جهش قیمت‌ آلومینیوم پس از رفع بحران کرونا

پنجره‌ایرانیان؛ قائم‌مقام شرکت آلومینیوم پارس گفت: یکی از مهم‌ترین علت‌های کاهش نرخ جهانی آلومینیوم به دلیل انتشار ویروس کرونا است.
  • چهارشنبه 23 بهمن 1398 ساعت 10:51

افشین مقتدر خاطرنشان کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا نرخ تمام فلزات در جهان به‌ویژه آلومینیوم کاهش پیدا کرده است. نرخ آلومینیوم نیز به طرز بی‌سابقه‌ای کاهش پیدا کرده است و اگر این روند ادامه‌دار باشد، ممکن است که جهان دوباره دچار رکودی همانند رکود سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷) شود.

وی در پاسخ به این پرسش که بازار داخلی آلومینیوم ایران تا چه اندازه از کاهش نرخ فلزات در بازار جهانی تبعیت کرده است، گفت: بازار داخلی ما چندان متاثر از بازار جهانی نبوده است. به‌صورت کلی قیمت‌گذاری بازار داخلی فلزات برمبنای ال‌ام‌ای لندن انجام می‌گیرد.

البته هم‌اکنون ازآنجاکه ارز نیمایی به‌صورت مرتب در حال افزایش و نرخ فلزات جهانی در حال کاهش، این موضوع سبب تعدیل قیمت‌ها و ثبات آن در بازار شده است؛ بنابراین اگر قیمت‌های داخلی کاهش پیدا نمی‌کند به این دلیل است که نرخ ارز نیمایی در حال افزایش است و تمام نرخ‌گذاری‌ها در بورس کالا بر اساس نرخ ارز نیمایی انجام می‌گیرد.

این فعال حوزه آلومینیوم در ادامه خاطرنشان کرد: البته اگر بازار جهانی از بحران ویروس کرونا عبور کند و ارز نیمایی نیز چندان تغییر نکند، پس از عبور از بحران، ممکن است که با افزایش نرخ فلزات جهانی به‌صورت جهشی روبه‌رو شویم.

مقتدر ادامه داد: هم‌اکنون قیمت‌های داخلی فلزات تمایل به کاهش ندارند، اما ممکن است به دنبال افزایش قیمت‌های جهانی پس از عبور بحران کرونا تمایل به افزایش نرخ داشته باشند. البته هم‌اکنون نرخ فلزات LME لندن در حال کاهش است؛ اما بدون شک شاهد افزایش نرخ فلزات در سطح جهان خواهیم بود.

مقتدر در پاسخ به این پرسش که بحران ویروس کرونا چه مدت طول خواهید کشید، عنوان کرد: به‌صورت دقیق نمی‌توان این مطلب را عنوان کرد اما بدون شک چینی‌ها نیز از این بحران عبور خواهند کرد.


ثبت نظر

ارسال