همزمان با روز جهانی اسکان بشر اعلام شد

زلزله 97درصد خانه‌های ایران را تهدید می‌کند

ماهنامه پنجره ایرانیان – شماره73-بهمن 1390

  • چهارشنبه 1 آبان 1392 ساعت 14:42

فعالان صنعت ساختمان ایران مهرماه امسال در سالن اصلی برج میلاد گردهم آمدند تا هم چالش‌های ساخت و ساز استاندارد در ایران با کالبدشکافی کنند و هم درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری باهم تبادل نظر داشته باشند. نخستین همایش ساخت و ساز استاندارد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مدیریت شهری همزمان با روز جهانی اسکان بشر این فرصت را فراهم اورد تا شرکت کنندگان به پرسش‌ها و دغدغه‌های اینده بیاندیشند و برای اسکان امن و توام با آرامش شهروندان ایرانی برنامه‌ریزی کنند. گزارش پنجره ایرانیان را از این همایش و نمایشگاه بخوانید:

مهندس نجفی دبیر این همایش با بیان اینکه باید در توسعه سرمایه‌گذاری شهری باید استاندارد سازی ساختمان و کیفیت ساخت و ساز در الویت قرار گیرد گفت: شهرهای جدید و نوسازی بافت‌های فرسوده بایددر اولویت کارها قرار گیرد. وی ادامه داد: بازار کسب و کار در حال حاضر در رکود شدید به سر می‌برد و نیازمند محرک خاص برای رونق است. نجفی در ادامه اظهار داشت: با تدبیر ویژه باید بتوانیم فرصت‌های اقتصادی موجود در بخش مسکن را به حداکثر برسانیم.
فریدون بلغاری معاون سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه اهمیت به کیفیت ساخت و ساز از سالیان بسیار گذشته بوده است، گفت: اولین مقررات ملی برای ساخت و ساز 50 سال پیش تدوین شده است و اهمیت کیفیت مصالح ساخت و ساز در راس امور قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه ایران جز 6 کشور زلزله خیز قرار دارد گفت: 97 درصد از مناطق مسکونی در کشور در معرض زلزله هستند. بلغاری در ادامه اظهار داشت: طی 23 سال گذشته بر طبق آیین نامه‌ها باید تمام ساختمان‌های کشور دارای مصالح ساختمانی استاندارد وکیفیت بالا قرار می‌داشت که متاسفانه کیفیت آنها در سطح پایینی قرار گرفته است.
او تاکید کرد: براساس آمارهای موجود در سال 80، 40 درصد از سازه‌های کشور فلزی و بتنی بوده که طبق آمار سال 90 از 40 درصد افزایش یافته و بیش از 50درصد رسیده است. معاون سازمان ملی استاندارد در ادامه اظهار داشت: جلسات بسیاری با مجمع امور صنفی و کلاس‌های آموزشی در جهت افزاش کیفیت ساخت و ساز برگزار شده که همین امر موجب افزایش کیفیت ساخت وساز شده است.
بلغاری در ادامه گفت: از سال 85 تاکنون، ‌7 هزار پروانه کاربرد علامت استاندارد در حوزه ساخت و ساز صادر شده است.

وی در ادامه یادآور شد همچنین از سال 85 میزان تولید کالای با کیفیت در حوزه ساخت و ساز از 12 درصد به 75درصد و میزان بتن آماده ما از 5 درصد به 25 درصد رسیده است. معاون ملی سازمان استاندارد درادامه گفت: امیدوار هستیم سازندگان ما در حوزه ساخت و ساز به کیفیت کالاها و استانداردهای آنها توجه کنند.
وی بزرگترین مشکل در ساختمان سازی پایین بودن سطح سواد و فرهنگ سازندگان عنوان کرد و گفت: به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی در حوزه مواد اولیه ساخت و ساز بسیاری از ساختمان‌های ما با کیفیت بسیار پایینی ساخته می‌شود.

در ادامه این همایش سلیمانی از مدیران سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران با اشاره به موضوع اسکان بشر و تامین سرمایه در حوزه ساخت و ساز گفت: باید جهت جلوگیری از هدرفت سرمایه‌های کشور بخش ساخت و ساز در ایران رونق یابد. وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین موارد سرمایه‌گذاری کشور حوزه ساختمان به شمار می‌رود گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه منجر به تولید و ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در کشور می‌شود. وی در ادامه افزود: ساخت مسکن نامرغوب موجب نارضایتی مردم و در نتیجه تخریب ساختمان‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش جهشی قیمت طی سال گذشته موجب هدررفت سرمایه‌های کشور شد گفت همین امر موجب شد بسیاری از ساختمان‌های ما توسط دلالان تخریب و موجب ساخت آپارتمان‌های چند طبقه شد. وی درادامه خاطرنشان کرد اهمیت به نمای ساختمان در ایران موجب جذب سرمایه‌گذاران خارجی و در نتیجه ورود ارز به کشور می‌شود.

بختیاری، مدیر مهندسی شرکت تعاونی انبوه‌سازان مسکن و حمل و نقل با اشاره به ساخت و ساز استاندارد در کشور اظهار کرد: باید هم ساخت و ساز استاندارد و هم مصالح استاندارد به کار گرفته شود. وی افزود: کنترل و نظارت از جمله مهمترین اقدامات ساخت و ساز استاندارد محسوب می‌شوند و در صورت فعال‌سازی بخش کنترل، مشکلات استاندارد سازی کاهش می‌یابد. به گفته بختیاری توجه خاص انبوه سازان به ساخت و ساز استاندارد، فرصت مناسبی ایجاد کرده که باید امنیت و کیفیت سرلوحه ساخت و سازها صورت گیرد. وی با تاکید بر کنترل و نظارت بر ساخت و سازها گفت: به تازگی دیوار پیش ساخته بتنی مناسبی که با مصالح استاندارد بکارگرفته شده ساخته شده است و امیدواریم به خوبی رواج یابد. بختیاری بهینه سازی را در کنار استاندارسازی مناسب عنوان و اظهار کرد: باید استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و بهینه سازی در کنار استاندارد سازی مورد توجه قرار گیرد.

فضای کسب و کار در صنعت ساختمان بهبود یابد

پدرام سلطانی در نخستین همایش و نمایشگاه ساخت و ساز استاندارد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری که به مناسبت روز جهانی اسکان بشر در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شده بود، ضمن ابراز خرسندی از فرصت مغتنم فراهم شده برای دولت جدید با رویکردی مدبرانه در سطح عالی نظام برای اصلاح جدایی از جامعه جهانی با حفظ عزت، حکمت و مصلحت کشور تصریح کرد: حرکتی که امروز همکاران فعال در حوزه صنعت ساختمان انجام دادند نمودی از همین کار است که روز ملی اسکان بشر را به رسمیت بشناسیم و شاهد برگزاری مراسم جهانی این روز در کشور خود باشیم. وی ابراز امیدواری کرد فاصله عمیقی که با مفاهیم متعالی اسکان بشر پیدا کرده ایم از طریق مرور تجارب 28 ساله با آهنگ سریع تری جبران و کوتاه شود و این کار را مستلزم همکاری تمامی نهادها، مجموعه‌ها و قوای کشور دانست.

به گفته او ظرفیت‌های بسیار خوبی در قانون بهبود محیط کسب و کار فراهم شده که می‌تواند در حوزه مسکن و ساختمان نیز مفید واقع شود. سلطانی در ادامه به بی مهری‌هایی که در دولت گذشته نسبت به شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی شد، اشاره و خاطرنشان کرد: اگر دولت وقت بخش خصوصی را کمتر مورد توجه قرار می‌داد، انتظار داشتیم شهردار تهران که عضو این شورا نیز هست، بیشتر در این جلسات حضور می‌یافت تا مسائل و مشکلات مدیریت شهری حل و فصل گردد.

او گفت: خوشحالیم که تشکل‌های بخش خصوصی که در خانه اتاق بازرگانی هستند این دغدغه‌ها را به درستی درک کرده و پیوند بین تمام مجموعه‌های مدیریت شهری، استاندارد، سرمایه‌گذاری و نیروهای نظامی و انتظامی ذی نفع در این حوزه را برقرار کرده اند. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به قرارداد منعقد شده فیمابین کنسرسیوم بخش خصوصی فعال در صنعت احداث و نیروی انتظامی که در خلال همین همایش صورت گرفت، اذعان داشت: دغدغه 8 سال گذشته مبنی بر دخالت نیروهای نظامی در اقتصاد و رقابت ناسالم با بخش خصوصی با امضای این تفاهم نامه شکل دیگری به خود گرفت. وی این قرارداد را که موجب می‌شود بخش خصوصی و نیروی انتظامی با اعتماد متقابل کنار هم قرار گرفته و نیروی انتظامی با اعتماد به بخش خصوصی فعالیت ساخت و ساز را برون سپاری کند، به فال نیک گرفت.

سلطانی با اشاره به کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم اشاره و تصریح کرد: این کمیته از جانب سه قوه برای شناسایی قوانین و مقررات مخل کسب و کار و پیشنهاد اصلاح آنها ماموریت دارد و جناب آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی به عنوان عضو این کمیته ازسوی دولت معرفی شده اند و این بدین معناست که مشکلات محیط کسب و کار که تاثیر منفی بر ساخت و ساز می‌گذارد با حضور وزیر ذیربط مربوطه از این مسیر هم پیگیری می‌شود.

او در همین رابطه از تشکل‌های ذی ربط خواستار شد تا از این فرصت استفاده کرده و موانع و مشکلات صنعت احداث و ساخت و ساز را حل و رفع و در قالب کیته آنها را اصلاح کنند. نایب رئیس اتاق ایران در پایان گفت: چند سالی بود ادعا می‌کردیم می‌خواهیم مدیریت را به جامعه جهانی بیاموزیم، اما امروز در می‌یابیم که درست این است که با جامعه جهانی کار کنیم و در کنار جامعه جهانی با هم دنیا را مدیریت کرده و از هم بیاموزیم و حرکت‌های جهانی را به رسمیت بشناسیم، امیدواریم این حرکت و مسیر که مسیر درست توسعه اقتصادی کشور است، پایدار باشد.

نشریه پنجره ایرانیان، سال ششم ، شماره 73 ، آبان ماه 1392


ثبت نظر

ارسال