ساخت عایق جدید با الهام از موی خرس قطبی

پنجره‌ایرانیان؛ محققان دانشگاه علم و فناوری چین با الهام از موهای خرس قطبی عایق جدیدی را طراحی کردند که الیاف آن در مقایسه با موی واقعی خرس، قابلیت عایق‌بندی بالاتری دارند.
  • سه شنبه 21 خرداد 1398 ساعت 12:52

به گزارش ایرنا، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خرس قطبی این است که تارهای موی این جانور توخالی هستند. این ویژگی موجب کاهش رسانایی گرمایی تارهای مو شده و مانع خروج گرمای بدن جانور از میان موها می‌شود. همچنین تارهای موی خرس، ضد آب بوده و انعطاف‌پذیری بالایی دارند و به‌جای شکستن، کشیده می‌شوند.

محققان برای شبیه‌سازی این ویژگی‌ها کار خود را با استفاده از نانونوارهایی از جنس فلز تلوریم آغاز کردند و این نانونوارها را با لایه‌ای از جنس کربن پوشاندند. سپس در یک فرآیند شیمیایی، نانونوارها را حل کردند تا تیوب‌های کربنی توخالی شبیه به موهای خرس قطبی برجای بماند.

در مرحله بعد، این نانونوارها در ساختاری شبیه به نمد درهم تنیده شدند تا مکعب کوچکی از جنس هواژل عایق ایجاد شود. در آزمایش‌های اولیه مشخص شد این هواژل در مقایسه با سایر مواد مورداستفاده برای عایق‌بندی سبک‌تر بوده و مقاومت گرمایی بالاتری دارد. همچنین این ماده به‌شدت آب‌گریز است. علاوه بر این تیوب‌های کربنی در مقایسه با تارهای موی خرس قطبی خاصیت کشسانی بالاتری دارند.

فلز تلوریم یک ماده کمیاب و گران‌قیمت است و به همین علت درحال‌حاضر این فناوری جدید قابلیت تولید تجاری را ندارد؛ اما محققان در تلاش‌اند تا نانونوارهای تلوریم را با ماده‌ای ارزان‌تر جایگزین کنند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Chem منتشر شده است.


ثبت نظر

ارسال