آگاهی شرط نخست برای انتخاب یراق‌آلات استاندارد

مهندس محمد رضا عابدینی

چگونه یراق‌آلات خوب را انتخاب کنیم؟ چه پارارمترهایی را می توان و باید در گزینش یراق‌آلات در نظر گرفت؟ آیا معیای مشخصی برای تشخیص یراق‌آلات با کیفیت وجود دارد یا اینکه باید تنها بر روی نام برندها متمرکز شد و دست به انتخاب زد؟
  • سه شنبه 1 مرداد 1392 ساعت 1:35

بدون تردید عدم رعایت معیارها و ملاک‌های دقیق تاثیرگذار بر کیفیت و استاندارد یراق‌آلات می تواند تاثیر مستقیم و البته منفی بر کیفیت در و پنجره داشته باشد، چرا که نه فقط به دلیل باز و بسته شده همیشگی در و پنجره‌های uPVCکه به واقع به خاطر نقشی که یراق‌آلات بر مزایای این محصول از حیث عایق بندی در برابر هدر رفت انرژی و جلوگیری از ورود آلاینده‌ها دارد، می توان گفت که انتخاب یک یراق دارای استاندارد جهانی و البته نصب صحیح آن می تواند تضمینی بر ارتقای کیفیت در و پنجره uPVC باشد. از این رو به دلیل تنوع یراق‌آلات درب و پنجره uPVC با کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوت، این وظیفه را به عهده خود دانستیم تا اطلاع رسانی کاملی به تمامی تولیدکنندگان درب و پنجره جهت شناخت یراق‌آلات مناسب و استاندارد داشته باشیم. در بخش نخست این نوشتار که توسط مدیر فنی و اجرائی شرکت یراق گستر پرشین نوشته و برای تحریریه پنجره ایرانیان ارسال شده است، به یراق‌آلات تک حالته و ویژگی‌های آن اشاره شده است. بخوانید:

  • شناخت یراق‌آلات تک حالته استاندارد و مناسب

در این بخش تمامی قطعات تشکیل دهنده یراق تک حالته، اعم از اسپانیولت، دستگیره، لولا و جلو قفل (زاماک ) مورد بررسی قرار می‌گیرد. اخیراً با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت یراق‌آلات، اکثر تولیدکنندگان متاسفانه به دلیل جلوگیری از هزینه‌ها، بدون بررسی و تحقیق از یراق‌آلات ارزان و بی کیفیت استفاده می‌کنند.

  1. اسپانیولت‌ها: اسپانیولت با کیفیت باید از قسمت چرخ دنده باآلیاژ بسیار مرغوب تولید شود که به مرور زمان دچار فرسودگی و شکست نشود. در یراق‌آلات بی کیفیت قسمت رزوه‌های پیچ دستگیره کاملاً ضعیف بوده و پس از نصب دستگیره دچار شکست می‌شود و یا باعث هرزشدن دندانه‌های پیچ می‌گردد. پایه‌های غلطک‌های پرچ شده روی اسپانیولت باید کاملاً ضخیم و محکم بوده تا در هنگام رگلاژ پایه دچار شکست و یا شل شدگی نشود که در صورت بسته شدن پنجره، فشار در ناحیه لاستیک‌های درزبندی استاندارد باشد. نکته قابل توجه دیگر آنکه مقدار روکش اسپانیولت باید استاندارد بوده که باید حداقل 300 ساعت مقاومت در برابر تست آب و نمک را دارا باشد تا در مناطق مرطوب دچار خوردگی و فرسودگی نگردد.

 دستگیره‌ها: گاهی در بازار دستگیره‌های آلومینیومی غیر استاندارد و بی کیفیت مشاهده می‌شود که به ارتفاع دستگیره، وزن مناسب، آلیاژ مرغوب، پایه‌های پلاستیکی ضخیم، رنگ کاری چند لایه، شفت چهار پهلوی مقاوم و چرخ دنده داخلی فلزی اصلاً توجهی نمی‌شود. ارتفاع مناسب دستگیره که به صورت اهرم عمل می‌کند باعث فشار کمتر در هنگام استفاده پنجره می‌باشد. در دستگیره‌های کوتاه این امر باعث می‌شود پنجره به صورت استاندارد آب بندی نشده و برای راحتی مشتری به طور نامناسب رگلاژ می‌گردد که فشارکافی بین بازشو و فریم انجام نمی‌پذیرد. در دستگیره‌های ارزان به دلیل کاهش قیمت و رقابت در بازار از ارتفاع و وزن مواد مصرفی کاسته می‌شود که به صورت پوچ و توخالی تولید شده و باعث شکنندگی دستگیره می‌گردد. رعایت نکردن پایه‌های پلاستیکی ضخیم دستگیره باعث می‌شود در هنگام بستن پیچ باعث شکست در این ناحیه می‌گردد. در دستگیره‌ها، رنگ کاری چند لایه این مزیت را دارد که بر اثر شستشو و ضربه خوردن، رنگ دستگیره از بین نمی‌رود. استفاده آلیاژ مناسب در شفت چهار پهلو که داخل اسپانیولت قرار می‌گیرد و فشار زیادی به این قسمت وارد می‌شود و باعث می‌شود شفت از حالت چهارگوش کامل خارج نشده و موجب افزایش طول عمر دستگیره می‌گردد. چرخ دنده فلزی که درانتهای شفت قرار می‌گیرد باعث روان تر حرکت کردن دستگیره شده و اهرم دستگیره در هنگام باز و بسته شدن در حالت 90 درجه قرار می‌گیرد. در دستگیره‌های پلاستیکی مناسب جهت بالا بردن مقاوت آن‌ها در قسمت اهرم در داخل آن‌ها فلز به کار می‌رود که در غیر اینصورت باعث شکست دستگیره از این ناحیه می‌گردد.

  1. لولا‌ها: لولای مورد استفاده در پنجره‌های تک حالته، لولا 75 میلیمتر می‌باشد. یکی از ساده ترین قطعات پنجره تک حالته لولا می‌باشد که از لحاظ فنی اختلافات حائز اهمیتی ندارد. در این لولاها صرفاً از مواد مصر فی (وزن لولا) کاسته می‌گردد که باعث ضعیف شدن لولا و تحمل وزن پائین شده که به صورت پوک (توخالی) تولید می‌گردد و در هنگام رنگ کاری به صورت یک لایه و ضعیف رنگ می‌شود که بر اثر کوچکترین سایش، رنگ از بین می‌رود.

وزن مناسب جهت لولا 75میلیمتر، 83 گرم بوده که کاهش آن باعث ضعف لولا و کاهش قیمت می‌گردد که تولید کنندگان محترم هیچ گاه به این نکته جهت خرید لولا توجه نمی‌کنند.

  1. جلو قفل (زاماک یا کیپ(: این قطعه در عین سادگی، بسیار نقش موثری در پنجره ایفا می‌کند که وزن مناسب آن 13 گرم بوده که در بازار به صورت 7 گرمی بسیار یافت می‌شود. وزن سبک این قطعه باعث ضعیف شدن و آسیب پذیر شدن آن می‌گردد. استفاده از جلو قفل نامرغوب و سبک، به دلیل فشار زیاد و قرار گرفتن نقش آن در پنجره به عنوان نقطه اتکاء لنگه بازشو و فریم بسیار آسیب پذیر بوده و نقش بسیار مهمی را در پنجره ایفا می‌کند که باعث تغییر حالت و شکستگی شده و پنجره از حالت استاندارد خارج می‌گردد.
  • مدیر فنی و اجرائی شرکت یراق گستر پرشین

 


ثبت نظر

ارسال