تولید بخاری گازسوز با رتبه انرژی پایین محدود می‌شود

پنجره ایرانیان: مدیرکل صنایع فلزی، برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، از تلاش و برنامه ریزی این وزارتخانه برای ایجاد محدودیت در تولید بخاری های گازسوز توسط واحدهای تولیدی با گرید انرژی کمتر از D از اول تیرماه سال آینده خبر داد.
  • دوشنبه 8 دی 1393 ساعت 18:40

عباس هاشمی افزود: تولید دو میلیون دستگاه بخاری کم مصرف و پربازده با رتبه انرژی C تا پایان سال 96 در قالب راهکارهای اقتصاد کم کربن منطبق با سیاست های اقتصاد مقاومتی پیش بینی و تمهیداتی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به تصریح قانون بودجه سال 93 به جهت استفاده بهینه از منابع انرژی کشور طرح ارتقاء و به روز رسانی رتبه انرژی بخاری های گازسوز دودکش دار به عنوان طرح مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت با هدف کاهش مصرف گاز طبیعی از ابتدای سال جاری مطرح شد.
هاشمی افزود: با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت کمیته راهبردی در این زمینه با مشارکت وزارتخانه مذکور و تولیدکنندگان عمده، سازمان ملی استاندارد و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تشکیل شد.
وی تصریح کرد: موضوع ارتقای گرید انرژی در بخاری های گازسوز با لحاظ کردن شرایط اقلیمی، مباحث و استانداردهای ساختمان، فرهنگ و الگوی مصرف کنندگان و کیفیت تولیدات داخلی مورد بحث و بررسی های کارشناسی قرار گرفته و پیشنهادات اجرایی در جهت بهینه سازی مصرف انرژی و تولید محصولات با رتبه انرژی بالاتر ارائه می شود.
به گفته هاشمی، اختصاص تسهیلاتی جهت تولید محصولات کم  مصرف و پربازده در قالب بیع متقابل نیز پیش بینی شده است.
وی یادآور شد: طرح ارتقا و بروز رسانی رتبه انرژی بخاری های گاز سوز دودکش دار با ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شد که بوسیله دفتر صنایع فلزی، برق و الکترونیک درقالب کمیته راهبردی پیگیری می شود.
مدیرکل صنایع فلزی، برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در این زمینه مکاتبه و هماهنگی لازم با سازمان ملی استاندارد ایران جهت بازنگری و در صورت نیاز تدوین استاندارد متناسب با بخاری های جدید و همچنین سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در ارتباط با بازنگری استاندارد رتبه انرژی بخاری های گاز سوز صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: تاکنون کمیته هماهنگی و پیگیری طرح ارتقای گرید بخاری های گازسوز، با هدف تعالی صنعت بخاری گازسوز از طریق ایجاد صرفه جویی در مصرف گاز و افزایش راندمان تولیدات داخلی جلسات مستمری را با حضور تولیدکنندگان بخاری های گازسوز و شیرهای کنترل، سازمان ملی استاندارد، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و کارشناسان دفتر صنایع فلزی، برق و الکترونیک برگزار کرده است.
یادآوری می شود طبق اطلاعات ثبت شده بالغ بر190 واحد تولیدی درکشور با ظرفیت اسمی حدود 3.1 میلیون دستگاه وجود دارد و در سال گذشته حدود 1.3 میلیون دستگاه بخاری گازی درکشور تولید شده که عمدتاً دارای رتبه کمتر از D بوده است.


ثبت نظر

ارسال