیزات و مصالح نوین ساختمانی، یراق‌آلات، خدمات سرمایه‌گذاری، بیمه و دیگر خدمات مرتبط با صنعت ساختمان در این نمایشگاه ارائه شد. اهمیت صنعت ساختمان و نقش این صنعت در ایجاد اشتغال، قابلیت‌های بسیار گسترده آن برای نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوین از دلایل ویژه برگزاری این نمایشگاه بود. اگرچه تلاش مجری نمایشگاه در هرچه بهتر برگزار کردن این رویداد کاملا مشهود بود و بسیاری از مشارکت‌کنندگان نیز بر این موضوع صحه گذاشتند اما مسائل و مشکلاتی که چندین سال است دامن صنعت ساختمان را گرفته است و همچنین نامناسب بودن زمان برگزاری باعث شد هشتمین نمایشگاه ساختمان شیراز نیز مانند بسیاری از نمایشگاه‌های امسال کلان‌شهرها با استقبال چندان مناسبی مواجه نشود. تعداد اندک مشارکت‌کنندگان صنف در و پنجره از دیگر نکات منفی نمایشگاه شیراز بود. بااین‌حال نشریه پنجره‌ایرانیان باوجود همه مشکلات این روزهای صنعت ساختمان، ضمن برپایی غرفه در نمایشگاه ساختمان شیراز، در مدت 4 روز برپایی نمایشگاه، پذیرای عموم مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه بود. گروه خبری نشریه نیز ضمن حضور در نمایشگاه پای صحبت‌ها و درد دل‌های برخی مشارکت‌کنندگان نشست که مشروح این گفتگوها را در ادامه باهم می‌خوانیم.

 

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید

 

سوالات زیر به‌صورت مشترک از مشارکت‌کنندگان پرسیده شد:

  1. شرکت، زمینه فعالیت و محصول جدیدتان در نمایشگاه را معرفی کنید؟ چند دوره در نمایشگاه شیراز حضور داشته‌اید؟
  2. نمایشگاه را از لحاظ نحوه برگزاری، مدیریت، خدمات ارائه‌شده و میزان استقبال بازدیدکنندگان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
  3. تفاوت عمده میان نمایشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها چیست؟ چه راهکاری برای ارتقاء سطح کمی و کیفی نمایشگاه‌های شهرستانی پیشنهاد می‌دهید؟

امین عسلی ـ طراحی معاصر (CDA)

  1. مجموعه CDA ترکیبی از چند هسته کاری در زمینه طراحی، اجرا، تامین منابع ساختمانی و تحقیق و توسعه در معماری و شهرسازی است. شرکت آتلیه طراحی معاصر، گروه تامین منابع ساختمانی عین، مجله تخصصی دال و گالری موند از جمله زیرشاخه‌های این مجموعه است. در گروه تامین منابع ساختمانی عین نمایندگی برخی شرکت‌های معتبر مانند شرکت سکو ایران، چوب‌های ساختمانی و ترمو شرکت جف اتریش و ورق‌های نمای HPL را در اختیار داریم. درهای ضد حریق سکو، محصولات نمای HPL و نماهای کرتن وال محصولات جدید ما در این نمایشگاه است. مجموعه CDA دومین دوره حضور در نمایشگاه شیراز را تجربه می‌کند.
  2. زحمت دوستان برگزارکننده نمایشگاه را نمی‌شود نادیده گرفت و نمایشگاه هم مانند هر کار دیگری با تکرار و جلو رفتن مشکلات و کاستی‌هایش کمتر می‌شود. به‌جز در بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی در سایر بخش‌ها عملکرد دوستان خوب بوده و مشکل خاصی وجود نداشته است. اینجا باید نگرانی خودم را از عدم استقبال بازدیدکنندگان ابراز کنم. دلیل این موضوع هم به شرایط رکود بازار برمی‌گردد و یک مقدارش هم به عدم اطلاع‌رسانی نمایشگاه و این‌که تبلیغات خیلی قوی صورت نگرفته است. بیشتر مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کسانی هستند که برحسب عادت سالانه به اینجا می‌آیند که ببینند چه اتفاقی افتاده و مراجعه‌کننده جدید کمتر وجود دارد.
  3. ما یک مشکل عمومی به نام اکوسنتریزم در کشورمان داریم به این صورت که پایتخت یعنی تهران در همه مسائل قطبیت و مرکزیت دارد و همه راه‌ها به تهران ختم می‌شود. بیشتر صنایع تمایل دارند که در تهران و حوالی آن مستقر شوند و به همین نسبت نمایشگاه‌ها هم در تهران برگزار می‌شوند. به‌عنوان‌مثال در کشور آلمان مهم‌ترین نمایشگاه‌های صنعتی این کشور در سه شهر مختلف غیر از پایتخت برگزار می‌شود و به این شکل نوعی مرکزیت زدایی می‌کنند تا از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور به یک اندازه استفاده شود؛ اما در کشور ما اکثر شرکت‌ها و صنایع بزرگ در تهران جمع شده‌اند و تنها برخی از نمایندگی‌های این شرکت‌ها در شهرستان‌ها هستند به همین خاطر از نمایشگاه‌های شهرستان‌ها استقبال چندانی از سوی این شرکت‌ها صورت نمی‌گیرد و ترجیح می‌دهند فقط در نمایشگاه‌های تهران حضور پیدا کنند. حتی شرکت‌هایی نظیر ما هم که در شهرستان‌ها حضور داریم تلاش می‌کنیم در نمایشگاه تهران حضور قوی‌تری داشته باشیم و انرژی بیشتری برای آن می‌گذاریم.

 

حسام‌الدین گل‌پیچ‌زاده ـ مارال درب

  1. شرکت مارال درب از سال 1379 در تبریز راه‌اندازی شده است و در زمینه تولید و مونتاژ در و پنجره‌های دوجداره به سبک اروپایی فعالیت می‌کند. تولید درهای کرکره، تولید شیشه دوجداره، خط رنگ الوان و آنادایز، ساخت قالب پروفیل و تولید پروفیل آلومینیوم نیز از دیگر کارهایی است که در مجموعه ما انجام می‌شود. درب ضد سرقت و درب اتاق‌خواب از جمله محصولات جدیدی است که به‌تازگی تولید آن را آغاز کرده‌ایم و در این نمایشگاه نیز آنها را عرضه کردیم. شرکت مارال درب پنج دوره در نمایشگاه شیراز حضور داشته است.
  2. وضعیت کلی نمایشگاه نشان‌دهنده این است که همه به‌نوعی زحمت‌کشیده‌اند تا نمایشگاه خوب و قابل‌قبولی برگزار شود. کارهای داخلی و خدمات نمایشگاه هم مناسب بود و مشکل خاصی برای ما به وجود نیامد. اطلاع‌رسانی و تبلیغات نمایشگاه در حد خوب و قابل‌قبولی بود و شرکت‌های مطرح و بزرگی هم در نمایشگاه حضور دارند اما به دلیل شرایط اقتصادی کشور و مشکلاتی که مردم دارند استقبال آن‌چنانی از نمایشگاه نشده است. کاهش قدرت اقتصادی مردم و تاثیری که این موضوع بر صنعت ساخت‌وساز گذاشته است باعث رکود بازار ما شده است. البته ما از شرایط اقتصادی جامعه و رکود بازار مطلع هستیم و دلیل حضورمان در نمایشگاه تنها بحث برندینگ و معرفی نام و محصولاتمان بوده است. به نظر من بسیاری از مشارکت‌کنندگان هم مثل ما برای موضوع برندینگشان در نمایشگاه شرکت کرده‌اند.
  3. نمایشگاه برای ارتباط مستقیم و بی‌واسطه جامعه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان لازم و ضروری است و باید در شهرهای مختلف این اتفاق بیفتد. در مقایسه بین نمایشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها با توجه به این‌که تهران مرکز کشور است و علاوه بر شرکت‌های بزرگ و مطرح داخلی برخی از شرکت‌های خارجی هم در نمایشگاه‌های تهران حضور پیدا می‌کنند لذا طبیعی است که سطح نمایشگاه‌های تهران از نمایشگاه‌های شهرستان‌ها بالاتر باشد. در نمایشگاه‌های شهرستانی تنها شرکت‌های مقیم و برخی نمایندگی‌های شرکت‌های اصلی حضور دارند و از تهران و شهرستان‌های دیگر شرکت‌های کمتری مشارکت می‌کنند.

 

هادی محمودی ـ مارال جنوب

  1. شرکت مارال جنوب درزمینه تولید در و پنجره‌های اختصاصی ترمال‌بریک، نان‌ترمال و یو.پی.وی.سی فعالیت می‌کند. نمایندگی فروش پروفیل آکپا در استان فارس را نیز در اختیار داریم. پنجره‌های لیفتن اسلاید، آکاردئونی و لنگه مخفی از جمله کارهایی است که در نمایشگاه شیراز ارائه کردیم. شرکت مارال جنوب نزدیک به 10 دوره در نمایشگاه شیراز حضور داشته است.
  2. نحوه برگزاری نمایشگاه و کارهایی که باید انجام می‌شده مانند تبلیغات و اطلاع‌رسانی در حد خوب و قابل‌قبول بوده ولی از لحاظ میزان استقبال بازدیدکننده نسبت به سال‌های گذشته بسیار بسیار ضعیف‌تر بوده است. خوشبختانه نحوه برگزاری و مدیریت نمایشگاه امسال خوب بود و مشکل خاصی نداشته است. به‌هرحال انتظار ما هم همین است که سال‌به‌سال شرایط بهتری در برگزاری نمایشگاه شاهد باشیم و مشکلات کمتر شود.
  3. نمایشگاه یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت و آینده‌نگرانه است که بدون توجه به فروش و سود آنی برای ایجاد آگاهی در مشتریان و جامعه لازم است. طبیعتا وجود نمایشگاه هم در تهران و هم در شهرستان‌ها لازم است و باید تلاش کنیم تا این نمایشگاه با بهترین شرایط برگزار شوند. برای این‌که نمایشگاه‌های شهرستان در سطح بهتری برگزار شود باید تمهیدات بهتری اندیشیده شود و با ارائه خدماتی به شرکت‌ها آن‌ها را برای مشارکت بیشتر در نمایشگاه ترغیب کرد. مطمئنا برای بسیاری از شرکت‌ها بهتر است که در نمایشگاه شهر و استان خودش حضور داشته باشد تا این‌که برای حضور در نمایشگاه تهران هزینه‌ای چند برابر بیشتر متحمل شود. برخی شرکت‌هایی که در شهرستان‌ها نمایندگی دارند هم باید از نمایندگانشان حمایت کنند تا در نمایشگاه‌های شهرستانی حضور مفیدتر و پررنگ‌تری داشته باشند.

جواد دهقان ـ صنایع دهقان

  1. صنایع در و پنجره دهقانی با سابقه‌ای 45 ساله درزمینه تولید در و پنجره آلومینیوم و یو.پی.وی.سی در شیراز فعالیت می‌کند. صنایع دهقان نمایندگی شرکت کارپن ترکیه و آبسکون را در اختیار دارد. امسال شانزدهمین دوره حضور ما در نمایشگاه‌های ساختمان و در و پنجره شیراز است.
  2. مدیریت برگزارکننده نمایشگاه زحمت زیادی کشیده تا نمایشگاه بدون ایراد و در بهترین شرایط برگزار شود و انصافا نمایشگاه امسال از نظر سرویس‌دهی، تبلیغات و خدمات خوب بود و مشکل خاصی نداشت. بااین‌حال زمان برگزاری نمایشگاه چون در فصل سرماست و اوج کاری ما نیست با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان مواجه نشد و شاهد نمایشگاه کم رونقی هستیم. بهترین زمان برگزاری چنین نمایشگاهی برای ما ماه‌های مهر، آبان و ابتدای آذر است چون عموم مشتریان صنف ما قبل از شروع فصل سرما برای ساخت در و پنجره اقدام می‌کنند و تا این موقع اگر کسی هم کاری داشته، سفارشش را داده و حتی کالایش را هم تحویل گرفته است. از سوی دیگر به خاطر رکود کاری که در صنعت ساختمان وجود دارد استقبال از نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل خیلی کمتر شده است.
  3. تهران چون پایتخت کشور است عموم شرکت‌های مطرح و بزرگ کشور و حتی شرکت‌هایی از خارج در نمایشگاه‌های آن شرکت می‌کنند و مردم نیز از این نمایشگاه‌ها به‌خوبی استقبال می‌کنند ولی این موضوع در نمایشگاه‌های شهرستانی به این شکل اتفاق نمی‌افتد. بااین‌حال برگزاری نمایشگاه در شهرستان‌ها برای شناخت توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعتی، تجاری و بازرگانی استان‌ها لازم است و باید حمایت بیشتری از این نمایشگاه‌ها صورت بگیرد. رکودی که در صنعت کشور وجود دارد در شهرستان‌ها شدت بیشتری دارد و شرکت‌هایی که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند با مشکلات مالی و اقتصادی بیشتری دست‌به‌گریبان هستند. در این شرایط نمایشگاه فرصت مناسبی است تا تولیدکنندگان محصولات و دستاوردهای تازه خود را به مشتریان معرفی کنند شاید کمک هرچند کوچکی به رونق بازار باشد.

حسن دهقانی ـ نماسازان پارس

  1. گروه صنعتی نماسازان پارس در زمینه تولید در و پنجره یو.پی.وی.سی و آلومینیوم فعالیت می‌کند. گروه صنعتی نماسازان پارس سومین دوره حضور در نمایشگاه ساختمان شیراز را تجربه می‌کند.
  2. نحوه برگزاری و مدیریت نمایشگاه نسبتا خوب بود ولی میزان تبلیغات و اطلاع‌رسانی در سطح شهر ضعیف بود به همین خاطر میزان استقبال از نمایشگاه و حضور بازدیدکنندگان هرسال نسبت به سال قبل بدتر و ضعیف‌تر می‌شود و هیچ پیشرفتی ندارد. علاوه بر ضعیف بودن تبلیغات، رکودی که چند سال اخیر در بازار ساختمان وجود داشته هم بر میزان استقبال مردم تاثیر منفی گذاشته است.
  3. در نمایشگاه تهران به‌عنوان بازدیدکننده حضور داشتیم و اگر بخواهم مقایسه‌ای بین نمایشگاه‌های تهران و شهرستان انجام دهم باید به این نکته اشاره‌کنم که در نمایشگاه تهران شرکت‌های اصلی که توانایی مالی بیشتری دارند حضور دارند ولی در شهرستان‌ها اغلب نمایندگی‌های این شرکت‌ها یا شرکت‌های استانی که توانایی‌های کمتری دارند مشارکت می‌کنند. به همین خاطر سطح برگزاری نمایشگاه‌های شهرستانی بسیار کمتر از تهران است و استقبال کمتری هم از این نمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد. نمایشگاه تهران از همه جای ایران مشارکت‌کننده و بازدیدکننده دارد و تبلیغات بیشتری هم در رسانه‌های جمعی، صداوسیما و جاهای دیگر برای آن انجام می‌شود ولی در اینجا حتی صداوسیمای استان برای تهیه خبر و گزارش از نمایشگاه اقدامی انجام نمی‌دهد. مطمئنا اگر برای برگزاری نمایشگاه تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسبی صورت بگیرد و مردم از زمان، مکان و مزایای نمایشگاه آگاهی پیدا کنند، استقبال بیشتری از نمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

رضاعلی قربانی ـ کارینو

  1. گروه صنعتی کارینو با 12 سال سابقه، در زمینه تولید در و پنجره دوجداره یو.پی.وی.سی فعالیت می‌کند. این شرکت علاوه بر نمایندگی پخش پروفیل بوتیا به‌تازگی با کسب نمایندگی شرکت آتای ترکیه اقدام به توزیع و فروش ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولید در و پنجره یو.پی.وی.سی کرده است. این دوره دهمین سال حضور کارینو در نمایشگاه ساختمان شیراز است.
  2. کارهای اجرایی و هماهنگی مجری نمایشگاه بد نبود ولی نحوه تبلیغات و اطلاع‌رسانی در سطح شهر ضعیف بود. متاسفانه میزان استقبال از نمایشگاه در شیراز نسبت به جاهای دیگر خیلی کمتر است که من دلیلش را نمی‌دانم ولی بسیاری از همکاران ما حتی از برگزاری نمایشگاه اطلاع نداشتند. نحوه برگزاری و مدیریت نمایشگاه خوب بود و مشکل خاصی نداشت ولی می‌توانست خیلی بهتر از این‌ها باشد. مجری نمایشگاه می‌توانست حداقل در فضاسازی دقت بیشتری داشته باشد و در فضای این سوله‌ها که چندین سال به همین شکل است یک تغییری ایجاد می‌کرد. زمان برگزاری نمایشگاه چندان مناسب نیست و اگر نمایشگاه در روزهای تعطیل و از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر باشد خیلی بهتر است.
  3. نمایشگاه تهران در شرایط بهتری نسبت به شهرستان‌ها برگزار می‌شود چون شرکت‌های بزرگ‌تری از داخل و خارج کشور در آن شرکت می‌کنند و بازدیدکنندگانی از سراسر کشور در نمایشگاه حضور دارند. زمان برگزاری نمایشگاه‌های تهران مناسب‌تر است و افراد بیشتری می‌توانند با برنامه‌ریزی درست از زمانشان استفاده کرده و در نمایشگاه شرکت کنند. چون نمایشگاه محل عرضه آخرین دستاوردهای فنی و تکنولوژیکی است حضور شرکت‌های خارجی می‌تواند به پرشورتر برگزار شدن نمایشگاه‌های شهرستانی کمک زیادی بکند.

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 124-بهمن96


ثبت نظر

ارسال