مدیرعامل شرکت کوثر پروفیل اراک مطرح کرد:

رقابت بر سر فروش پروفیل‌های ارزان و بی‌کیفیت

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت کوثر پروفیل اراک گفت: برخی تولیدکنندگان غیرقانونی مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی، محصولاتی را تولید می‌کنند که قیمت نهایی بسیار پایینی دارد که مسلما این کاهش قیمت به دلیل پایین آوردن کیفیت بوده و موجب شکل‌گیری رقابتی میان سایر تولیدکنندگان در جهت کاهش کیفیت پروفیل‌های آلومینیومی نیز شده است. از طرفی، عمده بیلت‌های تولید داخلی نیز کیفیت سابق را ندارد و ناخالصی‌های زیادی در آن دیده می‌شود.
  • دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 ساعت 17:18

محسن رسولی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرکت کوثر پروفیل اراک در سال 1388 با هدف تولید انواع مقاطع آلومینیومی مطابق با استاندارهای بین‌المللی تاسیس شد. این شرکت در سال 1394 با توجه به رشد روزافزون و دگرگونی وسیع در صنعت آلومینیوم و پاسخ‌گویی به درخواست‌های متنوع بازار، برای کامل کردن مجموعه خود اقدام به راه‌اندازی واحد فنی و مهندسی کرد. کیفیت کلیه محصولات تولیدی شرکت کوثر پروفیل اراک ازنظر پایداری، ماندگاری رنگ یا پوشش آنادایز مطابق با استاندارهای بین‌المللی است و پنج سال از زمان اجرا ضمانت‌نامه دارد.

وی بیان کرد: در زمینه طراحی و تولید مقاطع آلومینیومی اقدامات موثری انجام داده‌ایم و در حال حاضر، تخصصی‌ترین مرکز تولید پروفیل‌های کرتین‌وال در کشور محسوب می‌شویم. همچنین در زمینه تولید پنجره‌های دوجداره ترمال‌بریک لولایی و کشویی و پروفیل زیرسازی کامپوزیت، سرامیک خشک و نمای خشک و آلوکوتا فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت کوثر پروفیل اراک مطرح کرد: هرسال فعالیت تولیدی را از پنجم فروردین‌ماه آغاز می‌کردیم اما در سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا با 25 روز تاخیر، آغاز به کار کردیم که این تاخیر، در کاهش میزان درآمد تأثیرگذار بود. در حال حاضر نیز، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به تولید مشغول هستیم. در این شرایط، احتمال اینکه تقاضا و فروش کاهش یابد نیز وجود دارد زیرا فروشگاه‌ها برای مدت طولانی تعطیل بودند و فعالیت‌های ساختمان‌سازی نیز کاهش چشمگیری داشته است.

رسولی اذعان کرد: زمانی که میزان تقاضا برای پروفیل و مقاطع کاهش یابد، طبیعتا میزان خرید مواد اولیه (بیلت) نیز کاهش می‌یابد. مهم‌ترین تولیدکننده بیلت در کشور، شرکت ایرالکو است که سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار دارد. در کشور، تولیدکنندگان دیگری نیز نظیر آلومرول و کوپال در این حوزه وجود دارند که می‌توانند بیلت آلومینیومی را با کیفیتی مشابه محصولات شرکت دوبی آلومینیوم (دوبال) تولید کنند.

وی افزود: برای تولید پروفیل و مقاطع، از بیلت 6063 استفاده می‌شود که این بیلت باید خالص باشد اما عمده بیلت‌های تولید داخلی، کیفیت سابق را ندارد؛ به‌نحوی‌که مقدار زیادی آهن در آن‌ها وجود دارد و ناخالصی‌های زیادی همانند سنگ در آن‌ دیده می‌شود. کیفیت پایین مواد اولیه بر کیفیت محصول نهایی تأثیرگذار است؛ به‌نحوی‌که به دلیل اینکه خط و لکه‌هایی روی پروفیل فاقد کیفیت مطلوب وجود دارد، عملیات‌های آنادایزینگ، برایش و پولیش نتیجه‌بخش نیست و محصول قابل‌عرضه‌ای پدید نمی‌آید.

مدیرعامل شرکت کوثر پروفیل اراک تاکید کرد: وقتی بیلت 6063 کیفیت لازم و استاندارد را نداشته باشد، هنگام قالب‌ریزی، موجب از بین رفتن قالب و شکستن آن می‌شود. این مشکلی است که تمام تولیدکنندگان پروفیل با آن مواجه‌ هستند. باید در نظر داشت که برای ارتقای کیفیت بیلت، باید هزینه مناسبی در زمینه آموزش نیروی انسانی و به‌روزرسانی خط تولید صورت بگیرد که شرکت‌های کمی تمایل به این امر دارند.

وی خاطرنشان کرد: کمبود نقدینگی برای تهیه مواد اولیه، یکی از معضلاتی است که از سال گذشته با آن مواجه شده‌ایم. تامین مواد اولیه هرسال برای ما سخت‌تر از گذشته می‌شود و توانایی مالی شرکت ما بااینکه مجموعه باسابقه‌ای در این حوزه محسوب می‌شود، هرساله کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت کوثر پروفیل اراک بیان کرد: پروفیل آلومینیومی به‌تنهایی عایق انرژی نیست و نیاز به شیشه دوجداره دارد. همچنین اگر ترمال‌بریک باشد، عایق بهتری به شمار می‌آید، البته درصورتی‌که از پلی‌آمید بیشتری استفاده شود نیز نتیجه مطلوب‌تری به همراه خواهد داشت حتی به کار بردن فوم هم در بهبود عایق تأثیرگذار است.

رسولی اظهار کرد: این مراحل موجب افزایش طول عمر و عایق‌بندی بیشتر پروفیل‌های دروپنجره می‌شود اما به دلیل اینکه تاکنون کسی در زمینه استانداردسازی اقدامی انجام نداده است. برخی تولیدکنندگان غیرقانونی مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی، محصولاتی را تولید می‌کنند که قیمت نهایی بسیار پایینی دارد که مسلما این کاهش قیمت به دلیل پایین آوردن کیفیت بوده و موجب شکل‌گیری رقابتی میان سایر تولیدکنندگان در جهت کاهش کیفیت پروفیل‌های آلومینیومی نیز شده است.

 


ثبت نظر

ارسال