در گفتگو با مدیرعامل شرکت کوثر پروفیل اراک مطرح شد:

لزوم نظارت تولیدکنندگان پروفیل بر روند ساخت پنجره

بیش از هفت سال است که یکی از برندهای مطرح پروفیل در مهد صنعت آلومینیوم ایران تولید می ‏شود. مدیران شرکت کوثر پروفیل اراک با بیش از 20 سال تجربه در این زمینه، با احداث کارخانه ‏ای در شهرک صنعتی شماره دو شهر اراک، از سال 1388 مشغول به تولید پروفیل ‏های آلومینیومی هستند.
  • چهارشنبه 3 شهریور 1395 ساعت 23:29

فرصتی پیش آمد تا گفتگویی با مدیرعامل موفق این شرکت آقای مهندس محسن رسولی داشته باشیم و از فعالیت‏ های مختلف کوثر پروفیل اراک جویا شویم. در این گفتگو از نحوه شکل‏ گیری شرکت و همچنین محصولات و فعالیت‏ های متنوع آن پرسیدیم. در ادامه سخن از تولید بی‏ کیفیت به میان آمد و مهندس رسولی، نظارت تولیدکنندگان بر مونتاژکاران در و پنجره را یکی از راه ‏های موثر جهت ارتقای کیفیت در و پنجره‏ های آلومینیومی تولیدی کشورمان برشمرد. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

کوثر پروفیل اراک از چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون چه فراز و نشیبهایی را در طی کردن مسیر پیشرفت پشت سر گذاشته است؟

شرکت کوثر پروفیل اراک برپایه 20سال تجربه مدیران خود در سال 1388 تاسیس و راه ‏اندازی گردید؛ و باتوجه به نیاز بازار از سال 1394 واحد مهندسی خود را در کارخانه راه‏ اندازی کرد و با تلاش تمامی نیروهای کارخانه و پشت سر گذاشتن مشکلات زیادی توانست جایگاه قابل ملاحظه‏ ای در این صنعت به دست آورد.

کارخانه شما در کجا واقع شده و چه میزان وسعت دارد؟

کارخانه کوثر پروفیل اراک در شهرک صنعتی شماره دو اراک قرار دارد. این کارخانه در زمینی به مساحت 3500 مترمربع ساخته و راهاندازی شده است. همچنین مجموعه کوثر پروفیل در حال اجرای طرح توسعه خود در همان شهرک صنعتی شماره دو اراک می باشد. همچنین 28 نفر در مجموعه کوثر پروفیل اراک مشغول به کار هستند.

در حال حاضر چه محصولاتی در شرکت شما تولید می‏ شود؟

می‏ توان ادعا کرد که شرکت کوثر پروفیل اراک کاملترین سیستم کرتین وال را در ایران تولید می‏ کند، به نحوی که قابل رقابت با محصولات وارداتی به کشور می ‏باشد.

در قسمت پنجره‏ های دوجداره آلومینیومی شرکت کوثر پروفیل اراک هم یک سرمایه‏ گذاری بسیار خوب انجام داده است که درآینده بسیار نزدیک کشور را از واردات پنجره ‏های دوجداره بی‏ نیاز می ‏کند. ضمنا این مجموعه تولیدکننده زیرسازی نمای خشک، آلوکوتا، زیرسازی نمای آلومینیوم کامپوزیت و محصولات صنعتی از قبیل قطعات خودرو می باشد.   

محصولات کوثر پروفیل اراک از چه مزیت‏ هایی برخوردار هستند؟

تمامی محصولات تولید شده در کارخانه کوثر پروفیل اراک دارای استاندارهای رایج در صنعت آلومینیوم می ‏باشند و با استاندارهای بین المللی مطابقت دارند. ضمنا شرکت کوثر پروفیل محصولات خود را به مدت پنج سال گارانتی می ‏کند.

برای بهره ‏گیری از دانش و فناوری روز چه اقداماتی انجام داده ‏اید؟

شرکت کوثر پروفیل اراک با یک مجموعه بسیار خوب در راه‏ اندازی تعدادی از کارخانجات معتبر ترکیه به عنوان مشاور حضور داشته است و این مجموعه با کارخانه کوثر پروفیل قرارداد همکاری، به شرط انتقال دانش، منعقد کرده است.

چه گواهینامه ‏ها و استانداردهایی را تاکنون دریافت کرده‏ اید؟

شرکت کوثر پروفیل اراک درحال حاضر شروع به گرفتن استاندارها از مراجع معتبر کرده است و به امید خدا در آینده‏ ایی بسیار نزدیک استاندارهای لازم را کسب می ‏کنیم.

کیفیت محصولات تولیدی شما در مقایسه با استانداردهای جهانی، در چه سطحی قرار دارد؟

به دلیل استفاده از مواد اولیه استاندارد (بیلت 6063 شرکت ایرالکو) در تولیدات محصولات شرکت کوثر پروفیل اراک، تمامی محصولات این شرکت دارای استاندارهای اولیه می ‏باشند. ضمنا تمام محصولات ما دارای سختی بین 12 تا 14 هستند که این امر خود نشان از کیفیت بالای محصولات تولیدی شرکت کوثر پروفیل دارد.

به نظر شما یک پنجره آلومینیومی مطلوب از چه ویژگی‏ هایی باید برخوردار باشد؟

مطمئنا یک خانه خوب با یک پنجره با کیفیت و استاندارد تکمیل می ‏شود. با توجه به اینکه پنجره قسمتی از ساختمان است که جهت استفاده از نور، تهویه و مشاهده محیط بیرونی تعبیه می ‏شود، جزو الزامات ساختمان محسوب شده و مواردی چون زیبایی، عایق بودن و استحکام از نکات مهم انتخاب پنجره می‏ باشد.

برای جلوگیری از ورود پنجره‏ های آلومینیومی نامرغوب در بازار چه راهکارهایی وجود دارد؟

به نظر بنده راهکار خاصی نمی‏ توان در نظر گرفت مگر اینکه خود مشتری تشخیص بدهد که این پروفیل یا این سازنده از کیفیت خوبی برخوردار هست یا نیست. البته می ‏توان با اطلاع ‏رسانی مناسب این آگاهی را به مصرف کننده داد که یک محصول خوب دارای چه ویژگی ‏هایی می ‏باشد.

نظر شما درباره کیفیت پروفیل‏ های آلومینیوم موجود در بازار چیست؟

با توجه به تنوع بسیار زیاد در صنعت آلومینیوم، پروفیل‏ های فراوانی از شرکت‏ های معتبر داخلی و خارجی در بازار ایران وجود دارند که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. اما در کنار این محصولات  پروفیل ‏هایی با کیفیت بسیار پایین نیز هستند که این صنعت را به چالش کشیده ‏اند.

آیا برای ساخت پروفیل و نیز پنجره‏ های آلومینیومی، استاندارد مشخصی تدوین شده است؟

بله؛ درخصوص پروفیل آلومینیوم، یکسری استاندارهای جهانی وجود دارد که یک پروفیل مرغوب باید این استاندارها را رعایت کرده باشد. به عنوان مثال استانداردEN 573-3 ،EN 15088 ،EN 755-2 ،DIN 1725و چندین استاندارد دیگر. در بخش تولید و ساخت پنجره هم در سازمان استاندارد ملی ایران، استاندارهایی تعریف شده است که متاسفانه هیچ کدام از این استانداردها درساخت پنجره رعایت نمی ‏شود.

فکر می‏ کنید چه عاملی سبب توزیع محصولات بی‏ کیفیت در بازار می ‏شود؟ و وجود محصولات بی‏ کیفیت چه تاثیری بر کلیت صنعت در و پنجره دوجداره برجای می ‏گذارد؟

این موضوع به چندین عامل مختلف بستگی دارد؛ به‏ عنوان مثال واسطه ‏گری، عدم اطلاع مشتری از خصوصیات یک محصول مرغوب، قیمت محصول و مواردی از این دست. این عوامل و بسیاری از عوامل دیگر باعث می ‏شوند که مصرف‏ کننده نهایی نسبت به تولیدات داخلی بی ‏اعتماد شود. همانند اتفاقاتی که در صنایع دیگر افتاد و تولید و واردات محصولات بی‏ کیفیت، تا حدی باعث بی ‏اعتمادی مردم نسبت به این صنعت شد.

به نظر شما وجود پنجره ‏سازهای بی ‏شناسنامه در بی ‏اعتبار کردن این صنعت چقدر تاثیر دارند؟ و راهکار جلوگیری از آنها چیست؟

سازنده ‏ای که فاقد مهارت‏ ها و دانش فنی لازم باشد، حتی با بهترین پروفیل نیز پنجره‏ ای با بدترین کیفیت تولید خواهد کرد و باعث وارد آوردن زیان به تولیدکنندگان پروفیل می‏ شود. برای جلوگیری از این وضعیت، تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی باید دقیقا اطلاع داشته باشند که کدام کارگاه‏ ها با پروفیل آنها در حال کار است و نظارت دقیقی بر فعالیت‏ های تولیدی این کارگاه ‏ها داشته باشند و از بی ‏اعتبار شدن برند خود جلوگیری کنند. همچنین می‏ توانند با برگزاری دوره‏ های آموزشی، مونتاژکاران را با روش‏ های جدید تولید و نکات فنی آشنا کنند تا با ارتقای قابلیت ‏های فنی و تولیدی کارگاه ‏ها، صنعت آلومینیوم در مسیر رشد و پیشرفت قرار گیرد.

تشکل‏ های صنفی چه نقشی را در بهبود وضعیت صنف می‏ توانند ایفا کنند؟

اگر یک تشکل صنفی با وظایف مشخص در ایران تشکیل شود و مانند همه دنیا، حمایت از صنف را به عهده بگیرد، مطمئنا ثمرات بسیاری برای صنعت آلومینیوم خواهد داشت.

وضعیت فعلی و فضای پیش روی بازار در و پنجره‏ های آلومینیومی را چگونه می ‏بینید؟

صنعت آلومینیوم در دنیا با سرعت در حال پیشرفت می‏ باشد. ما در ایران اگر نمی ‏خواهیم از صنعت روز دنیا عقب بمانیم باید همگام با دنیا حرکت کنیم و از تکنولوژی روز دنیا بهره بگیریم. در غیر این صورت محکوم به شکست می‏ باشیم. ما باید پنجره ‏هایی با استاندارهای روز دنیا تولید کنیم، ضمن اینکه از بازارهای کشورهای همسایه نیز نباید غافل نشویم.   

نشریه پنجره ایرانیان ـ سال نهم ـ شماره 106 ـ مرداد 95


ثبت نظر

ارسال