ایران در تولید پلیمر رکورد زد

پنجره‌ایرانیان؛ نایب‌رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی از افزایش تولید پلیمر در کشور خبر داد و گفت: در طی ماه شهریور یکی از شرکت‌های بزرگ این حوزه ۱۶۸ هزار تن انواع محصولات تولید کرده که نسبت به شهریور ۱۴۰۱ دارای ۹ درصد رشد بوده است.
  • چهارشنبه 10 آبان 1402 ساعت 10:42

به گزارش ایسنا، محمدرضا حیدرزاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت پلیمر جزو صنایع استراتژیک کشور است و ارزآوری بالایی دارد و ما می‌توانیم با توجه به مزیت‌های این صنعت و شرایط کشور خود به این اهداف برسیم، اظهار کرد: در حال حاضر کمیته‌هایی با کشورهای هدف صادرات تشکیل شده تا معضلات صادرات رفع شود. یکی از معضلاتی که در داخل کشور وجود دارد، کمبود مواد اولیه صنایع پلیمر و افزایش قیمت آن است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این موضوع عدم توانایی در نوسازی ماشین‌آلات نیز مشکلی اساسی است، گفت: برنامه‌ریزهایی صورت گرفته که این مشکلات با تعامل بین بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و کشورهای هدف رفع شود.

نایب‌رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه میزان تولید واقعی محصولات پلیمری در جهان بالغ‌بر ۳۹۰ میلیون تن و در خاورمیانه ۳۶ میلیون تن است، اظهار کرد: سهم تولید عملی محصولات پلیمری در ایران با ۸.۱ میلیون تن از مجموع ظرفیت اسمی ۸.۸ میلیون تنی، از تولید عملی محصولات پلیمری جهان و خاورمیانه به ترتیب ۲ و ۲۳ درصد است.

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول با بیان اینکه تولید تجمعی نیمه اول سال ۱۴۰۲ معادل ۱،۰۱۴ هزار تن بوده که این میزان تولید نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارای ۳ درصد رشد داشته است، گفت: سود ۶ ماهه این شرکت معادل مبلغ ۵، ۷۵۱ میلیارد تومان برآورد شده که این سود معادل ۳۵ درصد مبلغ فروش این شرکت در دوره مذکور بود، همچنین نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارای ۱۲ رشد است.

حیدرزاده به صورت‌های مالی ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ این شرکت در سامانه کدال اشاره کرد و گفت: به ازای هر سهم ۴۱۸ تومان سود ساخته شده و سود هر سهم در دوره مشابه سال گذشته به مبلغ ۳۷۵ تومان بوده است.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات پلیمری در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲ میلادی) در جهان حدود ۱۱۷ میلیون تن و در خاورمیانه حدود ۲۴ میلیون تن بوده است، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های صنعت پتروشیمی کشور بر مبنای توسعه جایگاه پلیمرها در صنعت پتروشیمی ایران است.

به گفته نایب‌رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در حال حاضر ۳۰ مجتمع تولیدی پلیمری در کشور داریم و ۳۱ طرح پلیمری در حال ساخت وجود دارد. در خصوص افزایش ظرفیت تولید محصولات پلیمری در ایران به‌گونه‌ای هدف‌گذاری شده که ظرفیت تولید در پایان دولت (۱۴۰۴) به ۱۱ میلیون تن در سال و در سال ۱۴۰۶، به ۱۹.۸ میلیون تن در سال برسد.


ثبت نظر

ارسال